Börja rida som 19-åring, tips och liknande?
Hej! Jag är 19 år gammal och har hela livet varit galen i hästar och alltid velat rida, men har aldrig haft möjlighet pga. kostnaderna. Nu har egen inkomst osv och känner att jag äntligen kanske kan uppfylla min dröm… men allt beror ju på. Trots att jag vet en del om hästar och liknande så är det otroligt mycket jag inte har koll på.
Till en början så undrar jag om någon vet hur det funkar med ex. ridskola. Förstår att det självklart är olika på varje ridskola och de har sina egna regler osv, men kanske finns det mer generellt som gäller? Jag vill lära mig hästskötsel innan jag hoppar på ryggen för att vara säker och liknande, vill helt enkelt känna mig beväm och att jag har styr på det för att inte stressa upp mig själv eller hästen. Därefter vill jag börja ta lektioner, men är osäker på om man kan "komma och gå som man vill", eller om det är ett fast schema att man är i en grupp och kommer på utsatta lektioner? Eftersom att jag inte har ett helt flexibelt schema hade jag helst velat boka in lektioner när jag har möjlighet. Betalar man för varje lektion eller en terminsavgift? Kan man betala för ex. 10 lektioner och ta de när man har tid?
Sedan undrar jag också om hästarna på ridskola. Har man olika hästar varje lektion eller är det samma? Vilken utrusting ska jag själv ha med och vad behöver jag som ryttare? Förstår att ridkläder och skor är ett måste, men hjälm? Finns det på ridskola eller inskaffar man det själv liksom ridskor? Och för hästutrustningen, lånas det där eller ska man även ha egen? Om det går att låna får man även ha egen utrustning som ex. schabrak? Hur funkar det med skyddsväst? Är det krav för alla eller är det främst för barn? Går det att låna eller skaffar man det själv?
Återigen förstår jag att alla ridskolor osv är olika men kanske ändå kan få generella tips och liknande. Kanske vad som gäller för er och på era ridskolor? Skulle även uppskatta tips på bra ryttarutrustning (kläder, handskar, stövlar och övrigt som behövs) som inte kostar allt för mycket ;) Har ni tips på att börja rida och lära sig skötsel som är på något annat sätt än ridskola så skulle jag starkt uppskatta det!
Tack i förhand! :)
Jag tror väldigt få ridskolor har upplägget att man ska lära sig all skötsel först innan man kommer upp i sadeln. Hos oss är målet att man ska hinna sitta på ryggen på hästen redan första lektionen (men då är majoriteten nybörjare barn som har förväntningen att rida första passet och inte insett hur mycket förjobb det är innan hästen är klar för att ridas). Lektionshästar är VÄLDIGT vana olika ryttare, både lugna och erfarna samt nya och stressade. En bra lektionshäst kommer inte bli stressad av att du inte har koll på vad som gäller, de är helt vana, och det finns 100 % garanterat lugn och tålmodig hjälp att få i stallet. Du lämnas inte vind för våg av stallpersonalen!
Många ridskolor erbjuder praktiska teorikurser på sidan om lektionerna där man kan lära sig lite allt möjligt innan man börjar rida om man vill, men teorin ingår normalt sett också i den vanliga lektionsplaneringen.
Vanligaste upplägget är lektionsabonnemang (betalar per termin) med fasta tider varje vecka i en fast lektionsgrupp. Hos oss kan man lösa enstaka privatlektioner dagtid, men de är lite dyrare, men passar för dem som inte har tid samma tid varje vecka. Det upplägget föredras dock inte, eftersom det är mer administrativt jobb för personalen att lösa enstaka pass från vecka till vecka ju fler som vill ha sina lektioner på så vis.
Vilken häst man rider är lite olika. Man förväntas lära sig hantera olika hästar, så man rider sällan samma vecka ut och vecka in, om man inte har en egen. Vi brukar rotera hästar varannan var tredje vecka, så hinner man rida samma 2-3 gånger efter varann så får man lära känna hästen bättre.
Ridskolorna erbjuder hjälm, ofta också säkerhetsväst att låna. Säkerhetsväst är oftast inte ett krav, och är det det så finns det definitivt att låna. Hästutrustning skulle inte jag säga lånas, eftersom utrustningen är utprovad och anpassad efter varje häst för deras komfort, så den "ingår" med hästen så att säga. Alla ridskolor uppskattar heller inte att man tar med egna grejer, som borstar t.ex. eftersom man kan sprida smittor mellan stallar och hästar (de vet ju inte om du använder utrustningen på andra hästar än just den ridskolans). Hos många ridskolor har hästarna schabrak som en uniform, alltså vill man att alla lektionshästar har likadana, men det kan skilja. Hos oss är det ok att ha egna grejer, men som sagt är det inte så hos alla.
Vad gäller ryttarutrustning så är den bästa utrustningen den som passar och man inte riskerar fastna eller liknande. Kolla upp vad din ridskola har för regler innan du börjar, men skor med klack, handskar och jacka utan luva (eller en med tryckknappar som lossnar om man fastnar) brukar vara standard, och uppsatt hår om man har längre hår.
Jag tipsar om skor med stålhätta, 600 kg välmenande klumpeduns på foten är inte så skönt… Ariat heritage IV är prisvärda skor med stålhätta som inte är som cementblock på fötterna (de brukar bli rätt klumpiga annars). Finns på bl.a. Hööks (men är säkert billigare nån annanstans). Söker du begagnad utrustning så kan jag tipsa om hastnet.se.
Lycka till!
#1: Tack snälla för ditt detaljerade svar! Förstår nu efteråt att man inte lär sig skötseln innan, vilket självklart är helt okej och förståeligt. :)
Har kontaktat min ridskola nu om vad som gäller hos just dem. Tack återigen för alla tips, hjälper otroligt mycket 🙏🏼