Längd och vikt på ponny?
Är jag för stor?
Jag har en ponny som verken är nätt eller grov på 143cm i mankhöjd och jag är ca. 160cm lång och väger ca 52kg? Är jag får tung (AKA)för lång?
Det är svårt att säga, det beror mycket på hur ponnyn är byggd. En grövre ponny bär oftast upp längd bättre än en smäcker, och en musklad ponny är mer viktbärande än en omusklad ponny.
Det viktiga är att lyssna på hästen och hur den reagerar på att ha dig på ryggen, sen även hur du själv känner när du sitter i sadeln. Be gärna någon i din närhet om hjälp att titta från marken medans du sitter på.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Svårt att se på en bild men även jag tycker det ser gränsfall ut.
Om du inte vinklar ut tårna, slår du då i armbågen på hästen med tårna?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag tycker det där ska gå bra ett tag till, men jag ser två problem som måste åtgärdas för att det ska fungera. Måmga av dagens sadlar byggs tyvärr med sadelkrampan för långt fram, vilket gör att ryttaren hamnar i stolsits och får sin tyngdpunkt bakom hästens rörelsecentrum. Det gör denna sadel för dig. Du kan enkelt fixa det med en bit vattenslang såsom på bilden, så att ditt stigläder hamnar längre bak.
Nästa problem är jag inte lika säker på utifrån bilderna, men jag tycker att både knä och tå är utåtvridna, vilket tyder på att din sadel kan vara för bred för ditt bäcken (som därför vrids ut). Är den bara lite för bred kan det lösas med webbers (enkelstigläder), även såna jag har på bilden.
Att ryttaren sitter rätt i en sadel som passar ryttaren är minst lika viktigt för hästens välmående som att sadeln passar hästen, man vill ju vara en så enkel last för sin fyrbenta vän som möjligt.