Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: övrigtridning
Läst 299 ggr
flocken
3

Att börja om som vuxen

Min situation är nog lite speciell.
För över 15 år sedan fick jag en diagnos där skelettet bara skulle bli sämre och sämre.
Jag slutade med hästar och gav upp tanken på att aldrig mer kunna rida. Trots en stor saknad så red jag aldrig mer.
För snart en vecka sedan fick jag veta att denna diagnos var FEL. Jag har inga skador på skelettet. Jag har endast fibromyalgi.
Jag skrev ett långt inlägg på fb och avslutade med " jag har en dröm och det är att komma upp på hästryggen igen"

Efter flera dagar fick jag en kommentar av en kvinna som har 3 islänningar som behöver lite xtra ompyssling.

Så på söndag ska jag åka o hälsa på.

Jag är väldigt nervös. Men långt bak borde väl mina kunskaper finnas. Men min bakgrund är att jag jobbat i travstall, hingstar, föl, unghästar. Haft egna hästar.
Men islänningar.. aldrig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pilspets
2

Men så härligt!💙
Islänningar skiljer sig inte så mycket från andra hästar tycker jag.

Lycka till!

flocken
1

#1: att bara någon erbjöd sig att jag fick komma till dom.
Men visst kommer det bli skillnad på små islänningar än dessa stora travare

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Maleficum
1

Vad härligt!

Är ju själv medryttare på islandshäst just nu (trots extremt liten erfarenhet av att rida dem tidigare mer än enstaka turridningar och enstaka skogstur när jag arbetsträna i islandshäst stall).

De är en superhärlig ras med fint psyke! Den största omställningen för min del är att sadelläget är ett annat än på "vanliga" hästar, ofta sadlar man betydligt längre bak på en isis. Sen är det såklart att det ofta är lite fler gångarter att hålla reda på (har fortfarande lite svårt att få till trav utan att tölten ska komma emellan 😂).

Lycka till och berätta hur det gått när du varit där!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
2

#3: jag har nog alltid sadlat långt bak. För mig har det varit logiskt. Hur ska hästen kunna bära upp sig när jag nästan sitter på manken?
Nu kommer dygnet få ännu mindre timmar 😄

…………………………………..

Zadeira
1

Jag är verkligen ledsen över att du varit så feldiagnosticerad att du tvingats sluta med hästar och sen få reda på att det var fel. Men det är aldrig för sent att återuppta ridning och hästar. Det är som att lära sig cykla, har man lärt sig det så sitter det i ryggmärgen även om man är lite ringrostig i början. Så himla roligt att du hittat nån som du kan få vara hos.

Jag har varit medryttare på islandshäst för herrans många år sedan. Jag bytte till storhäst eftersom jag aldrig vande mig vid att islänningarna är så små. De var jätteroliga, mysiga och trevliga hästar men jag trivdes inte med storleken.

flocken
1

#5: att det bara får gå till så inom läkarvården. Jag minns när den första läkaren satte diagnosen. Hur vi satt där.
Jag har haft sån ångest, har gråtit.. 15 år av mitt liv.
Jag som jobbat inom travet kommer tycka det är jätte konstigt. Jag har iof ridit fjording vilket jag älskade. O även ettriga shettisar 😅
Men har ingen utrustning till mig. Men tar en sak i taket.

…………………………………..

Maleficum
1

Själv hade jag ridit ponny så länge på ridskolan senaste åren (ung ponnyer och nya som behövde vänja sig att gå med på lektion främst) så för mig är det skönt med den bekväma storleken. Kändes alltid som jag fick svindel de få gånger jag fick storhäst på lektionerna 🤣

Så länge man har en hjälm som passar så är ju resterande utrustning inte så viktig egentligen (möjligen skor med klack också förstås).

flocken
2

#7: jag tror nog jag kan låna hjälm i början.
Jag vet att mitt tankesätt har ändrats under alla år. Ridningen är inget prio. Bara att få börja umgås med hästar, NH träning, trix.
Jag är lite rädd, lite nervös, förväntansfull

…………………………………..

Maleficum
1

#8: Känner lite samma som dig, det är umgänget som är det viktiga :) Har varit så härligt att äntligen kunna hänga och bara gå en promenad med hästen de dagar man inte känt för att rida eller bara för att få en bättre kontakt och relation (hästen jag är medryttare på blir lätt stressad när någon ny sitter på så det har tagit ett tag för oss att hitta varandra och att ha gått en hel del promenader tillsammans och bara umgåtts verkar ha hjälpt massor).

flocken
1

#9: precis. Det jag längtar mest efter är bara att få vara i stallet.
När jag i alla år sagt nej.

…………………………………..

Pyttelite
0

Grattis till att börja rida igen!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

flocken
1

#11: tack

…………………………………..

flocken
2

#3: apropå tölt. Min sista häst. En liten travare töltade bättre än islänningen i stallet 😄

…………………………………..

Maleficum
1

#13: Härligt!
Vet att en del travare kan tölt men det är sällan man hör om det tyvärr.

Calcifer
1

Jag kan i princip ingenting om hästar, mer än att jag vet att man kan rida på dem. x'D

Men stort grattis, till att få komma tillbaka till något du älskat och saknat! Det spelar ju egentligen ingen roll vad det är, men det är sjukt fint just att du får återvända till det. Och jag tror säkert ägaren har full förståelse för att det är första gången med just islänningar och hjälper dig säkert gärna med allt du behöver veta om det skulle vara så. :D

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

flocken
1

#14: jag har fått lära mig att det är en gen som vissa travare har. Var så häftigt

…………………………………..

flocken
1

#15: tack så mkt.
Nu var det just hästar jag saknat. Men oavsett- att bara få en ny chans.
Det känns otroligt

…………………………………..

Calcifer
1

#17: Det kan jag verkligen förstå! Jag minns när jag till slut landade i Sverige igen efter att ha flyttat runt utomlands ett tag och kunde skaffa katt igen. När Lord Elrond flyttade in nästan dog jag av lycka. Även om han aldrig varit en särskilt gosig katt som så, men bara att ha katt igen, och jag älskar ju honom såklart precis som han är. Och sen när jag skaffade Nox något år senare så fick jag en katt som är så jävla klängig att man får fan inte ens vara ifred i badet. XD

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

flocken
1

#18: vilken härlig känsla.
Jag hoppas verkligen att det kommer kännas bra med ägaren oxå. Jag får även att ta med hunden. O är såpass nära så att jag kan cykla.
Undrar om dygnet får fler timmar? Har redan mycket med alla djuren. 😄

…………………………………..

Maleficum
1

#16: Vad jag minns gjordes det forskning som visa att travar med passgen (som väl då även ger tölt om jag förstått det rätt) var oftast mer framgångsrika travare så det finns säkerligen flertalet där ute som kan det men gissar på att man inte tränar för det.

Pyttelite
0

Hur gick det?

flocken
1

#21: ska till stallet ikväll. Körde ihop sig igår

…………………………………..

Pyttelite
0

#22: Lycka till! 🐎

flocken
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hemkommen från stallet.
Super trevlig ägare och jätte snälla hästar.
Hon har 3 st islänningar och fick välja fritt.
Jag valde inte utan blev vald av Gymir. En gubbe på 19 år.
Får åka dit när jag vill.

…………………………………..

Pyttelite
0

#24: Så fint - och var det så bra du mindes eller var det bättre? 😊

flocken
3

#25: idag bara pratade vi. Lärde känna varandra.
Ska dit på lördag igen. Jag måste även träna sigge att klara av att vara runt hästar igen

…………………………………..

Zadeira
3

Vad roligt! Det kommer säkert bli jättekul!

flocken
3

#27: ja det kommer bli så härligt. På lördag tänkte jag bara ta in honom o borsta. Gå en sväng. Sigge måste vänja sig

…………………………………..

Pyttelite
1

Du kommer att ha mycket nöje med hästkontakt oavsett om du rider eller inte.

Skynda långsamt - du vet när eller om du är redo.

flocken
3

#29: exakt. Bara att få va. Känna sig hel igen

…………………………………..

Maleficum
2

Vad härligt!

Jag och kompisen var i stallet ikväll och lullade runt i skogen och undersökte nya platser att rida på, så härligt att bara vara tillsammans med hästarna och se nya saker (utan massa krav på att allt ska vara perfekt och "korrekt").

Hoppas hästkontakten kommer ge dig massa ny energi och lugn! Känner själv hur extra bra jag mått sen jag blev medryttare och bara fått vara med hästarna (utan stressen av lektioner och att prestera).

flocken
0

#31: det kommer bli spännande att se hur livet blir och hur mycket denne man kommer lära mig.
Jag bara ställde mig i hagen o han stod bredvid mig. Lugn o trygg.

…………………………………..