Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5303 ggr
johan
0

Hästbajs på gator

Jag undrar vilka regler som gäller när hästar som rids på vanliga gator och vägar bajsar på gatan. Det händer ju aldrig att ryttaren kliver av och plockar fram sin svarta påse som hundägare är ålagda att göra.

Idag satt jag och en vän och åt lunch på en uteservering i centrala Stockholm. Två poliser red förbi och en av hästar bajsade på gågatan precis utanför uteserveringen. Givetvis låg bajset kvar på gatan och man behöver väl knappast förklara att lukten inte var det man var speciellt sugen på när man sitter och äter. Inte synen av det heller för den delen. Nog för att vi åt asiatisk buffé, men ändå… :-)

Kan det verkligen vara så att ryttare har andra regler än hundägare?

Mvh // Johan

Annette
0

Jag vet inte vad det är för regler. Men polisen är säkert befriad från att ta upp hästskiten, tror jag i alla fall. Om jag rider eller kör i ett villaområde och hästen skiter, tar jag bort det efter mig.

lisette
0

tror aldrig jag sett ngn plocka upp hästskiten. hur ska man kunna göra det? ska man ha en spade med sig? eller en svart sopsäck?

däremot har jag sett körhästar som har en påse mellan sig och vagnen där skiten hamnar, men det var utomlands.

Kiara
1

Hästar får baja hur dom vill inga påsar för ryttare inteFlört

Linda
0

#0 Uuuuu bläää

Jag hoppar alltid av och sparkar undan..nästan alltid iafFundersam

Och när vi var i Lill-jans skogen och red ja då hade vi tom med ica påsar..

[slo]
1

#3 Fyy på dej Kiara, man kan ju försöka sparka ut det i kanten iaf Flört På vintern är det direkt livsfarligt med hästbajs på cykelbanor, eftersom om dom fryser, och sen kommer det lite snö… Så blir det som en sten att köra på.

Kiara
0

Jag skrev vad man får inte vad jag gör, eftersom jag nästan enbart rider på skogsstigar eller i paddock så är det inte så mycket jag bryr mig om.

Det finns ingen lag som tvingar ryttare att rida med Ica kasse, men på gång och cykelbarna får du inte rida då hästen är ett fordon. På bilväg spelar det rockenroll….

Faxlin
0

Exakt, de får bajsa var de vill. Till och med framför folks grindhål. Dock dålig stil av hästägare som gör på det sättet tycker jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sussi
0

Här finns det också tjejer som rider in i stan och lämnar skithögar efter sig mitt på gångbanan. De får ju inte ens gå på där, de ska rida på vägen med hästarna!

Jag tycker nog att skiter hästen mitt på gånbanan stiger man av och sparkar det i diket, så besvärande kan det ju inte vara.

Anna Johansson
0

Jag tycker att man ska visa "god ton" och sparka skiten åt sidan. För att inte reta upp folk och att det kan leda till att det blir fler lagar och förordningar för oss ryttare.

Lika att man tackar de bilister som faktist saktar ner ( för dom mäniskorna är få )

Faxlin
0

Ja, att visa hänsyn när man är ute med sina hästar ser jag som en självklarhet. Att tacka de medtrafikanter som visar hänsyn gentemot mig och min häst visar man sin tacksamhet emot. Det är också en självklarhet. Tyvärr inte för alla ryttare.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Skulle se ut det! Att polisen hoppar av mitt i stan och sparkar skiten åt sidan. Sidan förresten är ju fortfarande på gatan. Går inte att gömma hästskit så lätt när det är asfalt. Sedan sitter dom på hästen med hästskit på skorna eller stövlarna. he he Blir mycket skit på dom efter en hel dags ridning. Fattar ni väl att det inte går. FundersamOskyldig

lisette
0

#10 tyvärr visar inte alla bilister hänsyn till ryttare. men de vet ju vi allihopa!

Anna-hfg
0

Hästar räknas väl som fordon om jag nu inte har fel för mig. Det sa de på ridskolan där jag gick i varje fall. Till och med om man parkerade en häst i en parkeringsficka så är man tvungen att ta parkerinhgslapp, sa de. Löjligt att räkna ett levande djur som fordon!

Linda
0

Nja..Det tror jag inte riktigt men i trafiksynpunkt ja

[slo]
0

#13 man får klämma in sig i cykelstället, det gör ju alla som kör EU-mopeder Hemlis

Linda
0

Perfekt att binda iFlört

Sussi
0

#16 Borde testasFlört

Jag körde en gång in till stan med finnen och parkerade henne i en parkeringsficka och gick in och handla. Kompisen stod kvar med hästen.

[slo]
0

Jag har ridit till en strandkiosk nära mitt stall sen jag var pytteliten, ibland ända fram till luckan och handlat Skrattande

Faxlin
0

haha, att parkera i en parkeringsficka tyckte jag lät häftigt. Undrar vad folk tänkte då de såg er. hihi

Audiatur et altera pars

Sussi
0

#19 de tänkte väl att vi inte kan ha allt hemmaFlört

Sehvrin
0

har bara parkerat på gräsmattan utanför en affär ^^' (mycket enklare att få hästarna att stå stilla så, jag stannade hästen och min syster gick in och handlade)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anna-hfg
0

ingen parkeringslapp? Ajabaja!Flört