Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 170 ggr
nettan11
0

ridskola

Hej

Jag skulle vilja veta ni som rider nivå 1 och 2 på storhäst får göra på era lektioner? Galopp, hoppning, dressyr, markarbete.

Mvh

EquusCaty
0

#0: jag rider i P2 (P=ponny) och vi hoppar en gång per 2 månader, vi galopperar 2 gånger i månaden (ungefär) och sedan markarbete 1/2 lektioner före hoppningen. Sedan kan nivåerna skilja sig från ridskola till ridskola.

Tjena^^

nettan11
0

#1: Hej

tack för svar :). Jag tänkte mer på de som rider storhäst.

Zadeira
0

#2 På vår ridskola var den enda skillnaden på storleken på häst. Nivå ett på storhäst var samma som nivå ett på ponny, bara att storhäst ju var större.

Jillyana
0

Vad är de här nivåerna för något? Jag är ju 30+nu men när jag var liten hette det bara nybörjare eller erfaren…

Kristall1257
0

Jag tror att det är ganska svårt att säga det eftersom det varierar mycket från ridskola till ridskola. Vad som är nivå 2 på en är inte det på en annan. Vissa ridskolor har inte ens den typen av indelning utan istället nybörjare, erfaren osv.

Ifall du undrar så är det nog bäst att kolla på storhäst-lektionerna på nivå 1/2 på din eller någon annan ridskola, eller fråga någon som vet hur systemet på din ridskola fungerar till exempel en ridlärare. Såvida du undrade av den anledningen förstås :)

Medlem i HBT, hållbar livsstil, hästar & ridsport, prepping, star stable och the sims.

~~~

Maleficum
0

Är ju svårt att säga då ridskolor har så olika system för hur de delar in grupper. Tex där min pappa rider så innebär det att de "bästa" ryttarna rider i grupp 1 medan nybörjare är typ grupp 5 medan på ridskolan där jag red hade de knatteridning, miniorgrupp osv innan det blev nivå 1 för ponny och vuxen nybörjare innan det blev nivå 1 för häst.

Iaf på de ridskolor jag ridit på så har de haft Utbildningsplan där det står vad målet för de olika grupperna är (alltså vad man förväntas lära sig). Ibland har de funnits i stallet och ibland på hemsidan (och ibland båda).

Vissa ridskolor går fort fram i vad man gör under de olika grupperna medan jag vet andra där det kan ta år innan man ens får galoppera.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

nettan11
0

#5:
<det jag undrar över är hur det ser ut på DIN ridskola.

nettan11
0

#7:

nettan11
0

#6:
H1, nybörjare, sen H2, H3, H4.

nettan11
0

#6:

Ok. Tack för svar :)

nettan11
0

#6:

Ok. jag tänkte på lite mer konkret svar. Alla har nivåer, men sen vad man verkligen gör i den grupp DU rider i.

nettan11
0

#0:

Maleficum
1

#11: Det var lite otydligt i din fråga. Speciellt då när indelning av nivåerna kan skilja sig så (och heta så olika) på riskolorna (som i mitt exempel så skulle det bli helt annat att beskriva nivå 1 på min pappas ridskola då den är mest avancerad till skillnad från där jag red där nivå 1 är direkt efter nybörjargruppen).

nettan11
0

#13:

Ok. Jag skulle vilja veta vad du so rider i en storhästgrupp idag nybörjare eller fortsättningskurs gör? utbildnigsplaner och att det skiljer sig åt vet jag. Men konkreta exempel, när galopperar ni? Hur ser era markarbeteslektioner, era dressyrlektioner, era hopplektioner? Vilka övingar gör ni? (travhoppar, studs, hoppar i galopp).

Så konkreta exempel alltså från dig som rider IDAG. Att det skiljer sig och att det finns utbildnignsplaner gör det, och de flesta följer svenska Ridsportförbundet, men bomba med exempel. Tack på förhand :)

nettan11
0

#0: tack

nettan11
0

#13:

och vad gjorde ni? konkret?

EquusCaty
0

#3: samma på min också

Tjena^^

EquusCaty
0

#14: vårt hoppschema är: Var tredje gång studs, var tredje gång höjdhoppning och var tredje gång Banhoppning (alltså hoppar vi ungefär 2 gånger av varje, varje år)

Hopplektionerna ser ut såhär:
Vi sitter upp, skrittar en stund, byter varv, gör volter, ridvägar, sedan travar vi, samma i trav. Sedan tar vi lite galopp på A och C volterna eller spåret. Vi ställer upp och var och en/små grupper hoppar hinderna. Vi travar av, skrittar av , sitter av

Tjena^^

nettan11
0

#18:

Vilka övningar gör ni? Vilka sorters hinder, travhoppar ni? Hoppar i galopp, bommar på raka spår/böjda spår etc etc. Det är mer sånt jag vill veta.

nettan11
0

#19: ursäkta läste lite snabbt, men du red ponny va?

Maleficum
0

#16: Tycker det berodde mycket på vilken ridlärare vi hade vad vi faktiskt gjorde och sista tiden (innan jag sluta rida) hade vi väldigt många olika ridlärare (en del gjorde riktigt roliga lektioner och andra lite mindre roliga).

Rider inte längre på ridskola (är medryttare nu) och har ridit så himla länge så är omöjligt att beskriva vad vi gjort på lektioner (då jag gjort det mesta, även testat piruett, pass, passage, galoppombyten vid ett tillfälle då de fått låna in en dressyrhäst som jag fick på den lektionen.

nettan11
0

#21:

Tack för svar. Önskade dock svar från de som rider ridskola i nuläget och på nybörjare och nivån efter det.

EquusCaty
0

#19: vi travhoppar kryss och räcken oftast.
Vi hoppar plank, räcken, rättuppstående, oxrar, mm. Oftast i banhoppning har vi två hinder på kortsidorna och ett på diagonalen.
Oftast hoppar vi då i galopp.

#20: ja jag rider ponny men det är i princip samma bara att häst hoppar lite högre.

Tjena^^