Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 713 ggr
wewwa
0

Turridning

Idag har jag och Jenna (Nelen_93) varit på en Isisturritt.. Det var kul, men jag hade nohg behövt en lite högre Isis nästa gång.. =D

Någon som varit på turridning nyligen eller har något kul att skriva om det? =)

Cilla89a
0

Haha, jag kommer aldrig glömma när vi red islandshästar när vi var på semester i norrland sommaren -04 :'D Vi skulle rida en tur på 2,½ timme.. Hela familjen skulle rida och alla är vana utan pappa då :P Han hade fin skor, hahahaha, han hade inga andra med sig med klack.. Allt gick jättebra, tills vi var nästan hemma så skulle Islandshästarna gå över 2 plankor, så dem slapp gå i myren, och pappas häst trampar UTANFÖR plankan och ramlar i.. hahahahahahaha, en syn för livet alltså. Så pappa och hans fina skor blir helt leeriga :'D Hahahahahahaha..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Cavello
0

Ja, jag har ridit turridning en gång uppe i Åre. Red uppe i fjällen och det var jättemysigt :) Tycker dock lite synd om turridningshästarna som ofta rids av ovana ryttare som drar dem i munnen (absolut inget ont mot de som vill rida men) och sen att de bara rids på led. Hästarna i Åre hade väl det helt ok men de hade inte riktigt en egen vilja.

Min medryttarhäst som är isis ha mycket egen vilja x) Red ut med henne idag och eftersom hon inte har blivit riden på några dagar så halvdansade hon på tvären och försökte att vända hemåt några gånger och betedde sig mer som ett fullblod än en islandshäst. Så henne skulle man inte kunna sätta upp vem som helst på, ingen turridningsisis.

Blir bara så irriterad på folks fördomar om isisar. Ja, de är jättesnälla och alla kan rida på dem och få fram tölt. :S Senast var det en äldre herre idag som påpekade att isisar brukar gå rakt fram och inte bry sig om någonting. Grr, de är inte maskiner utan det är bara turridningen som bryter ner självständigheten.

Förlåt för ett långt inlägg men min slutpoäng är att turridning är självklart roligt men det är synd om hästarna på vissa ställen. Isisar är inte maskiner!

Maja
0

Islandshästar ska det vara!! ^^

Hmm, jag undrar om jag någon gång har vairt på turridning.. :P Njae, inte mer än att jag har lekt lite med ridskolekusarna på sommaren och då red det med några som var på turridning.. ;) Men det är ju dunder att rida islänning!! =)

wewwa
0

#1 hahaha xD

#2 Jovisst, finns det ställen som borde variera det mer för sina Isisar. Jag tror att det finns fördomar om alla raser tyvärr.. Ingen tror tex att min shettis är kanonstark utan bara en gullig liten hårboll som gör exakt vad man vill som bara ska matas med morötter mm… haha Min Chessa har jag inte hört så mkt om ännu, men det kommer väl fördomar mot hennes ras oxå.. hehe

Salish
0

Jag har också varit på turridning på islandshästar! Det var jättekul, fast ledaren skröt hela tiden *Jobbigt* Hade en häst som hette Gladur.

steffy
0

jag har oxå varit på turridning ( 3.5 timme) med isisar + att jag står i ett stall mer 8isisar nu (kanske kommer det en till i vår)+ att jag skall få en isis om ca 2år. jag bara längtar så.