nh, va är det eg?
Kan någon förklara vad NH är eg. Vi är oense här hemma. Så vad är det eg. ?

natural horsemanship :P
mer vet jag ej :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus
haha, ok XD men är det typ inte dressyr från marken, ledarskap eller något sånt? XD

#2 dem gånger jag fått höra det var när jag läste grönt kort kursen att man ska visa respekt för hästenoch fast det inte går bra på tävlingen ska man inte låta det gå ut över hästen o.s.v.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
ok ;)
Har läst pyttelite om NH. Och jag uppfattade att det var mycket arbete från marken, förtroende mellan häst och ryttare.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
ok, då vet jag :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
hehe tack jonas och frida ;)
Allrajt, NH för mig är; Relationen mellan häst och människa som bygger på ömsesidig respekt och värdighet. Allt man gör sker av fri vilja från båda håll. Kommunikationen sker på hästens språk (eftersom vi är de intelligenta, vi kan lära oss deras språk, det är omöjligt för hästar att bli mänskliga)
Man är en flock med sin häst och människan är alltid ledaren. Det handlar inte om att dominera sin häst utan man ska förtjäna sin plats som ledare och att hästen väljer att följa en, hästen litar på att den kan lägga sitt liv i människans händer, precis som de gör med sitt ledarsto. På det viset har man glädje i allt man gör tillsammans och säkerheten blir maximal. Man ger alltid hästen ett alternativ och helst ska ju ens eget alternativ vara roligast.
Det folk ofta tar miste om är att NH handlar bara om ledarskap och att man ska göra dominanslekar med sin häst ( de sju lekarna) för att visa hästen vem ledaren är..
Inte förrän man har lärt känna varandra och ser varandra för de vi är kan man göra upp någon rangordning och det ska ske på ett ödmjukt sätt. Man kan inte TA ledarplatsen, man måste förtjäna den och det är bara hästen som kan avgöra när man är kvalificerad.
För mig är inte NH enbart relationen mellan häst och människa, man måste se helheten och se till hästens naturliga behov. Jag tycker att det är dubbelmoral att vilja ha en naturlig kommunikation med sin häst, men vägra den sina naturliga behov.
Hästen ska inte behöva offra någonting för att vara människan till lags. Speciellt inte sin hästflock. Hästens välbefinnande går före allt annat och man ska aldrig utsätta den för mer än det den klarar av. NH går inte ut på att använda hästen för sina egna intressen som ett verktyg, utan man gör alltid det som är bäst för hästen.
för mig är NH : förtroende, ett BRA ledarskap och vänskap mellan människa o häst
Jag glömde säga att NH anpassar lösningar på problem efter individ och beroende på om hästen använder höger eller vänster hjärnhalva vid tillfället. Det finns alltså inte en lösning på ett problem. Man använder psykologi och logik. Vet man inte vilken hjärnhalva hästen använder kan man inte veta hur man ska lösa problemet på rätt sätt.
ok :)

#10 käkat maskrosor? :) sött
#14. ja haha, lite senare var hela hon gul för det va så mkt maskrosor i den hagen.. o klart hon skulle rulla sig i det :P
#11 Ja, det var en kort och bra förklaring, det är NH för mig oxå.. ;)