Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2525 ggr
Believer
0

Allergireaktion.

Vi befarar ju här att vår son blivit allergisk mot hästar (kanske även katt och hund). Allergitest ska göras om 2 veckor.

Nu till frågan. Vad framkallar "värst" reaktion - direktkontakt med djuret, eller hår från djuret som sitter i folks kläder?

en i vår närhet påstod här om dagen att det är "farligare" att han kommer i kontakt med kläder som har djurhår/djurklukt. Medan jag alltid trott att direktkontakt med djuret är farligast.

Någon som vet?

LinaN
0

Har sonen vart emd i stallet?

Då kan det vara hö, strö och annat som påverkar. 

Jag är själv allergisk mot katt, hund, häst, gräs, hö, nötter mm. Men sålänge jag undviker att grejja förmycket emd höet så klarar jag mig bra. Allergitestet visar bara om man är allergisk mot just den individen ämnet är taget ifrån.

I regel är man oftast allergisk mot röda och spräckliga katter.

Är du allergisk mot skaldjur o en katt ätit det kan du bli dålig av den katten även om du tålde katten förra veckan.

Men tänk på det när ni gör testet, att det visar bara om det föreligger allergi mot den specifika individen som testet är taget ifrån.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Believer
0

#1. Han har varit i stallet ett par gånger endast, när vi haft stallmöte. Han har ej varit i direktkontakt med hästarna.

Men, så gott som varje gång jag kommer hem från stallet (även fast jag alltid duschar direkt när jag kommer hem) blir han röd runt ögonen och kliar sig i dem.

Jaha, det där visste jag inte ang. allergitesten. Men kan man alltså vara allergisk mot vissa hästar, och inte mot andra? När dom tar dom här ämnena till allergitesten, tar dom det från vilket djur som helst? alltså, om vi t.ex. testar honom för hästallergi tar dom ju självklart från en häst, men kan dom ta från vilken häst som helst?

LinaN
0

dom kan ta från en fjording medan du har en isis…..

dom kan ta från en schäfer medan ni har en golden. O sonen har aldrig reagerat på golden förut men reagerar på schäfer tex.

Katt kan vara en gråspräcklig som din son tål, men en svart blir ha ntokallergisk mot……

SÅ en allergitest är mer en fingervisning….

Jag själv är ju allergisk mot randiga, o spräckliga katter, är de utekatter tål jag dem bättre. innekatter så är det kört. Röda/gula katter tål jag itne alls. Svartvita katter tål jag.

Jag är allergisk mot schäfer, golden och vissa hårtyper på hund. Däremot lockiga hundar tål jag mycket bättre. Tål tikar mer än hanar…. Lisettes hund nadja tål jag rätt bra, men med Wesley börjar det klia i ögonen rätt snart.

Believer
0

oj, det hade jag ingen aning om. är inte så insatt i det här med allergi eftersom ingen i varken min eller sambons släkt har det. eller jo, med närmare eftertanke är sambons mamma pälsallergiker.

men då kan ju allergitestet med andra ord visa helt fel ju. =/

aja, får prata med dem där uppe när vi ska göra testet.

LinaN
0

Så VAR det iaf när jag gjorde allergitest för ett antal år sedan….

Det bästa är faktiskt att prova sig fram, testa ett par gånger med olika djur. Det är ignen garanti men om ni är försiktiga nu så kan han okcså växa ifrån allergin…..

ha stallkläderna i förrådet, och ha en morgonrock där, byt om i förrådet o sen raka vägen in o duscha o tvätta håret. det kan eliminera litet av allergirisken….

Believer
0

jo precis, men det är så jag gör nu. hoppar direkt in i duschen när jag kommer hem, hälsar inte på honom förrän jag duschat.

okej, min svärmor säger tvätom. att om vi är försiktiga nu och håller honom borta från päsldjur, så kan han bli alergisk den dagen har utsätts mer för djur. vet du ifall det stämmer?

gejsa
0

Vad jag har förstått så är det inte håret som dom är allergiska mot utan mjället. Och det finns väl lite mjäll kvar i hår kan jag tänka mig. Men det borde väl bli en större reaktion om man klappar en hund tex mot att få lite hundhår på kläderna.

LinaN
0

Alltså, pälsen hos djuren är man inte allergisk mot, det kliar i sin höjd i näsan.

Men det är stövet i pälsen som man är allergisk mot, dvs mjällen från huden oavsett djurart. eller dammet i pälsen som man är allergisk mot.

Dvs att klappar du en häst o åker hem ska inte det vara någon fara, men ryktar du, så är det inte håren som fastnar på dina kläder, utan stövet som är boven idramat.

O i ärlighetens namn, tror jag itne det finns ngn lösning, att utsätta eller inte….. jag är rätt rådvill där….. antingen blir han allergiskare eller inte….. rådfråga läkaren vad som är säkrast i ert fall…. att undvika eller tvinga på….

Peppe
0

min bror är allergisk mot alla pälsdjur men håller nu på att "vaccinera upp sig" så han ska tåla hund. har hållt på med det i ett år ungefär och han har inte reagerat på våran hund.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AusaBausa
0

#9 jag är allergisk mot pollen o tog vacc mot det i 5 år o kan inte påstå att det hjälpt mig sådär JÄTTE mkt! Hoppas det funkar för din bror! Nu efter alla dessa sprutor(3 per gång) har jag grymma märken efter dem samt att det kliar ngt fruktansvärt också emellanåt!!!

nannan
0

Jag är allergisk mot häst, hund, katt, timotej, pollen och björk, damm, kvalster. Om jag vistas i stallet varje dag så märker jag inget, men däremot om jag är sjuk och är borta några dagar så tycker jag det är jobbigt när jag kommer tillbaka. Att ta in hö är jobbigt, men en engångsgrej om året, så man står ut. Att lägga upp hö är inte så farligt, det gör man ju också varje dag. Däremot så är fällningsperioden hemsk för mig, men jag klipper ju min häst, så då undviker man även det. Alltså tror jag att man måste utsättas för allergenerna för att kunna bli immun.

När jag började rida som fyraåring fick jag inte ens vistas i stallet, men envis som man var skulle man rida. Far gjorde iordning hästen, och sen kunde jag hoppa upp. Efter ett tag avtog besvären, men som sagt, det gäller att tänka sig för i hanteringen. Jag kliar mig aldrig i ögonen i stallet, och djuren hemma hjälper mig även mot allergierna. Däremot andras hundar och katter gör att jag genast blir tok-dålig…

Ledin
0

Har en son som vart allergisk mot alla pälsdjur även fåglar. Läkaren sa åt mig att göra mig av med katterna (han var då ca 2år) sakt å gjort jag fick mina 3 dåvarande katter till nya hem. Och hästen sålde jag, men jag red lite då å då fick inte ta in några kläder utan fick åka hem till min mamma å ta mig en durch å byta kläder där. Han hadde inte visat någon allergi mot katter men efter ca 3 månader efter vart han dålig av att änds träffa någon katt. Men efter han vart 10år så kunde jag skaffa katt å det funkar jätte bra han har växt irån viss allergi hans astma är bättre. Men hästar och hundar går inte så bra men mycket bättre jag kan iaf gå in nu o byta om alla kläder å skor har jag i en stor kasse med dragkedja . Det som smittar är själva mjälet på djurets hud. Inte pälsen i sig allså. Läkaren tror att allt ska växa bort på min son å det skulle vara skönt för nästan alla har ju en hund, förut fick vi inte gå till folk som hadde något djur väldit få var det kan jag säga…

lisette
0

sambon fick en kraftig allergichock mot vår gamla katt, fick åka in till akuten m sambon. han hade fått svar på allergitest ngn dag tidigare. han var INTE allergisk mot katt.

nähä du. ;)

Klasson
0

Skumt men..

Jag är Pälsallergiker.. Mot hund.katt,häst ja allt.. Även nötter å sånt..

Jag tycker dok inte du ska undvika allt, för då har han ingen chans att bygga ett försvar mot allergin..

Jag bli allergisk om jag träffar nya hästar å hundar,katter. Men efter 3 gånger är de ok, å jag reagerar inte!

Min läkare sa att gjorde jag mig inte av med mina djur så skulle jag dö en säker död.. Men jág trottsade han då jag älskar djur.

Idag umgås jag med alla djur vi har å dom sover i min säng (inte hästen dok)

Allt fungerar bra,

Dok behöver jag byta lakan,å städa lite mera än vanligt.. Å så duchar jag efter stallet..

Fast eran är uju så liten, men jag tycker inte ni ska ta bort allt, utan testa er sakta fram ist..

Kliar de enbart i ögonen? Ingen rinnig näsa? Klåda på händer? Röda ögon?

Ledin
0

Klasson bra tips det gillar vi :) skaffa en durch  i stallet om man har eget stall så är det ju lättare att man får vara ostörd :). drapperi i durchspiltan å något trevligare att stå på det funkar som akut iaf.

Believer
0

#14. okej. Men jag tycker ju synd synd om han ifall man ska utsätta honom för något han är allergisk mot. Speciellt eftersom han är så liten.

Han blir jätteröd runt ögonen. Kliar sig i ögonen. Igår fick han även röda prickar i hela pannan, vilket han itne fått tidigare. Så det håller ju antagligen på att bli allvarligare.

Men med andra ord, efter allt ni skrivit, så spelar det ju ingen roll att göra nått allergitest. Eftersom det kan visa negativt fast han är allergisk. SUCK.

bubbelbubbel
0

min johan är också pälsallergiker.
men verkar mest reagera på katt.
hemma hos mamma där det finns katt och hund mår han dåligt.
hos lisette där det iaf då bara fanns hund inne, var han lite tjock i halsen när han vaknade.
och hemma här nyser han bara när han envisas med att köra ner näsan i pälsen på eskimå och gno runt. konstigt :D
mina hästkläder reagerar han inget på.

inte heller på höet vi har till kanin, trots att han är hö/gräsallergiker. dock tar han aldrig i höet.

så detdär varierar ju verkligen från person till person…

micheles
0

Jag har oxå en allergisk sambo. superallergisk. När vi träffades hade jag en hund som han inte kunde titta på utan att nysa. Men han vande sig vid just henne. Sen skaffade vi en till. Han tålde honom inte till en början. Men nu går det bra å vi har tre hundar å två hästar. Han "tål" bara VÅRA djur som han är van kommer han ngn annan stans så blir han dålig..

Så på sambon har det alltså funkat att utsätta sig för djuren, men det är nog inviduellt. Tror inte det finns ngn tummregel för om man ska utsätta eller inte. På vissa funkar det, andra inte.

Men det är nog inte att rekomendera att utsätta ett litet barn. Hoppas nu får ngn klarhet i det på testet iaf.

Believer
0

#18. nej precis det är så jag tänker. Det är nog skillnad att utsätta en vuxen människa, jämfört med ett litet barn. Dom är ju mkt känsligare.

Vi har ju inga djur hemma, hade hund men honom sålda vi precis innan William kom. Tur det.
Men svärmor har både hund och katter. Och där kommer vi ju inte vara så ofta, så om det nu visar sig att plutten är ällergisk så kommer han ju garanterat reagera på hennes djur, eftersom han inte kommer kunna vänja sig vid dem då dom inte kommer umgås dagligen.
Och tyvärr vet jag ju då att det kommer bli ett herrans liv från svärmors sida. usch, vad jag hatar detta. vad sjutton gör man? haha…

Believer
0

förresten, är det någon mer som har några åsikter ang. om det är värre med direktkontakt med djuret, eller om det är värre med djurhår från kläder?

malin-nilsson
0

De sa på radion igår. att om föräldrarna röker så får barnen lättare allergier

Ledin
0

Jaså han får kliande ögon å prickar med hmm å det får han av era djur… Hör med läkaren det e ju upp till er/dig vad du ska göra med djuren. Du får väll göra som jag ge upp ridningen å hästar i några år sedan prova dig fram nu funkar det ju för mig o sonen jag kan gå in och lukta häst utan att han får astma mm Han kan även klappa hästarna men inte kela utan hej hästen sedan får det vara bra, men min son är ju rätt så stor nu 11år så han känner ju själv när det e någ. Han kan även följa med å åka lite vagn å det tycker han är kul. Hoppas det blir bra iaf trist att vara djurägare å ha allergi i familjen.

Believer
0

#22. jo det är tråkigt. Min ena häst åkte ju igår till sin nya ägare. Får se hur det blir med min andra. har inte fått nått bra napp än. bara oseriösa spekulanter. suck.

Molla
0

Skriver lite om ämnet, håller på med det i skolan.. 

Man skiljer mellan allergi, överkänslighet och intolerans.

Allergi är när immunsystemet reagerar på ett oväntat sätt mot "vanliga" ämnen. Vid en allergi bildas "allergiantikroppar" (igE)mot ett speciellt ämne. Nästa gång allergikern kommer i kontakt med det ämnet startar en reaktion i kroppen och vissa celler förstörs och ämnet histamin frigörs. Histaminet sätter igång en inflammation, man får allergiska besvär.

En överkänslig person reagerar precis som en allergiker men här är inte immunförsvaret inblandat. Man definierar de som att känsligheten är sjukligt förhöjd i ett eller flera av kroppens organ.

Intolerans betyder som det låter att kroppen inte tollererar ett specifikt ämne, ex gluten och laktos.

Blackout
0

Om det är så att du inte längre kan ha kvar din häst , så som plåster på såren kan jag säga att rasen American Curly är allergivänlig :)

AnnaJohansson
0

Jag var jätteallergisk mot häst när jag var barn, även mot katt, lite mot hund och andra pälsdjur. Men det försvann när jag var runt 10-11 år. Och nu rider jag för fullt, och har hundar i min närhet väldigt ofta =) Och det går skitbra!

Miii4
0

Hum, jag tål precis som LinaN vissa katter, och vissa hundar.
Min egen hund tål jag (visste om allergin när jag köpte honom), och han fäller jättemkt.
Däremot min väns hund som hon köpte någon dag efter (schäfer) tål jag inte alls. Verkar bara som att det är den egna som tåls här.

Samma sak emd katter.

har 4 russ, tål dom jättebra, förutom direkt på morgonen om man börjar borta och ska iväg på tävling. Däremot tål jag inte Halm, Hö osv.