ridande pojkvänner
Alla ni hästtjejer med pojkvänner/män, har ni lyckats få upp era respektive på häst? Hur gick det och hur lyckades ni övertala dom?
Ge mig tips och berätta gärna hur det gick och vad dom tyckte.
Den vanliga attityden bland killar är ju att det inte alls är jobbigt att rida och hur kan det vara träning.. att det inte finns en chans att man kan få träningsvärk. Har ni hört det?

Ja, fast det är min lillebror som säger det. Han bara "Palla hästar.. Det är inte ens en sport, man blir ju knappt varm elr ngnting!" Man bara; Jovisst ;) ^^
Inte mkt han vet, stackarn ^^
#1. har han provat?

3 ggr tror jag, fast va ju mest skritta runt o lite trav *skratt*
Första gången han skulle trava *skump* *skump* *skump* duns, sen låg han på marken ^^
De andra gångerna gick det väl inte heller bättre ;) så man kan ju inte säga att han vet vad han pratar om iaf..
Jag ska få upp min pojk på islänningen någon dag hade jag tänkt.. ;) Han tycker det verkar kul men lite läskigt.. ^^
Min pojkvän vägrar!

Jag har fått upp min sambo på nordsvensk på en tur en gång. Förmodligen första och sista gången. Vi travade nån meter innan han tyckte det blev alldeles för läskigt ;)
nej det har jag inte lyckats med ännu.det lär nog aldrig hända.det är han för rädd för.

ja vi har ridit ut en gång i somras =) Blacky gick in i skogen med honom och när de skulle ut hoppade han över en stor sten så han hamnade framför sadeln… annars gick de väl bra =)
Har tom bild på det. man måste ha snygga kläder när man ska rida, sen att hjälmen är för liten gör ju inte det hela bättre XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

min pojkvänn är skrajj för hästar, men han har faktiskt lett in en häst från hagen (han gick iofs på fel sida). Men jag tror inte att jag får upp honom på någon pålle.
Har aldrig lyckats få upp min man på hästryggen och han har ALDRIG ridit i hela sitt liv!!!!! Hur kan man missat det????
Ngn gång ska han upp på Ludde… har ju lyckats m pappa(även om det var en kort ridtur..han red 2 steg sen ville han av, blev rädd, hihi!), svåger har varit uppe o syrran också! Bara svärmor, mamma och gubben kvar;-D ;-D

Min man har själv haft 2 ridskolor så rida kan han, men säger nu att han är för gammal och stel för att kunna ta sig upp på en häst.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#11 stel blir han ju om han INTE rider! Hihi!
Fritz som jag var stallskötare hos han red till han var 70-75år, red en gång om året…
Jag skulle kunna gissa på att jag blir en ridande pojkvän… :) Fast har nästan fått upp en tjejkompis på en häst, som aldrig ridit förut, så det räknas väl? :P

min sambo har ridit Lucky. fast det gick sakta, sakta…=P

Min pappa har ridigt när han va ungefär som mig. han kände någon som hade hästar så han red där nån gång. tror inte han sätter sig på en häst mer. Mamma red också nån enstaka gång men ja ska se till att hon ska rida på en ridskolehäst någon dag mohahah :) hon har bara berättat att hon skulle sätta sig på gammelmorfars häst som inte va inriden men hon satt där i några sekunder sedan va hon 4 meter bakom hästen xP

Ja då, min gubbe har ridit flera ggr t o m kört själv med rockarden med Gejsa ett par ggr. Men sist fick Gejsa tokspel och stack iväg i galopp. Då förstod han att han skulle ramla av så han ramlade med flit i en snöhög för att inte göra illa sig. Gobban har också ridit ett par ggr. Men han tycker mest det gör ont, ja ni vet var. *ler* Han undrar hur killar kan rida eg. haha
Han är sugen på att få prova Fille när han kan tölta för jag har ju sagt att det är så mysigt och lätt. Fast han kan rida lätt i trav. Han har ju t o m galopperat så.
#16 Jag förstår faktiskt inte hur andra lyckas få ont av att bara rida… En sak är väl om man hamnar snett, eller nåt = ganska oskönt :P

#17# Tror du att han får ont av att han sitter snett? Ja, jag vet inte faktist. Men det ser ut som han sitter bra.

Inte pojkvän men pappa! :P

Min sambo red en gång när jag hade gammelmannen.. Bara en liten skrittrunda men iaf.
Det lär ju aldrig mer hända men han har iaf testat! =)
Det var faktiskt han sälv som frågade.. vi hade pratat ganska mycket om att förstå varandras intressen och testa på och försöka vara delaktig.
Så en dag kom han bara och frågade om han inte kunde få hänga med ut och testa att rida en liten sväng.. Självklart sa jag!
Dock fick jag inte på honom någon hjälm och inte heller kamran kom med så bildbevis blev jag utan. :P
Men han följer med ut ibland och är med i stallet.. tittar någon gång ibland när jag rider eller är med när jag släpper in eller fodrar.. Han vill dock inte behöva hjälpa till..

Min man lärde sig rida på våran nsv han har ruggit fin sits är en natur begåvning, han red även våran isis, han har dock inte vågat sig upp på Fritz än, men han mockar och fixar typ varje dag. tar in och ut dom från hagen, jag är bortskämd med det =0)
Har fått upp både pappa, storebror och lillebror på hästryggen… ;) Storebrorsan vågade t.o.m trava lite barbacka =D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#12 han är nog stel ändå.. ;)
min gubbe har ridit på oskar en gång. tyckte det var jätteläbbigt. ena stunden säger han att han vill lära sig rida o andra stunden så ICKE!
#20.. vad fint att ni kommit överens om att förstå varandras intressen. fast jag tror jag skippar det argumentet för jag har ingen lust alls att spela fotboll :P
Slo, jag har en följdfråga till dig, om jag får fråga. Vad säger dina killkompisar om att du rider och har du fått med någon att testa?
Hmm Pappa, mamma syrran har följt med då jag har kört… och mamma o pappa har även varit på "ridläger":P hihi och syrran red även lite på min FD ponny…. och min äldsta bror har oxå ridit på min fd ponny… jag tror jag till o med har bildbevis.. men jag vet inte vart jag har de…. så nu är det bara ena brorsan kvar :P hehe och min kille har faktist ridit.. men inte på mina pållar då vi bor på var sin sida o sverige typ :P hehehe hans lilla syster rider så han har faktist provat :) och jag ska även få han till att prova rida på mina kusar med :)
Hjullan, eftersom jag inte har haft en häst jag vågat sätta upp någon nybörjare på förut och nu har jag en tvååring så har det inte varit aktuellt dom senaste åren… Men attityden mot mitt hästeri har blivit mycket bättre nu efter 20 år fyllda, typ :) Dom flesta har fått lära sig acceptera att jag har mitt intresse och det går före allt annat :P Och det är inga problem, jag vet iaf tre kompisar som är sugna på att prova rida senare när det blir aktuellt.
Men jag måste säga att högstadiet var ett helvete med alla tuffa killar, även om jag alltid hävdat att dom var avis för att jag umgicks med tjejerna istället ;)
#27. tack för ditt svar. Jo jag förstår att högstadiet lär ha varit svårare för hästkillar än för de flesta andra..men det är bra att du stått på dig :) Hur kommer det sig att de vill prova? Är det du som har frågat eller är det eget initiativ?

Min pojkvän vägrar! Och han blev ännu mer övertygad om att aldrig sätta sig upp på min ponny i somras när han blev biten HEHE. Men det var ett snällt bett, då jag krafsade Ottino i ljumsken och Dennis stod vid hans huvud, så skulle Ottino kraffsa "tillbaka" och tog i lite väl hårt med tänderna 

Haha min pojkvän han sade snarare när får jag rida?? Han tjatade som faan och jag hånade lite lätt och Skrattade. Sen provade han en gång och fastnade direkt. Han han inte tagit en enda lektion, är ju inte mega bra men han klarar en tur ut i skogen nu utan problem =) Jätte roligt faktiskt! Mitt tips är att inte tjata.. Det blir inte bättre, ta med honom ut och bara visa honom hur det är i stallet och ha honom som publik och be honom om "tips" fråga hur han tycker att det ser ut m.m. han kanske int ehan den blekaste om vad han snackar om. Men jag tror att det är viktigt att han får känna att han vet lite och får vara med även fast han inte rider. Ge honom små uppgifter som att ge hästen godis m.m. Så sitter han nog på hästryggen när du minst anar det =). De måste få tycka att et är kul också =).
Hjullan, inga problem :) Vet inte riktigt vart det kommer ifrån att en del vill prova… Tror det har att göra med att det inte är några tjejer med i bilden att skämma ut sig för, alla killar gillar djur innerst inne ;) Eller kanske inte :P

min pojkvän kom själv och bad mig lära honom att rida så att vi kunde rida ut tillsammans =) han är ju inget "proffs" men han kan lulla med lite ute nu iaf=)
mitt ex däremot gick inte närmare hästarna än nödvändigt… han bara beklagade sig över dem att jag ägnade så mycket tid åt hästarna och inte lika mycket med honom =P
Min pojkvän har skittat nisse en gång, först gick jag med men sen red han själv o de gick jätte bra :) :)
/Elin

Min sambo köpte egen häst typ direkt då vi blev tillsammans =) Islänningen Bruno är hans och han rider honom själv så ofta hans jobb medger.

Min man är allergisk så han får hålla sig en bit ifrån hästarna.

Min kära pojke brukar vara med och köra, det är han duktig på. Han har även testat att rida. Ganska duktig, har ridit alla tre gångarter och hoppat ca 40cm. Eller ja, ridit. Åkt snarare :)
Jag har ingen pojkvän, men när jag hittar en så ska han självklart få testa.. ;D
Min pappa o min lillebror har ridit o rider ibland, inte så ofta, men båda kan rida o min pappa är ganska duktig.. :D haha
Jag har fått med min till stallet utan problem i alla fall, men om jag får upp honom på hästryggen vet jag inte.. ;) Har inte försökt än dock, eftersom jag jämt börjat rida tjejen lite lätt själv…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#38 Ni o erat "jämt" ;)
jag har lyckas tillomed att min man fick ha en på foder självklart så fick jag göra det mesta men han red henen helt själv ut helt själv super snäll gammalt vbl sto.
jag tycker att det är grymt hett då killar rider ;) spec då dom har ridbrallor på sig 

#39 Jamen det heter ju så, kan inte jag hjälpa! :P
Men jag kan ju översätta åt dig och eventuella andra som inte förstår, "eftersom jag nyss börjat rida tjejen lite lätt själv" Bättre? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#41 Du är nog sämst på att ljuga :P För jag hoppas inte det där är allvar! Ridbyxor är nog ett av dom ofördelaktigaste plaggen någonsin på alla kön ;)
Alex, mycket bättre :P
Ha jag känner mig lyckligt lottad : Min man kom själv o sa att han skulle rida o nu både rider han o kör utanproblem, jätte duktig,rider mest barbacka funkar kanon är juh hur stolt som helst 
#43 HAHA :D ne faktist inte :D man ser ju hela paketet då ju 
haha
åsså ser man ju rumpan mkt bättre med ;)
Härlig rubriksättning.

Min pojkvän hade sutte på en häst en gång tidigare, å de va när han var jätteliten, innan han träffade mig, jag lurade ganska lätt upp honom på min coola pålle å de gick jättebra för honom faktikst! Han både travade och galopperade! Sen har vi varit ute å ride tillsammans några gånger, men han tycker inte att de är nån höjdare..tyvärr!!
min sambo följer nästan med mig ut till stallet varje dag, han har sina uppgifter när vi är där…..
Han väger upp höet medan jag mockar (till en början för att han skulle slippa frysa, numera gör han det per automatik.) samt hämtar mockredskapen åt mig, medan jag klättrar ut på stacken o försöker fånga den vildsinta skottkärran.
ibland (inte på länge nu men iaf innan) så kunde han ta en borste helt oförhappandes o börja rykta på Harry. mocka klarar han inte, för ha när för äckelmagad säger han.
Jag har gjort klart för honom att vi ska till sommaren ut på turridning, om det blir på jultorp ranch eller på isisar låter vi vara osagt.
När det är hoppning på tv eller dressyr kan ha nsitta o kommentera ryttare och hästar, likadant om vi är i ridhuset kan ha nkommentera hur fol krider eller hanterar sina hästar. så ha ndeltar ju aktivt på sätt och vis.
Men han har en väldig respekt för hästarna.
Men till sommaren ska han upp på häst iaf ^^ varesig han vill eller ej ^^ samtidigt så hjälper ha nju till till viss del när vi är ute o tömkör o sen kommer jag övningsköra med honom i vagnen när vi kommit så långt med Harryplutt.
Jag tror jag är rätt lyckligt lottad.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Har inte orkat läsa alla inlägg, men min man har ÄNTLIGEN hittat en pålle som passar honom. Tidigare (jo, för sådär 10 år sen red han) men slutade efter för många avåkningar på en arabvallak han inte kom överräns med. Nu har vi haft ponnyer med "markarbetesbehov" (!!!) i fem år och mina ridponnyer. Sen har han ju alltid haft intresse och hjälpt till med de saker jag inte kan göra i samband med traktor (kommer INTE överräns med dessa)
Höskörd, hösilagehämtning/utkörning, gödseltömning mm, är hans avdelning
När jag gick över till western, och framförallt när jag letade ny sadel utbrast han plötsligt: Vill också börja rida igen! (och då just western…)
Så efter några provtöser med rasen xx som även skulle passa för vår avelsverksamhet (men som inte passade honom) hittade vi en genomgo vblvallak istället, och nu rider han oftare än jag… Mkt orättvist… Men ändå kul, efterssom jag vet att jag är lyckligt lottad med detta gemensamma intresse…
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Haha, jag tog med mig min pojkvän till stallet igår, han vill aldrig mer tillbaka :P men det p.g.a att igår blev jag överkörd av hästarna i hagen, som ni vet är Danne ny, och hästarna där är på honom hela tiden och ska bossa runt, så dom skulle skrämma iväg honom från grinden, och jag var därimellan, hann inte undan, så jag vart påkörd. Förövrigt tyckte han att hela stället var läskigt, jag kan visa lite som han skrivit på sin bdb från igår.
"Idag har jag fått reda på att jag definitivt inte är någon 'ponyboy'.
Jag var med matilda i "the creepy" stallet idag.. Stora kusliga djur som gnäggar och käkar _hela_ äpplen..
Nej usch, det här intresset får du ha för dig själv, men det gör inget, jag tycker om dig ändå :p och hunden som skällde så jag höll på att skita ner mig var ju en bonus också xD
Nejdu, I am no ponyboy!"
Stackaren, jag tror jag skrämde skiten ur honom igår i stallet, men det var ganska kul, med tanke på att jag är 1.54 och kan hantera hästarna utan problem, och min kille på 1.95 stod och gömde sig i ett hörn i stallet, å så fort Danne luktade åt hans håll så försvann han till ett annat hörn och gömde sig *skratt*
ja min sambo hjälpte mig när jag jobbade kvällen,så han tog in dom åt mig.men sen gjorde arne nåt ryck så sambon flög upp i luften som en vante.sen dess har han bara gett dom hö och vatten.men jag är glad för det lilla.
Jag fick upp min kille på en av mina hästar någon gång och jag tog en annan.Han till och med travade med den :P
Min kille har testat.. Han släpper ut och tar in hästarna mm här hemma… en riktig klippa
Peppe: *fniss* olof XD men de ser ju bra ut ;)

japp, supersits och balans 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

min pappa kan mer om hästar än vad jag kan. när jag får min isis om ca 2 år så har har nog inga problem med att ta sig en ridtur någon gång, när jag behöver hjälp att motionera isisen.
#55. haha ok ;)
Vi slog vad… Han skulle pröva min häst och jag skulle pröva hans cross. Så blev det, han red mitt halvlod i skritt och trav, han var modig tycker jag! Sen var det inte lika kul när jag skulle pröva hans cross… Den är läskig och låter högt!!!
Syrrans pojkvänn brukar hänga med ut å rida! Det är jättekul! Han satt för första gången på en häst i sommras och redan efter någon månad hade han lärt sig både rida lätt och galoppera. Nu brukar de sticka ut lite då och då å rida tillsammans och ibland hänger han med oss ut på de längre rundorna. Han är jätteduktig och lär sig otroligt fort! Han har tom. köpt en cowboyhatt som han hade i somras när han red, ska bara försöka hitta westen-tränset som ligger gömt någonstans. Bilden är på honom ihop med "sin" ponny Triztan
#59. haha vad gulligt ;)
johan får jag inte ens med ut till stallet, av anledningen "jag vill inte tycka om det". eeh….
det är ju bättre med motorcyklar som man kan bestämma över själv :P
men ridbyxor är väll inte så fula även på killar men så glor jag inte på deras paket. Finns ju mera lössittande ridbrallor, jag tycker helskodda ridbyxor e fulare iaf på mig ser ut som man har megarumpan i sådana.
#62 Jag tycker det är sjukt fult på alla… :)
nerå man är så van att se ridbrallor så det hör till ridningen. Men det finns ju snygga jeans nu med att köpa. tycker ridstövlar med snörning är fulare. Hade en gay som var å red (han provred hästen) en häst han hadde ridbrallor å stövlar med snörning omg det va fult han va ful med men dom stövlarna på en kille urk.
Jag kan lova att min gubbe skulle vara superläcker i ridbyxor!!
Som fd tiokampare så har han typ världens snyggaste ben och rumpa, jag har sett honom i den typen av tights som friidrottare använder och det är verkligen "slurp"..
E det en riktigt välmusklad snygg man så är det "hot" med både byxor och stölvar
hehe ;) i mitt tidigare in lägg så skrev jag att jag tyckte att de va hett me killar i ridbyxor att man + såg paketet lite haha.. men blicken drar mest till rumpan :D
tycker inte det är snyggt när killar har ridbyxor men :P
Min storebror säger hela tiden ''Ridning är ingen sport, det är ju bara att sitta där. Det är ju hästen som gör jobbet''
#66 Det är inga dåliga "paket" som sprinterlöparna brukar ha *fniss*

Jag tycker det hett med ridbyxor på VISSA killar och så ska dem sitta på ett speciellt vis ;D
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#69 Det är därför alla tjejer är så tokiga i att kolla på friidrotts-vm osv då ;)
Min lillebrorsa är ganska tuff av sig. Det var ett tag sedan men min stora syster hade slagit vad om att han inte vågade rida. Och då red dom ut en sväng i alla gångarter. Efter det vart han intresserad i ridning. Har aldrig sett honom mer rädd i mitt liv men han tyckte det var roligt. Har aldrig fått honom att mocka eller så men ibland brukar vi rida ut. När han har igenting för sig och jag har tid och lust att rida ut med honom. Annars så är det sällan att man har så pass mycket tid att man kan hjälpa honom med allt han inte vet. Oftast när man har sådan tid så vill man rida själv ellerhur?
Pappa red en gång också. Jag var ganska liten då. Minns inget av det men han vägrar att göra det igen.
#71 Preciiiis:O)
Skämt å sido men mångkamparna har vackra kroppar. både männen och kvinnorna..
Det är som att se en oerhört vältränad fälttävlanshäst… yummie!!
Min kille är som skapt för hästar. För 5 år sedan började han rida och det har gått jätte bra och nu hjälper han mig med veksamheten och tävlar m.m. Innan hade han endast ridit mellan 6-12 års ålder på ridskola
Här riden han en häst som han jobbade med i ett år. Tog ett år att vinna den hästens förtroende. Den skulle slaktas pga att den varit med om en olycka och var ett stort problem för ägaren endast så den köpte jag för 5000kr och om tre veckor kommer det en annan och köper den för 40.000kr . Vilket kap.
#69 jasså :D då kanske man måste börja dra sig åt nån idrotts plats kanske :) fast jag o mina tjej kompisar bruka fara o kolla på fotbolls matcher för o kolla på killarnas rumpor då dom springer :D hahaha
Har ingen pojkvän. Min pappa har ridit en gång på turridning på islänningar.
Hjälper mig ibland i stallet när jag har kvällsfodring.
Byter vattnet i Lyriks vattenhinkar. Väger upp Lyriks hö. Fyller på badkaret. Stänger boxdörrarna när jag har släppt in dem. Kan ta in och ut en häst OM jag klär på grimman…
Men mest brukar han mata kaninerna med MINA morötter!