Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 869 ggr
shirley
0

långritt

långritten närmar sej!!! så kulit!!!! räknar dagarna……

[slo]
0

Jasså, är det flerdagars eller bara över dan? Vart i riket tänkte ni rida? :)

shirley
0

brukar campa 2 nätter på olika platser. det är me i blekinge…. *ler* utgår från ett ställe som heter nävragöl å tillhör karlskrona. sen rör vi oss några mil åt nåt håll….

[slo]
0

Trevligt trevligt! Hoppas också det blir någon långritt i sommar! Hur gör ni med hästarna, provisorisk hage?

shirley
0

beror lite på var vi e. hage el binder dem för natten, nån har gått lös me…

shirley
0

hej hej! vår gamla långritt låg på ca 8 mil… men i år blir den något kortare….. å äntligen har vi nog bestämt vilka som har vilka hästar mm…. har haft lite svårt att bestämma oss…. men kul blir de iallafall! inegn mer som har nån långritt på g?

jen
0

åh, det låter kulSkrattande

vetgirig
0

jovars.. Vi ska på långritt. Jag anordnar 2 långritter varje år. En nu i juni och en i augusti. Den som är nu i Juni är både barn och vuxna. Släkt och vänner möter upp med tält och husvagnar vid målet.(målet får deltagarna reda på avresedagen)  Den i aug är bara för vuxna, vi bor då vid en sjö i vindskjul. Båda ritterna ligger på ca 7 mil.

gejsa
0

Var bor du då vetgirig?

vetgirig
0

Jag bor i Blekinge i närhet till  Ronneby om det är bekant?

gejsa
0

Jo då! Glad

Tummelisa
0

Jag var i närheten av Ronneby för ett tag sedan. Närmare bestämt i Karlskrona för att åka till Polen. Kunde ju ha hälsat på någon Ronnebybo då!

__iE
0

#9 jag bor i Mörrum ;P ^^

shirley
0

vetgirig- får jag fråga vem de e? vi måste ju bo nära varann?

vetgirig
0

Fråga på du. Vet inte om vi bor nära varandra. Men vi har gemensamma före detta bekanta. Den informationen bör räcka.

Tummelisa
0

#7  är det en stor långritt med jättemånga hästar eller hur ser det ut? Tillhör ni någon särskild inriktning, raser eller så?

vetgirig
0

#15 Det är för alla inriktningar, vänner och bekanta. Själv rider jag min islandshäst nu den första turen. I aug har jag min hannoveranare. Det är 6:e året vi gör det och det är i princip samma folk varje gång, i år har jag dock tagit med 3 nya ansikten.

shirley
0

#14 inte en aning om vem du e. å tur e väl de.

vetgirig
0

#17 Nej jag tror inte du vet vem jag är, men jag vet inte vem du heller är, mer än att vi har gemensamma bekanta eller har haft. Men det är det ju många i hästvärlden som har.  Det har ju inte någon betydelse, jag är inte här för att skaffa nya vänner. Är här för att diskutera och få lite råd och tips, kanske dela med mig lite av mina erfarenheter.

gejsa
0

#18# Hoppsan, hoppsan. Det var ord och inga visor det.

Tummelisa
0

#19 Jag tycker om människor som är raka och ärliga. Om de har något otalt vet inte jag , men de borde väl inte ha med något sådant att göra för de känner ju inte varann. verkar det som av inläggen att döma. Själv är jag absolut heller inte här för att skaffa nya vänner. Jag är nöjd med de jag har. Och på denna sidan kommer jag nog ändå aldrig att få några eftersom jag är alldeles för rakt på sak och säger vad jag tycker. Det är ju inte så populärt har jag märkt.

Linda
0

Tråkigt att ni känner att ni inte är här för att "skaffa nya vänner".

Vänner kan man aldrig få förmånga av därimot ovännerFlört

-Det är klart att man kan få vara rak och ärlig men frågan är om man "vågar" vara det i verkliga livet?!

-Nu utgår jag från mig själv och inte som Sajtvärd dock..

-Att gömma sig bakom ett alias är det att vara rak och ärlig?

-Att ha åsikter utan uppmuntaran i rätten att hävda sig och få fram sitt budskap är det att vara ärlig?

-Ärlig är man tycker jag om man har gott självförtroende att inse att vi alla är olika och har olika tänkande och att man är så ärlig mot sig själv att inse att vänner är bättre att ha änn att rätten att hävda sig?

Med mitt utal har inget med föregående talare att göra utan jag vinklade om inläggen lite från mitt synesett.

Meningen med forum är ju till viss del att ta del av andras erfarenheter och träffa via tangenterna "nya vänner".

Ta nu mitt inlägg som rakt och ärligt hur jag ser det och vinkla det hur ni själva vill men det som skrivits måste ha sagts.

Vänligen/ eran vän (ofrivilligt eller ej;) /LindaGlad

vetgirig
0

Jag menade inte vänner i den bemärkelsen. Man kan väl vara vänner på en sight utan att för den delen behöva upplysa exakt om vem man är? Man kan väl även också vara rak och ärlig i olika frågor, fast man är anonym. Här finns väl många "anonyma" människor på sidan som man kan vara vän med här? Det stör inte mig att jag inte vet vilka alla är.

Linda
0

Absolut, och det är nog även ganska nyttigt att vara anonym på nätet.

-Till yngre medlemmar brukar jag påpeka det om de lämnar ut för mkt information.

Vänligen/Linda

gejsa
0

Ja du, tummelisa! Du må tro att många har stötit sig på mig också pga min ärlighet och ibland dåliga svenska. Bara för att man inte kan så fina ord så är ju många mer överlägsen än mig.  Och eftersom det är ett forum där man bara skriver till varandra så kan en del vara väldigt duktiga på att skriva i jämförelse med mig. Men vet du! Det bryr jag mig inte så mycket om ändå. För här tycker jag att alla ska vara lika värda stora som små.

Och om jag kan få en extra vän här så är det bara bonus. Skrattande

jen
0

ja, genom denna sida fick jag ju kontakt med min granne som jag bara sagt HEJ till på parkeringen Flört   Jag hade ingen aning om vad hon hette eller att hon höll på med hästar.  Men NU vet jag det…

men jag håller med Tummelisa att vissa saker får man ej tycka annorlunda om  här.

gejsa
0

Jag tycker att många tycker olika eller annorlunda som du skriver jen. Kan du precisera dig lite mer.

Jag tex tycker ju att det är jättenoga med en analys på höet. Det är inte många som tycker som jag eller ens vill försöka förstå det.

jen
0

#26 det är väldigt svårt att förklara saker så här genom enbart text, vilket ofta leder till missförstånd. (och andras tolkningar som kan bli helt annorlunda än vad som man menar)

gejsa
0

Ja, det är ju det jag menade också. Att många ggr skriver man en sak och någon uppfattar det helt annorlunda än man eg menade. Lite svårt att förklara när några uppfattar det på ett annat sätt. Det är lätt att vrida och vända på texten så att det passar en annan. Men inte en tredje person.

jen
0

exakt så jag menade Flört

gejsa
0

Men du skrev ju att vissa saker får man ej tycka annorlunda här. Det lät ju som du tyckte att folk var emot dig om något. Har du inte förklarat dig då om någon som du tycker har missuppfattat dig?

jen
0

nej,  FÅR var nog inte riktigt rätt ord, men jag har märkt att vissa blir väldigt missförstådda ibland. Jag själv har inte blivit drabbad, men några andra här har det….

gejsa
0

Det beror nog på hur och vad man skriver. Vi är ju vuxna människor (iaf dom flesta) som skriver här. Så man borde kunna både ta och ge här. Utan elaka ord.  Sedan att alla som skriver här inte kommer överens är inte så konstigt. Vi är ju så många. Vore tråkigt om alla satt och sa- ja det tycker jag också, hela tiden.

Liilan
0

SHIRLEY   SKA   BLI KUL PÅ LÅNGRITTEN AG SKA REJSA REDIGT ODENTLIGT MED NIAGARA       / LIILAN  PÖSS

shirley
0

nu e de sitsta budet… i vagn med shettis lillan åker 3p. i vagn med shettis putte åker 2p. jag på en arabvallack. lillebror på ett arabsto. kompis på en varmblodsvallack. fler personer på plats sen….

shirley
0

nu sticker vi lör morgon! men halt häst igen… vi e nog olycksförföljda! så ändring IGEN i sista stund… nu får de bara inte hända mer!

Faxlin
0

Usch stackare. Halta hästar är inte roligt. Vet ni varför den blivit halt?
Kram på er.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zigge-3
0

Är hästen halt av någon anledning? Eller är den felmusklad? Jag tycker nog att du skulle be en veterinär kolla hästen om den är halt ofta. En som tycker om hästar

Tummelisa
0

Det kan kännas som det är dags att utvärdera varför fler hästar blir halta så tätt. För hård träning? Felridning eller annat! Har du haft ut din andra häst till klinik och gjort utredning på den? ( läste i forumet HÄLTA) förstod där att det var top? ( tror jag den hette), jag kollade in några foton på hästen och tyckte han såg ut att ha en underutvecklad överlinje. Men det är ju svårt att gå efter ett foto, men känslan av att hans hals var smal fick jag i allafall. Har han ont någonstans? Hästar som har ont i ryggen brukar spänna sig och då brukar de sätta sina muskler på sidorna av kroppen i stället för på överlinjen. Detta kan i slutändan leda till hälta.

PimTheGreat
0

Jag kan lägga ett litet inlägg här. Shirley skulle låna Pim av mig till långritten så jag körde upp honom på fredags em, de skulle rida iväg på lördagen, men de kom (om jag förstått rätt) bara 2 km med Pim, sen flippade han ur för vagnar, hästar allt tydligen…. Shirley kommer nog lägga in ett inlägg…. så det var bara att köra upp på lördagen igen och hämta hem honom, men det gjorde inget för mig…det var SÅ skönt att få hem honom igen. Det var svårt att låna iväg honom….bara några dagar till en vän…svårare än jag trodde. Men nu är han hemma och båda nöjda!

jag väntar med spänning på Shirley och Liilans inlägg om den efterlängtade långritten…. de kommer hem imorgon

shirley
0

araben har aldrig tidigare varit halt. hon blev det för att vi väntade förlänge med att sko henne. det är toppens gamla skada på hasen om du läser!!!!!! vi ska dit imorrn å röntga hasen. en spark.

Tummelisa
0

Jag har läst! Väntat för länge med att sko? Varför blir en häst halt som man väntar förlänge med att sko?? Dålig hovslagare eller dåligt omdöme. Kära du Läste någonstans att din styvmamma skott, så då borde ni väl veta när en häst ska skos, speciellt noga är man väl inför en långritt?

Zigge-3
0

Håller med Tummelisa

PimTheGreat
0

oja, men hon har vrickat sej förlåt missförstod….. trodde de va så… sorry! min toppen e de allvarligt me… kan bli avlivning… såååååååååååå jävla lessen // shirley