golf + hästsläp = ok?!
Hejsan!
Eftersom jag går i "hästtankar", kommer givetvis frågan upp hur man får hem en ev. häst. Vår rover har inget drag, och mina föräldrar har en golf (-96:a) som jag nu undrar om någon vet funkar att dra ett hästsläp (av enkel modell) med?
Kanske lite konstig fråga, fick tipset av sambon att kolla upp vad bilen får köra när det gäller vikt, men eftersom jag inte vet vad varken transport eller häst väger, så säger mig tyvärr inte sådana siffror mig något.
Så om någon vet detta bättre än jag, skulle jag vara tacksam om du skrev en rad =)
Mvh vimsiga Therese

Skaffa drag till din bil. Du kommer behöva det fler gånger.
Tack för tipset - fast rovern är lika liten som golfen, så frågan är om det är värt det - med tanke på min fråga här ovan. Det är nog lättare köpa ny bil istället! - när jag vunnit på ett lotteri 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta. Inte direkt min starka sida kan jag säga. Men hoppas någon annan kan svaret åt dig. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det hoppas jag också, tack Åsa!
- Ingen som har erfarenhet av detta eller något hum om det hela? =)
Jag kan nästan lova dej att du inte får dra ett hästsläp med Golfen… Tyvärr. Det står på registreringsbeviset (titta här om du inte hittar) hur tungt du får dra, skulle gissa på runt 700kg. Så du får nog köpa dej en dragbil. Jag kan rekomendera nån volvo från början av 90-talet, har en själv, suverän att dra med 

det finns ju större golfar!

ja, vi har iaf kört häst och vagn med vår golf som vi hade.
Vad är det för storlek på golfen? Finns ju både combi och annat…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#8 precis det jag menade. en liten golf får ju itne dra ett släp, men en större får!

#8 precis det jag menade. en liten golf får ju itne dra ett släp, men en större får!
Jag tror att det är en golf 3:a, sedan, femdörrars, årsmodell -96…
Tack Slo men jag har inga planer på att byta bil, definitivt inte till en volvo
Tidigare har det alltid ordnat sig med bil och släp men just nu ser det mörkt ut på den fronten tyvärr..

Nu kan jag ha fel, men jag har en volvo 850 och med den får jag på B-körkort köra enkelaxlad transport + Pim och han väger ca 500kg. Så jag tycker det låter lite konstigt om du få dra med en golf…men jag är ingen expert, sen väger ju transporter olika. Jag hyr alltid samma på statoil.
Ring vägverket! De måste ju kunna svara på det…

Det står på bilens reg.bevis hur mycket det max får dra…..sen får ju inte hela ekipaget överstiga 3500kg om man ska få framföra det med ett B-kort….än så länge :o)
Enligt en bok som bilprovningen gett ut så står det att en Golf -96 har en tjänstevikt på 1170kg, dvs får inte dra tyngre än det, med ett BE-kort får den dra 1200kg.
Med andra ord är det inte mycket den får dra…..
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Även fast om det skulle vara en Golf kombi så betyder inte det att den får dra mer än en vanlig Golf.
Vi har en Opel Astra kombi som får dra max 1200 på B-kort och det är bara 30kg i skillnad på vad en Golf får dra.
Det som avgör det är hur stor och tung bilen är, så vill man kunna dra släp lagligt på sitt B-kort så bör man nog skaffa sig en stor bil ;o)
#14 fel! Eftersom hela ekipaget inte får överstiga 3,5 ton, och har du då en stor bil, som väger ska vi säga 1800kg, så har du bara 1200kg kvar till släpet. Pappa hade en Mitsubishi pickup förut, den vägde nåt åt det hållet, och med B-kort fick han dra 500kg med den, om ens det… Så är man ute efter den bästa bilen att dra med så ska man hitta någon gyllene medelvikt på bilen och vad den får dra ;)

#15 Jo det där med 3,5 ton vet jag om och tänkte att det vet nog de flesta om som är ute och åker med hästar….antar jag ;o)
Jag skulle ha förtydligat mig och skrivit stor tung normalstorlek som dragbil.
Har man en "pickis" så är det ju rätt solklart att den väger mer och därför kräver BE-kort för att få dra ett vettigt släp med häst i :o)
Vi får väl se om det nya lagförslaget går igenom :o)
Jag funderar på att ta BE-kort ändå, bara för att det är grymt bra träning att veta vart man har släpet :)
För den nya lagen var väl något om att man inte behövde ta något extra för att dra?

man ska bara ha en bil som får dra vikten med…

#17 Jag har för mig att de vill ha det som många andra EU länder har för att underlätta för dom som transporterar mycket inom EU…pappersarbete etc ska underlättas på så sätt + att det ska vara enhetligt med övriga EU.
Jag har för mig att det skulle höjas till 4200kg…rätta mig gärna om jag svamlar :o)
Nej precis man behöver inget BE-kort då med den nya lagen :o)

Har en golf II och jag får inte dra mer än 1020kg på B-kort, 1200kg på E-kort. Dom flesta transporter ligger på minst 1300 kg.
vet inte om nån har svarat det här (om nån har, så kan du skippa mitt inlägg, orkar inte läsa igenom) men man kan söka på internet o skriva in registreringsnumret så kommer det upp hur mycket bilen får dra.

Här är länken dit….