Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettervårdsjukdomarfoderhästproblemhästvård
Läst 155 ggr
tussig
0

Extrem sandkolik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst konstaterades ha EXTREMT mycket sand i tarmen på sigtuna hästklinik för 2 mån sedan.

Så mycket sand hade veterinären aldrig sett förut😨 De har haft ett till liknande fall tidigare, men min häst tog priset i mängden sand.

Fick en chock då jag inte alls åkte in med en akut dålig häst, utan för att göra en magutredning då magen varit dålig till och från i många år och hade blivit ännu sämre i höstas. Hästen har bara haft kolik 1 gång för några år sedan och har för övrigt bara haft dålig mage till och från som inte gett med sig. Till en början var ca var fjärde bajshög kobajs i konsistens, på somrarna har det alltid varit helt bra (levt på skogsgräs). Men i höstas började alla bajshögar bli kobajs eller "pölar" av löst bajs. Har gett mängder av olika probiotika, men inget har nånsin hjälpt alls. Ja, nu förstår jag ju varför..

Hur många har behandlat sin häst för sandkolik? Hur lång tid tid tog det och vilken behandling gjorde ni? Och framförallt, fick ni reda på varför hästen åt sand och lyckades ni lösa problemet så hästen inte fortsatte äta ny sand?

Min häst fick stå kvar på klinik 1 vecka och sondas med loppfrö och magnesiumsulfat dagligen, sedan har vi fortsatt 1 vecka till här hemma och ska troligtvis fortsätta sonda många, många veckor till.

Jag har aldrig hört talas om någon som råkat ut för liknande, det är så himla märkligt allting. Är jag den enda som har ett sandmonster till häst? Jag tänker att jag kan väl inte va ensam (förutom den andra hästen)? 🙈

Bild på sandmonstret som i övrigt ser så fin ut och mår bra, man kan inte tro att det gömmer sig den mängden sand där inne i magen.

• Redigerat 2023-07-24 10:40 av tussig
Lona
1

Jag har inte stor erfarenhet, en kompis häst hade tendens till sandkolik så han fick loppfrön varje dag ihop med sitt kraftfoder. Han var inte känslig i magen förutom detta.
Min spontana tanke är om din häst har brist på något? Obalans i mineralerna på något sätt?
Alternativt har tråkigt/är stressad så den äter sand som någon form av stereotypt beteende, ungefär som att väva eller krubbita? Kan han(?) ha problem med magsår eller liknande som gör att han pillar i sig sand och annat?

Hur mycket stråfoder får din häst, skulle det vara möjligt att den har fri tillgång till hö/hösilage eller halm att tugga på/pilla med?

Det är som sagt bara spontana tankar från min sida, delvis baserat på andra "udda beteenden" våra hästar här har uppvisat i någon form.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tussig
0

#1: Ja, loppfrön kommer va en livslång behandling från och med nu så det ger jag varje dag. Tänker också att hon kan ha haft brist på något, tog blodprov och kollade Selen men det låg på 0,15 (ska ligga på 0,17) så det var iallafall ingen katastrof. Men den här sanden har hon jobbat på att få i sig under en lång, lång tid. Så även om hon inte har mineralbrist just nu, så kan gon ju ha haft det tidigare nån gång genom åren.

Hon får bra med mineraler, men ändå har jag sett henne äta jord en gång i höstas, samt slicka på marken en gång nyligen. Så om det inte är mineralbrist, vad tusan kan det va då hon saknar? Vad år det hon vill ha?

Hon hade lite magsår också, inte mycket men litegrann. Har det uppstått pga att tarmen är stressad av all sand, eller har det börjat med magsår och så har hon ätit sand för att hon haft ont i magen?

Tråkig hage tror jag absolut har bidragit till sandätandet, hon har delvis de sista 10 åren gått i hagar flera hektar och delvis i mindre och tråkigare hagar. Däremot har hon setts äta sand i en av hagarna som var många, många hektar stor också. Hmm…

Kanske är orsaken till sandätandet en kompott av allting.

Tyvärr är hon en lättfödd tjej och kan inte gå på fri tillgång på hö, det hade ju absolut varit det bäsra. Men som tur är kan hon dock ändå äta mer än vad grundbehovet är. Så hon får ca 7-8 kg hö per dag och fri tillgång på halm.

Nu ska de iallafall få en jättefin skogshage på 2,5 hektar som vinterhage, där finns det massa annat än jord att gå och nassla på. På sommaren har vi en jättefin skogshage där de kan leva på gräset som växer där. Hoppas att det ska hjälpa damen att sluta gräva i marken! 🙏

Jag kanske är ensam (i vårt land iallafall) med detta problem. En av veterinärerna här hemma har jobbat i Israel och där var det väldigt mycket behandling mot sandkolik, men här i Sverige är det kanske inte lika vanligt då.

tussig
0

#2: tack, har nog läst det mesta vid det här laget.. 😅 hade hoppats få höra från andra som vart med om samma problem, men det var nog just inte så många som råkat ut för samma sak 🙈

Vixxen
0

#4: I en artikel stod det att ständigt intag av loppfrö inte var bra.

Gronstedt
1

Ursäkta sent svar, jag har inte varit inne här på länge.

Min minishettis samlade på sig sand (eller snarare lerpartiklar) utan att direkt äta sand eller lera - jag tror att han helt enkelt har ogynnsam form på sin tarm, så att sanden blev kvar där inne, medan den åkte rakt igenom på hans kompisar som åt samma mat på samma underlag.

Han behandlades akut med loppfrö och paraffinolja i omgångar, sanden kom ut men han var fortfarande en kolikhäst med ständiga magknip. Efter många om och men och utredningar visade det sig att han hade kronisk tarminflammation i stort sett hela vägen från nedre magmunnen till anus. Detta hade sannolikt utlösts av sanden.

Efter ganska lång kortisonbehandling är han friskförklarad och symptomfri och har slutat med kortison. Om din häst inte blir symptomfri skulle verkligen råda dig att genast kolla om den kanske har fått tarminflammation också.

Nu gäller ständig vaksamhet för att han inte ska få i sig sand/lera och för att det han ändå får i sig ska komma ut igen. Så länge det finns bra med gräs med bra rötter på någorlunda torrt underlag så klarar han sig, men när det börjar bli lerigt så att rötter följer med upp så är det dags för loppfrö i underhållsdos. Det finns alltid paraffinolja hemma ifall det skulle krisa - paraffin i kombination med loppfrö får ut sand mer effektivt än bara loppfrö. När marken är frusen så kan jag ta bort loppfröna igen (funkar kanske inte med en häst som aktivt äter jord).

Han får inget hösilage, bara hö och halm, serverat i nät för längre ättid, samt sly när det inte är betessäsong. Det är tydligen vanligt att hästar som haft tarminflammation inte tål hösilage - jag har inte provat att ge det efter inflammationen.

Viktigt också att hästen dricker ordentligt samt att man håller koll på att tarmarna arbetar, så att sanden som kommer in verkligen följer med avföringen ut igen och inte blir liggande kvar.

Hoppas det går bra för din häst!