Rutiner vid in- och utsläpp
Hur gör du/ni vid in- och utsläpp?
Har ni en speciell ordning ni tar in och ut hästarna i stallet?
Tar ni en och en, eller tar ni två åt gången? Kanske fler än två åt gången?
Vi försöker rotera ordningen vid in- och utsläpp, dvs. ena dagen tar vi ut ena hagen först, nästa dag den andra hagen först. Tycker det är smart. Ifall man alltid tar samma ordning så lär sig ju hästarna det. Och då ifall någon av nån anledning tar ut i en annan ordning, kan det orsaka problem.
Dom flesta hästarna leder jag två och två till och från hagen, men i vissa fall en och en, beroende på hur hästarna beter sig. Lucky och Kiara tog jag t.ex. nästan alltid tillsammans. Men i vissa fall tog jag dom en och en, just för att träna. Ifall nogon skulle behöva boxvila, så man vet att det går att ta dom en och en utan att vara beroende av att gå tillsammans.
I ett stall vi stog i tog jag faktiskt 3 tillsammans. Mina två och en till, men dom var så himla tajta så det gick alltid kanon.
Så, hur gör ni?
eftersom att jag i stort sett alltid är själv, så plockas dom en och en.
i början plockade jag in Dragon först, men det gick inte länge, för sen tyckte Jango det var fusk så då smet hon.
Så nu ställer dom sig i kö.
Jango först, sen Dragon,
sen lillan, och där blir det alltid tjafs med Rocky, som bör gå in sist, annars tycker lillan det är fusk och smiter….
och sen då som sagt, Rocky sist.
sen gillar ju ingen av dom tre stora lillan, så ska man då pyssla med henne så måste Jango bindas upp och Dragon bindas upp, och sen måste lillan bindas upp när Rocky ska in, annars irriterar hon honom…..det är allt lite pyssligt ! :D
Har ju bara in- och utsläpp i mitt delägarstall och där är jag var tredje vecka så hur de andra gör vet jag inte…samt att de 3 hästarna går i samma hage men jag släpper alltid ut "våra" 2 hästar först i hagen sen tar jag den andra hästen sist(han klarar inte vara själv i hagen säger ägaren…). Ngn gång har jag tagit in alla 3 hästarna ihop men inget jag gör dagligen…ngt jag gjort då man haft bråttom(har en bit t hagen…). Unghästarna(hade 2 där förr) har ibland fått springa lösa men gillar det inte då de brukar springa på egna äventyr på väg in, hrm!
Förr i det stallet så tog ägaren t alla hästarna(var förr ett avelsstall där en man födde upp sv halvblod) in 4 hästar åt gången!!! samt att alla 4 hade sina föl lösa…han hade små grimskaft (såna man har i transporten) o hakade ihop de 2 yttersta hästarna ooch sen höll han i dem innersta hästarna…fattar inte att han vågade! Men konstigt nog lydde dem han alltid! Han o hästarna var så otroligt samspelta!
japp jag har ju bara 2 så jag tar bägge samtidigt både in å ut men har lärt att Mango alltid ska vara först ut o in dels för att han har boxen längst in så jag håller ju i han 1 sen långt g-skaft å tar Kiwi på släp :) Dom kan turrena så det funkar bra. Därimot så tar jag å kör å rider dom själva och tar mina promenader med dom flera g per vecka för att dom ska lära sig att jag går först å sen se sig lite om.

Vi är 2 (egentligen 3..) grupper i stallet som släpper ut 5 hästar var på vardagar. Vi har ingen speciell ordning utan de kommer ut som det faller sig. Ibland tas Blacky och Peppe samtidigt och ibland stona. de 3 shettisarna tas samtidigt för det mesta.
På helger släpper en person ut båda gruppernas hästar (10st)
De 2 lösdriftshästarna är ju ute redan och de 4 vars ägare är puckad släpper ut själv varje dag.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag gör alltid på samma sätt.
ut på morgonen tar jag brago o merry först. sedan herkules.
när de ska in så är det herkules som kommer in först o sen tar jag brago/merry. just nu så springer brago in själv, men det är dags att börja leda honom igen.

vi sätter upp linor mellan paddock och stallvägg och mellan ladugård och stallvägg. sen får de två unghästarna på sig grimmor, man släpper ut den ena och tar den andra i kedjegrimskaft. leder ut till deras hage där de får andra delen av frukosten. stänger till dem och öppnar till den bortersta hagen, i stallet öppnar man sedan fyra boxdörrar, ser till att hästarna går ut genom stalldörren innan man öppnar nästa boxdörr så att det inte blir trafikstockning i stallgången. sen tar man nästa hage likadant, och ponnyhagen detsamma.
vid insläpp så sätter man upp linorna, släpper ponnyerna med stalldörren öppen, leder in unghästarna(den ena, den andra lös). sen släpper man de andra två hagara med dörren stängd, fast en hage åt gången då;)

Jag tycker det är viktigt med samma rutiner varje dag. Hästarna blir förvirrade annars och det händer lättare olyckor.
Alla våra går lösa, de går i två olika hagar. Först släpper jag ut Ardennern, sedan de båda NF-ponnyerna och stänger den hagen. Därefter släpper jag de fem shettisarna. De går lugnt och fint i en rad ut till sin hage.
Vid insläpp släpps shettisarna först, eftersom de stora måste gå genom deras hage. Jag öppnar och de traskar lugnt in i sina boxar. När de stora skall in stänger jag först shettishagen, sedan släpper jag ut de stora där. Det är en säkerhetsåtgärd för att de inte skall sätta en himla fart rätt in i stallet alla på en gång. Därefter öppnar jag den sista öppningen och de går in på en rad.
Dessa rutiner funkar väldigt bra, hästarna vet exakt vad som skall ske varje dag.

Sänger in havren i krubborna, lägger ut hö i hagen, bytar täcke och sen tar jag både Schrek och Japp på samma gång.. Likadant vid insläpp, tar både Japp och Schrek på samma gång..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tar dem tre och tre. grupp ett :en 16 år en 18 år en 2 år Grupp två en 24år två 1 1/2år likadant när jag tar in :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Eftersom vi har våran vinterhage precis utanför stallet så öppnar vi bara en dörr och tar in hästarna i den ordning dom kommer in. Brukar aldrig vara ngt problem då alla hästar vet vilken box dom ska till, alla förutom min såklart… ;)
Maten ligger i krubban redan och höet i boxen. Superenkelt. :)
Och på morgonen så slänger stallägarna in maten och går sedan in och äter frukost, sedan öppnar dom dörrn till hagen och slänger ut hästarna. ^^
Jag tar in Jullan först, sen kommer Ottino eller så tar vi in dom samtidigt. De övriga två står snällt kvar i hagen.
jag tycker att hästarna får gå ut själva om det finns möjlighet är det bästa sättet. speciellt på vintern. Men då måste det vara hästar som inte är för ivriga och springer ut.
regel1.Inte springa i stallet.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Vi varierar vem som får gå in eller ut först och sist. Razz brukar få gå in själv och Chessa går jag bredvid. Men idag har vi satt upp extra rep så att båda ska kunna gå in själva utan att det finns risk för rymmningar.. ;)
Eftersom stallet där min medryttarhäst står har lösdrift så har vi inte speciellt mycket rutiner.

Vi tar det som det kommer kan man väl säga…Oftast så står ju inte alla hästarna i samma hage heller. Men vi brukar alltid låta småhästarna få springa in själva, utan rep eller nåt…

vi har ingen speciell ordning på vem ska ut först och vem ska in först osv…. men då vi tar in dom så tar vi de bråkiga ensam.. och sen dom som är snälla bruka vi ta 3-4st på engång :)

Vi tar alltid i samma turordning. Först släpper vi min inackorderingsfjording och sedan släpper vi Gejsa. Dom två går själva in i sina boxar. Sedan tar vi Sorro, den andre inackorderingshästen. Sedan tar vi gemensamt Fille och Gobban. Aldrig två hästar själva.
På Solstallet där Arrak står, finns det 4 hästar, en travare, en ponny, ett russ och ett halvblod. Russet och halvblodet går tsm i en hage, travaren och ponnyn går bredvid varann i skilda hagar. Vi börjar med att ta in ponnyn och travaren, travaren brukar vilja springa in. Sedan tar vi russet och halvblodet, russet springer också gärna in, medans halvblodet skyndar långsamt. Så alla hästar är inne på ca 20-30 minuter! Alltså när dom ska in på kvällen.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Där min skrållan bor är det bara tre hästar, skrållan som är ponnyblandning och två islandshästar, Tofa och Krona. De brukar ta grimma och grimskaft på skrållan och höpåsen, öppnar boxarna till Krona och Tofa och går ut, Tofa och Krona går ut själva till hagen när Emma eller Cia tar ut skrållan. In blir det grimma på skrållan och tofa och krona går in själv.

Har alltid samma rutiner vid in- och utsläpp.

Vi har typ ett stall som är "stora stallet" sen har vi "lilla stallet" sen har vi två uteboxar brevid och två uteboxar på baksidan :) Jag brukar ta småstallen först och lägga in maten i boxarna sen tar ja in hästarna i utestallen först, sen lilla stallet sist stora stallet =)
//Mickan
jag tar alltid mina två samtidigt.vid utsläpp så tar jag arne och gårut på stallgången,vänder honom och tar davidia och sen går vi ut,in så tar jag davidia och släpper i stallgången så går hon in i sin box.sen får arne komma och gå till sin.han står längst bort i stallet.
Har det enkelt i mitt stall. De går ut och in själva, bara öppna bakdörren på stallet och släppa ut dem, är en liten ruta innan hagen.
Utsläpp: Blenda, Lyrik, Mysan och Proppen.
Insläpp: Lyrik, Mysan, Blenda och Proppen.
Nu när Lyrik går i sjukrutan mellan hage och stall, släpps han ut sist och in först.