Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 211 ggr
emst_25@hotmail.se
0

4årift sto som bråkar inte hanterbar

Hej . Har en 4 årigt sto och är mycket besvärlig vid ridnig det sista har hon fått ryck och slänger av folk . Inget tålamod vidd stallgången ryktnig. Naffsar mycket . Kan detta bror mycket på brunsten? Hon är väldigt känslig men nu har det blivit mycket duma saker tyvärr . Kan sto bli lugnare av stelirisering? / Emma

flocken
7

Hon är bara 4 år.
Kanske har ont i kroppen av att börja bära ryttare? Stress.
Tycker hästar över lag rids in för tidigt. De har inte vuxit klart.
Jag hade gett henne vila.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Herveaux
6

Säger som flocken; hon är bara 4år.
Anpassa ridning och träning efter hennes förmåga. Det låter som att hon behöver få vila en period.
Det finns så mycket annat roligt man kan göra med en 4-åring än att sitta i sadeln. Markarbete tex, är nyttigt under hela hästens liv och även med låga krav så stärker det både muskler, kondition, självförtroende, kroppskontroll, impulskontroll och inte minst relationen till sin ryttare.

Tillägg: En annan sak som jag tycker är otroligt roligt att jobba med är miljöträning och desensitizing, dvs låta hästen se, höra, kliva på och röra vid okända föremål och saker som en häst kan tycka är konstigt eller läskigt.
Här är det förstås viktigt att man har känsla för hästens tolerans och så vidare.
Om man kan det så kommer man kunna stötta sin fyrbenta vän att bli en modig, trygg och nyfiken häst.

// Harley

• Redigerat 2023-09-23 16:01 av Herveaux
emst_25@hotmail.se
0

Kanske har gått för fort fram med henne . Har bytt stall pga olika omständigheter. Och där har hon fått lära sig stå I box som hon annars inte gjort ståt på lösdrift . Stå i stallgång som hon inte gjort förut utan fått stått ute och hanterat henne det börjar hon lära sig men inget tålamod men det går bra . Uppsittet e besvärligt då hon bakar eller går åt sidan . Dotter rider henne varannanhelg men då hopp som hon kan men tröttnar lätt . Då flyger hon av samt andra tjejer flyger av av någon anledning. Precis bytt sadel som passat bra . Munkpeppar kör vi varje dag. Ja hon kanske behöver tid . Första hästen och så blir det såhär tokigt.

emst_25@hotmail.se
0

#1: ja och där tror jag vi blev så kallad lurad för ägaren innan sa att hon va inriden och inkörd .

flocken
4

Jag hade inte hoppat en så ung häst.
Gå över bommar absolut. Lära sig lyfta på fötterna. Men jag hade låtit henne vila. Gå långa promenader, träning från mark, skritt turer i skogen.
Hon låter väldigt stressad. Låt henne vara unghäst.
Eftersom hon inte vill att ni sitter upp och hon säger det så tydligt- lyssna.
Bara för att hon behöver vila så innebär det inte att stå i hage.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

flocken
4

#4: det kan hon absolut vara. Men bara för att de är inridna och körda innebär det inte att en sån unghäst ska ridas.
De måste växa i lugn o ro

…………………………………..

Herveaux
4

Att en unghäst är inriden betyder inte att den har kapacitet som en färdigutvecklad vuxen häst eller att man kan ha samma förväntningar som av en vuxen häst.

Se till att få kontakt med bra hästfolk som är vana vid unghästar som kan hjälpa er på plats. Det låter som att ni kanske har tagit er vatten över huvudet här?
Man har inte så stora felmarginaler med en unghäst, speciellt inte om det är en känslig individ och det kan bli både fel och i värsta fall riktigt farligt för både häst och ryttare om man inte vet vad man håller på med.

Bara det att det är flera olika ryttare som rider henne (och dessutom blir avkastade!). Unghästar blir förvirrade om det är olika folk i sadeln hela tiden.
De behöver en eller ett par konsekventa ryttare som fortsätter utbilda dem.

Jag utgår bara från vad du skriver och jag menar inget illa.
Tyvärr har jag sett och hört för många exempel där fel folk köpt fel häst och det har slutat olyckligt.

// Harley

• Redigerat 2023-09-23 17:55 av Herveaux
Zadeira
6

Du skriver inte mycket om hur hon rids, mer än att hon är problematisk. På din beskrivning av hur hon är i hantering låter det lite som att hon fått vara med om mycket förändringar som hon inte hunnit bearbeta och ta till sig. Du skriver att hon gått på lösdrift och stallats in på box, bara det kan göra enormt i en hästs mående. Att hon inte tränats satt stå på stallgång. Det är inte heller något en häst bara kan.

Även om hon är inriden och inkörd behöver hon mycket utbildning fortfarande och att man sätter upp realistiska mål för hästens utveckling både fysiskt och psykiskt. En 4-åring kan verkligen vara helt olika en annan 4-åring i sin utveckling, ochj även om den sägs vara riden, körd, hanterad osv är det inte säkert att den mentalt är redo att sättas krav och förväntningar på.

Jag undrar lite vad tanken med ert köp var. Alltså du behöver inte reogöra för det här, utan att du funderar själv på om du köpt en häst som motsvarar dina förväntningar, förhoppningar och den nivån du själv ligger på. Samt hur dina planer för att nå vidare ser ut, dina möjligheter att träna även på de lilla, små dagliga detaljerna osv. Ibland vill man mer än man faktiskt klarar ut.

Om det är så att du ändå känner det känns rätt och du vill jobba med henne, så börja om från början. Se på henne helt färsk som om hon inte kan något. Jobba dig sen fram till du ser var gränsen går och ta några steg tillbaka dit du börjar ifrån igen. Hon kanske behöver en period med mindre fysiska krav och mer mental träning? Kanske behöver hon byta hagsällskap/hagtider? Kanske har hon för många ryttare? Det är mycket att se över när en häst börjar bete sig lite annorlunda.

emst_25@hotmail.se
0

Hon e sjukt känslig vid brunsten och ger henne munkpeppar . Men känns som inte det hjälper ..

emst_25@hotmail.se
0

#5: hon kan inte gå i skogen själv och vi litar inte på henne sopas mycket än .

flocken
2

Det kanske är sånt ni ska träna på- öka hennes självförtroende.
Hon är ung och oerfaren.

…………………………………..

emst_25@hotmail.se
0

#11: hur tränar man på självförtroende med en häst ?

flocken
1

#2 har nämnt en del.
Sen att lära henne att vara själv är ok.
Själv tog jag " min" gubbe på promenad igår i skogen.
Finns så mkt att göra utan att rida

…………………………………..

Maleficum
4

Tycker ni ska ta hjälp av en kunnig tränare (gärna med unghästvana) då det är väldigt lätt för en (ung) häst att lära sig fel och riskerar att bli farlig.
Bättre att ta hjälp av någon kunnig och helt enkelt börja om helt från grunden som om hon inte var inriden över huvud taget (börja lära henne bli hanterad från backen och bli trygg med saker som att stå till i stallgången mm).

Börja bygg upp förtroende och vänskap från backen. Spendera mycket kravlös tid med henne.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu