stark häst..
va med min kompis idag hos hennes medryttarhäst.. hon har problem med att han drar som fasen..
jag satt upp efter 5 minyter var jag helt SLUT! en liten sketen ponny vann över mig :P han är travare/fjordning/new forrest..
han är jättelåg, men inte låg form, för i nån form går han då inte! men han går lågt med huvudet och är så fruktansvärt o-lyhörd, skiter fullständigt i ryttaren och ligger på som ett ånglok, blir man sur så drar han ÄNNU MER! han reagerar inte för fem öre när man tar i honom, när han ens söker sig i form så har man en tegelsten i handen.. alltså, haha, seriöst, det var nog den hemskaste upplevelsen ever.. han är så låg och framtung så han orkar inte lyfta frambenen, och snubblar ofta..
han går med tredelat, och kom inte och säg markarbete eller övergångar, för hon har kämpat med detta i över ett år utan resultat, inte ens tränaren reder ut han :O
jag gav henne tips att rida med graman.. han är gammal ridskoleponny, gammal och gammal -99, men gått på ridskola 5 år.. Japp hade också gått på ridskola och var också lite lik honom, o-lyhörd, drog, reagerade inte på tygeltag o.s.v. och efter 2 veckor med graman har han gått klockrent i alla år :)
tror ni graman hade vatt nått?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
gramantygel går väl från sadelgjorden, genpm bettringarna och upp i handen som en tygel. Den gör väl att man kan plocka ner dom mkt lättare? det är bättre än gummisnodd har man disskuterat.. så om han går lågt med huvudet ska det väl upp först? eller?

när jag suttit och kollat på ridlektioner har ridlärarna sagt att man ska höjja handen om hästen känns tung i handen, vet dock ej om det stämmer.
Och när monsun blir för stark och pigg höjjer jag handen, och det funkar.
Det låter som om han vill springa ifrån allt som heter arbete, han kanske tkr att det är jobbigt att göra lite mer krävande saker som att gå i normal trav, kanske han saknar muskler för att orka?
har ingen aning bara spekulerar.

#2 han orkar ju klart inte bära sig i nån hög form, för det har han inte muskler till, men i låg form kunde han ju gått gå i.. men han bara drar, och ju mer ryttaren drar ju mer drar han o.s.v.
jag har hört att man ska lätta på handen och drova på så hästen förlorar stödet i ryttarens hand.. men dte är väl lite olika det dära…
Kan det kanske vara så att han är uttråkad? min kompis häst var precis som er när hon köpte den och han var med ridskolehäst! Vi tog bort honom från arbete och form och lekte med honom lite…löshoppning bus i skog och på grusvägar utan krav på form…bara för att få tillbaka gnistan, sen bytade vi foderstat och när vi hadde en glad och pigg häst började vi jobba så smått. Han är idag en jättetrevlig häst att rida!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#4 uttråkad är han inte.. garanterat..
Jag e typ allergisk mot "hjälptyglar" så jag ska nog inte uttala mig.
/Elin

3. kanske som zahara säger han kanske behöver komma bort från banan och bara bli skogsriden lr nått ett tag, klättring är ju ganska kul och bygger muskler, samma att plumsa i snön (om ni har någon ?!) bara att rida i skogen och få hästen att lyfta på benen för att inte snubbla på rötter kan ju vara bra, det är ju lite annat än bommar på banan. man kanske inte ens behöver rida efter stigar, rid utanför det kan ju vara jobbigt att gå i mossa, undvika stenar osv. Vet inte vars ni bor och hur era skogar ser ut, men rid inte på myrar iaf!
#7 Super bra tips. Låt han få komma ut lite, kolla vart han sätter hovarna, lyfta på benen.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#7 han "leker" bara med ägaren i skogen 3 dagar i veckan, sen rider min kompis honom 2 ggr i veckan ett hopp och ett dressyrpass.. han har verkligen ingen "mental" press alls.. han är nog bara väldigt "lat" och vill komma undan..

9. det brukar ju vara ett problem ibland att hästarna inte får komma ut så mkt, men så verkar det ju inte vara i det här fallet iaf.
hon kanske borde låta en rutinerad vuxen rida honom, kanske tränaren, så hon verkligen förstår hur han beter sej (ibland kan det ju vara så att man fastnat i ett träsk som man inte kan ta sej upp från och behöver hjälp av nån helt annan som rider pållen). Jag tror ju inte att nån häst är hopplös.
låter som han är en smart lite ponny. Jag fundera lite på vad vill ägaren att den ska kunna? Och din kompis kanske gör ett onödit jobb med att slita på något som ägaren i sin tur bara vill ha ut i skogen o skrota lite med. Då menar jag inte att det e fel jag gillar ju själv att bara ut å rida inte sitta å hasa i en paddock :) (tar å går igenom hjälper på en åker lr äng det e min grejj mera) Visst är det kul om hästen/ponnyn kan lite men om den inte kan varför då sitta där som ett fån å dessutom att ponnyn inte är ett dugg intresserad av att lära sig. Hur gammal är ponnyn? Tänkte om han inte gjort så mycket och är 15++år så tycker han kanske det e lite tråkigt varför inte ut å rida å träna på att han lär sig lyssna, kanske ta en åker å träna lite på kan ju vara så att allt innanför staket e skittrist för han/hon? Hoppas på att andra kan ge bra svar :) Å själv tycker jag itne man ska behöva andvända vassare bett lr sånt det sak funka utan….

vad gör han om hon rider på lång tygel och driver?
Eller om hon rider barbacka o bettlöst emd grimskaftet som tyglar?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
En ren gissning : skulle hon rida barbacka o grimskaft skulle hon flyga av rätt snabbt. Är man slut för att man kämpat emot så mycket i fem minuter, hur blir det då när man samtidigt har svårare att hålla balansen utan sadel?
Jag undrar vad det är hästen måste springa ifrån, om den är ett ånglok. Har den ont? Har den panik?
en graman hjälper inte så mkt till en häst som lägger sig på. att skaffa ett skarpare bett gör den ännu mer okänslig om inte ridningen förändras.
ja, markarbete och övergångar ÄR vad ni ska drilla. den måste få till baka känseln i munnen och komma tillbaka till det stället där den känner tydligt vad eftergift och förhållning är. särskilj alla tygeltag helt enkelt. om det nu inte funkar så backa ett steg till. rid övergångar i skritt, halt, eftergift, vänta, igångsättning, halt vänta rygga byt varv, vad som helst. om den inte lyssnar så har ni störst chans att etablera kontakten när hästen står still och när den skrittar. och tänk på att den ska vara lika mkt framåt i igångsättningen som den kommer tillbaka i förhållningen.
det handlar inte om utrustning, det handlar om att etablera ledaskap, att få uppmärksamhet och att få fram en arbetsvilja. strunt samma om ett helt pass handlar om att stå stilla tills ni säger "gå". lyssnar den och väntar på era hjälper så har ni inget problem.
Men varför måste man "klä på hästen" ännumera jag kan rida barbacka och i grimma om jag så ville (rider barbacka rätt mycket skönt o varmt dessutom)

#16 det kanske funkar på din häst men det här handlade ju om en "problemhäst".
//Mickan

När jag red en fjording som drog iväg med mig sa min ridlärare att jag skulle göra mycket halvhalter och mycket skänkel så hästen blev mer uppmärksan på MIG, och sen att man måste klura ut samspelet mellan hand och skänkel. Jag vet att det blev lite flummigt beskrivet, hoppas någon fattar iallafall ^-^
#18 bra tips.
Testa låt honom trava på lång tygel, utan krav på form eller väg (paddock med staket är en bra grej ;)). Går han upp i galopp - bryt av och går han ner i skritt - upp i trav igen. Se om han lugnar ner sig, gör han det, skritta ett par varv och försök trava igen med något mer krav, till exempel lite volter osv. Koncentrera er på att få honom lugn och harmonisk först och sen börja jobba från grunden igen.

Vi har provat allt ni säger..
Men å andra sidan så ägaren låter han bara lunka på i skogen som han själv vill, klart han försöker komma undan dressyrpasset då, hoppningen tycker han är kul, men eftersom det går så dåligt i dressyren går det dåligt i hoppningen, han är så fruktansvärt låg så han kommer inte över mer än 80 cm, sen river han..
Han är pigg i sig själv, sätter man press på honom somjag gjorde igår, jag gjorde övergångar, ryggade, halvhalter hela, hela tiden och han blir bara ÄNNU värre då, han blir ännu starkare och springer på som fasen.. Och det är illa, jag är van att rida hästar på 180 :P Och denna lille skiten som är D-ponny orkade inte ens jag rida ;) Det verkar som han baar knäpper av i huvudet, och vill springa ifrån arbetet.. Det är svårt att förklara.. Bara låter man han vara, bara sitter på hans rygg då är han okej, men minsta lilla men kräver av honom då bara drar han iväg..
Han har ju gått på ridskola sen han var 3 år, han har aldrig, aldrig gått i nån korekkt form, inte ens i en låg form.. Han vet inte hur man gör säkert.. Det var likadant med Japp, han hade också gått på ridskola fast mycket längre, han var likadan fast inte riktigt så illa.. Jag red med graman 2 veckor, lösare och lösare och sen dess har samling aldrig varit några problem..
Och min kompis är ännu mindre än mig, hon har inte en chans, ägaren bara lullar i skogen.. Hon har ridit honom 1 år snart, kämpat och kämpat och han har inte blivit det minsta bättre, nånstans måste dte ske en förändring, fortsätter han gå såhär så kommer hans framben att pajja, det är helt säkert..

Måste bara fråga : Hur är han om din kompis rider "dressyr" på vägen utanför ridbanan alltså? Sammasak då eller?

har han ont i ryggen? felpassande sadel? Min kompis häst höll på på liknande sätt, men han drog inte när man krävde, han tvärstannade och började resa sig m.m. Det visade sig att han hade sträckt sig i ryggen.

Ett tips är ju att träna lite dressyr ute i skogen. Om han nu tycker om att vara i skogen. Då förknippar han "dressyrandet" med något kul (skogen). Sen kan man succesivt börja träna korta pass på banan.

Han är likadan i skogen..
Dem trodde också det var nått fel på honom i och med att han bara äljar iväg vid press, men klinik undersökning, ingenting, sen har han utrpovad sadel också..

Jag tycker att det låter som en idé att ta dit en instruktör av nått slag, för det är ingen idé att sitta och kämpa och kämpa och inget händer, både hästen och ryttare blir uttråkade… Och en instruktör kan verkligen hjälpa.

#26 hon rider för tränare 2 ggr i veckan..

Hm knepigt, prova en annan tränare kanske.

#28 hon rider för 2 jättebra tränare som finns på plats.. hon varken vill eller kan asa iväg hästen för att träna nån annan stans då hennes föräldrar inte kan köra och hon själv inte har körkort.. kan inte dessa 2 tränare hjälpa henne, är det nog svårt att hitta några bättre..

Ja ok, det va en liten tanke bara =) Hoppas det löser sig.