Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbeteendeallmänt
Läst 149 ggr
Lona
0

Konstiga saker era hästar gör?

En del hästar har ju lite underliga vanor och saker som de gillar.
Greina älskar att stå och pilla med mulen på saker och ting, gärna på ens kläder eller i håret (vilket man bör undvika om man inte känner hästen väldigt väl!).
Tindra däremot tycker om att man klappar hennes ben! Man kan sitta inne i boxen medan hon står och sover med huvudet nästan i ens knä om man smeker hennes framben, gärna i karlederna.😄

Vad har hästarna ni känner för udda vanor och saker som de gillar?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

flocken
0

Gymir biter hål på spånbalarna om han når dom.
Att bara stå stilla är ingen höjdare

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
0

Medryttarhästen brukar gilla att ställa sig med mulen i mina händer och stå och sova (eller trycka in den mot min mage om man står framför). Blir dock bara korta stunder då han hela tiden vill ha koll på allt (ledaren i flocken).

Han är extremt kinkig med vad för underlag han ska kissa på så när man är ute och rider kan han helt plötsligt plöja sig runt i skogen bland ris och allt möjligt för att hitta den perfekta platsen (blåbärsris verkar vara poppis) och ibland kan han stressa runt i en halvtimme innan rätt ställe är funnet.

Andra hästen jag hjälpt till med nu älskar att få komma in och stå och sova i boxen (både nu på sommaren när det är varmt och om det är regnigt på höst/vinter). Till skillnad från "min" häst som hatar att stå i boxen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Lilium]
0

#0: rinos är lite speciell, men konstiga saker han gör är att hjälpa till att få på exemtäcke, verkligen trycka in sitt ansikte i träns/huvudlag (körningens 'träns' heter huvudlag).

Sen när man släpper honom lös i gången (tex om man ska ut så kan han ju inte sitta fast) så brukar han ställa sig med pannan mot min mage och stå så i minst 4 sekunder, då får man inte flytta sig.

Sen kan man inte heller gå in i padocken, gissar att det är ponnyätande monster där inne ;)

• Redigerat 2023-06-26 22:06 av [Lilium]
Zadeira
0

Min första sköthäst hade en kanin boende i sin box. Var gång man klappade kaninen kom Hettan och körde ner sitt huvud emellan som om hon blev avundsjuk. Hon åt också gärna vingummin (fråga mig inte hur ägaren kom på det).

isidora_sweetbird10
0

#0: Min ena häst (Brennir) när han är hungrig eller rastlös så om han får tag i en hink tar han den med tänderna och viftar. Ifall det är mindre barn (10 år och yngre) i närheten brukar han ta hinken och slå den i delars huvuden bara för att få uppmärksamhet och ksk lite mat😅

Vill bara tillägga att han är värdens snällaste och man kan typ slå han och han skulle bara tigga godis :)

Medans min ponny (Fifi) i alla fall när jag rider vill hon mot utgången. Hon typ drar sig ditåt och vägrar svänga ibland bara för att komma till utgången. Men när vi väl ska gå ut så vill hon inte det utan börjar backa 😑 Vet att detta är lite mer av ett "makt" problem men ändå så kul.

EquusCaty
0

Amira brukar bara ha två gångarter när man värmt upp.
Skritt och Galopp.
Det brukar vara svårt att få ner henne i trav ibland då hon är så stark i galoppen😂

Tjena^^

[Mulka]
0

Helmer kissar i boxen för att sedan så kvar i Tennesse walker position 😝
Ibland i en timme om han har tid.
Teddy brukar slå med nosen i hinken så att foder och allt far all världens väg (oftast på mig).

Lona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Morgonmys i hagen: Jag fyller på vatten hos hästarna medan Tindra får benklappning under tiden. Hon är inte alls bortskämd…😄🥰

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com