Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2172 ggr
Fining
0

Hon hade sönder min sadel...

En tjej i stallet frågade om hon fick låna min häst och det fick hon givetvis. Men hon ramlade av och sadeln skadades. Hon skadades själv ganska illa så jag vågar inte be om något för den skadade sadeln :-(

Klasson
0

En dum fråga, Men kunde hon rida?

För de andra så har du lånat ut hästen och sadeln, så då tycker jag (nu är de elakt men men) du får stå för de själv. Annars kan man seja de att går något sönder så får den stå för de..

Fining
0

javisst kan hon rida. Hon har en häst själv.

gejsa
0

Jag tycker att du ska ta upp det med tjejen. Om hon lånar dina saker ska hon ju lämna tillbaka dom hela också. Det är ju inte ditt fel att hon ramlade av.

Wiemona
0

Trist. Men sånt här händer hela tiden, och vem som helst…Tycker du är lite väl hård Gejsa

Elma_vip
0

Tycker precis som Klasson, har du lånat ut sakern får du också räkna med att det kan uppkomma skador som du själv får stå för, om du inte sagt till henne innan att hon står för skador på utrustning..

Zahara
0

håller med #1 där du lånade ju ut den och din häst… Hade varit annorlunda om det varit din sadel på hennes häst…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Klasson
0

Ja exakt hadde hon lånat sadeln å satt den på sin häst, då får hon stå för kalaset.. Men nu tog hon din häst å din sadel.. Å de kan faktist hända alla att man ramlar av, av egen erfarenhet hihi =)

Men jag tycker som jag tyckte innan, du får stå för de själv. De hadde jag gjort iaf

gejsa
0

#4# Det är väl inte hårt att be någon som har sönder en dyr sak att laga den?

gejsa
0

Om ni tex lånar en bil av någon och krockar, lämnar ni tillbaka den och bara säger sorry, jag råkade krocka? Det gäller ju alla ägodelar som man lånar. Det ska lämnas tillbaka lika helt som man fick när man lånade den.

Fining
1

Men anledningen till att den blev skadad är för att hon hade sadlat fel, så det slutade med att hela sadeln hamnade i backen. Även därför hon ramlade av, pga felsadlingen.

Zahara
1

Fast om någon ber att få rida min häst med tillhörande utrustning och något går i sönder pga olycka tycker jag inte att de ska stå för det…är det pga slarv så tycker jag gott de ska betala!

Fining
0

Slarv kanske jag inte skulle vilja säga att det är. Hon visste helt enkelt inte hur man gjorde då min sadel är lite speciell. Jag försökte förklara men det blev uppenbarligen fel.

Klasson
0

Är de så de är då går jag över på att hon ska betala!!

Då annser jag det är hennes fel, hon kunde inte sadla… Men jag tycker kan man inte sadla den sadeln, så får man be ägaren om hjälp..

Vad va de för sadel?

Maja
0

Det beror givetvis på hur skadad sadel är..
- Var den ny?
- Var den gammal?
- Hade den redan små skador?

Om den fortfarande är i bra skick och går att använda utan problem så kan du fortsätta att använda den, men om den har gått sönder och inte går att använda så tycker jag att du bör diskutera detta med hon som lånade hästen och sadeln.

Klarade sig hästen utan skador?

elin
0

Tråkigt när det blir sådär.
Men undrar som Juve.

Är det en "stor" skada tycker jag hon som lånade din häst ska stå för den.

/Elin

Fining
0

Sadeln köptes helt ny i juni, sadelgjorden plus båda stiglädren är av, plus en annan detalj. Den är därmed helt obrukbar. Det går inte att bara köpa nya delar till denna sadel, som till vanliga.

Klasson
0

Fining Vad för slags sadel är de`??

Fining
0

western

hjullan1
0

jag tycker att du får stå för det själv. Av anledningen att det är du som lånat ut din häst av fri vilja, och vet du med dig att sadeln är speciell och att det är svårt att sadla med den.. o att det blir slarv när hon sadlar för att du förklarat dåligt kan inte hon rå för. Då borde du varit där och sadlat själv om du tycker att den är så värdefull. Eller helt enkelt inte lånat ut hästen.

Fining
1

#19 Tycker inte du behöver ha en så otrevlig ton. Hon kommer inte behöva betala. Det är jag tyvärr alldeles för feg för. Jag hade självklart inte en tanke på att det skulle hända något. Jag tycker själv inte att jag "förklarat dåligt" som du så fint uttryckte det, men det är mycket som ska bli rätt. Hon sa själv att hon tyckte den satt dåligt, och stallägaren sa även till henne att sadla om (detta fick jag veta senare). Tycker att det då är hennes ansvar när hon själv tycker att det ser fel ut, men ändå väljer att rida.

Men, det spelar ingen roll, för hon slipper ändå att betala för det.

Mandysan
0

Jag tycker iaf att hon ska betala en liten del, har hon ngt samvete kommer hon att göra det.

Mangis
0

Svårt det där. Jag har själv haft sönder en sadel, stigbygeln fastnade i dörren (slarvigt nog hade jag glömt att dra upp ena sidan) och fästet gick sönder. Också det svårt att laga. Jag erbjöd mig direkt att betela, men min kompis förstod att jag inte gjort något med flit (eller nåt) och tyckte att det gick bra att använda sadeln ändå. Vilket det har gått, dessa 7-8 år sedan det hände. Men inte utan att stigbygeln ibland ramlar av om man sitter fel… Annars var det ett liknande fall; hennes häst, hennes sadel, mitt slarv…

Mandysan
0

#22 men du var ju schyst och erbjöd dig iaf att betala :)

Fining
0

Hon har precis blivit arbetslös så jag vet att jag inte kommer få något för det. Trist bara för att det var min enda sadel så nu får det bli barbackaridning…

elin
0

Jag åkte av min enmedryttarhäst för ca 5 år sedan. (varmblod)
Hon skende hem och trampade av tyglar och så, jag hade jätte dåligt samvete och erbjöd mig självklart att betala nytt träns o så. Men de behövde jag inte för ägaren.

Håller med mandysan, vi får hoppas att hon har samvete att betala iaf en liten del av de.

/Elin

Anna
0

Windy slet av sina tyglar en gång när jag var ute i skogen med henne, jag erbjöd mig att betala såfort vi kom tillbaka, men det behövdes inte tyckte ägaren.

Tyglar och sadel är ju inte riktigt samma sak, men… :P

Håller också med Mandysan!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Klasson
0

Men hur har sadeln gått sönder?  Även westernsadlar går att laga!!

Jag har själv råkat ut för en olycka och förstörde min westernsadel, Den gick att laga! Det fixade dok min sambo.

Men lämna den till en sadelmakare.. Alla har inte en händig karl som bara kan plocka isär sadeln å laga den..

fridak
0

jag tycker hon kan betala en liten del av sadeln. inte hela för den hon hade sönder var väl inte splitter ny?

Mixie
0

Mina förra medryttare hade av mina tyglar.. Helt nya ponnytyglar som knappt går att köpa om man inte köper dom tillsammans med ett träns.. Dom köpte nya för dom var dom enda som använde dom jag körde bara..

//Mickan

hjullan1
0

#20. Jag ber om ursäkt om jag lät otrevlig, det va inte så jag menade det. Inte för att man hör min ton i det jag säger, men det blir ju ofta missförstånd här. Jag ber om ursäkt iallafall. :)

Jag skulle fått panik om jag tagit sönder nån annans grejer och erbjudit mig direkt att betala. Du får väl vänta o se vad hon säger, eller har ni pratat om det? Dock tycker jag fortfarande inte att man ska kräva nåt.

Sussi
0

Om hon som red ut har vanligt bondförnuft erbjuder hon sig att betala hela sadeln, det skulle jag utan tvekan göra och det tycker jag att hon borde också göra. Man har väl ett visst ansvar över de saker man lånar.

Juridiskt sett är det ägaren som står för kalaset.

LinaN
0

Försäkringar???

Hennes hemförsäkring borde täcka för saker hon har sönder….. har dock aldrig vart i den här sitsen….. vad säger din hemförsäkring?

för en ny westernsadel, det rör sig iaf om minst en 6-7000 kr ävven begagnad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Molla
0

Trist! Jag tycker att hon borde erbjuda sig… Annars skulle jag (om jag var du) lite försiktigt fråga om vi kan dela på kostnaden.

Kolla upp det där med försäkringar!!!

Zahara
0

Hmm kommer få hem 2 sadlar Western i början av året och den ena kommer att säljas… kanske ngt för dig? de ligger runt 1500 tror jag det kommer bli… PM mig om du är intresserad!

Travtokig11
0

Jag tycker att det är lite både och….

Men jag tycker ni ska betala lite var för sadeln för hon lånade ju den och du låna ut den

Maja
0

Läser lite juridik på skolan just nu och undrar om man skulle kunna klassa detta som ett fall där ägaren i fråga har lånat ut sin sadel i god tro till personen som red ut?

*funderar*

Men det blir iofs en lång process.. :P

jen
0

jag tycker faktiskt att hon ska betala en symbolisk summa. för som gejsa skrev längre upp så skulle man ju begära det om nån tex lånar bilen och nått går sönder

juliapettersson
0

Förstår inte hur man inte kan erbjuda sig att betala, jag hade skämts ihjäl!

AusaBausa
0

Fattar inte heller varför man inte erbjuder sig o betala?? Det hör väl till folkvett om man haft sönder ngt!???!Eller? Sen att man kanske kan dela på summan men man erbjuder väl sig åtminstone!?!

Tusen
0

Alltid svårt det här med att låna ut saker. Visst får man vara beredd på att saker kan hända på vägen men i princip får man väl tänka att om skadan uppkommit på grund av slarv eller oaktsamhet bör väl den andra betala men om man har givit sitt medgivande till lån får man väl också ta i beräkning att olycka kan hända. Har varit med om både och. Lånade ut vår bil som blev påkörd bakifrån. Detta kunde ju inte föraren rå för. (Bilen blev utdömd och vi blev tvungna att köpa ny även om vi fick ut en del på försäkringen så ersatte det ju inte hela bilen.) Vid ett annat tillfälle hade min medryttare satt fast min häst i bettringarna i rep i stallgången. Hästen blev rädd och slet sönder tränset.(Då fick medryttaren betala ett nytt träns då jag ansåg att hon agerat oansvarigt genom att binda upp hästen i bettringarna. Hon gjorde aldrig om det efter detta).

Ledin
0

Svår fråga detta… Men eftersom hon ville själv rida din häst tycker jag att hon bör stå för reparera den om det nu går? Trist att hon skada sig själv oxå. Hästen gick det bra med hoppas jag. Detta kan ju vara kännslit att ta upp med tanken på att hon själv skada sig, men om det går att fixa så ta upp det lite försiktigt att du tycker att hon ska betala vad det kostar att fixa den lr köpa en liknade sadel. Är det en gammal sadel? Priset sjunker ju rätt mycket dirr när den lämnat affären. Kolla om du hittar en likadan lr liknade sadel billig-dyrast och ge henne annonserna då får hon köpa en om det nu itne går att lämna in den hos en sadelmakare.

Molla
0

Men tänk om hästen också hade skadats… Hur skulle man gjort. Lånade ut min häst många gånger och peppar peppar hände inget.

Försäkringar säger jag bara. Eller kankse kan ska ta för vana att alltid säga "går något sönder eller blir hästen skadad får du stå för det" när man lånar ut…??!!

[slo]
0

#42 mfl, men är inte det självklart…? Att lånar man något är man ansvarig för vad som händer med det, vare sig det är en häst eller ett par skor. Och har man inte råd att betala om något skulle skita sig, ja då kanske man ska tänka efter en gång extra innan man frågar om man får låna prylen…

Lindbygarden
0

försäkringar….

Glöm inte att det går att vända på.. om ngn hanterar eller rider era hästar och skadas så kan NI bli ersättningsskyldiga!!

Har hon även blivit allvarligt skadad så ligg lite lågt..

Molla
0

#43 Tänke bara att det är lite klarare och lättare att ta upp ämnet efteråt om nåt gått sönder och man sagt så innan…

bell
0

Alltså tjejen och din häst lever? Utan psykiska men?!

Var glad för det.

Låna inte ut grejer till folk om du inte kan mista dem. Jag är världens tråkigaste kompis. Lånar varken ut häst, bil eller transport,  (mer än till grannen då vi har en överenskommelse: Jag betalar ALLT jag har sönder Han betalar ALLT han har sönder, Han vill dessutom inte låna min häst…Och kör bara diskmasikner i transporten… )

Tänk om folk hade mera stake i sig för att säga: Nej, du får inte låna… Eller: Javisst kan du få provrida Putte när jag är med.

Tänk efter före. Prata med era kompisar innan det händer något. På ett hypotetiskt plan. Det är väldigt kul att höra hur de ressonerar ibland… (och ibland blir man rädd)

bubbelbubbel
0

hade det varit jag som hade tagit sönder någons sak, som jag har lånat. då hade jag erbjudit mig att betala.

när vi var på semester i somras körde en av killarna våran bil och min johan körde min kusins motorcykel.
italien är ett land med vääldigt smala vägar, och killen i våran bil fick möte på en sånhär väg, och på något sätt fick han väja för moppen och kontentan blev att han istället skrapade upp lacken på halva bilens framände.
det var aldrig nått snack om saken, han pungade ut självrisken så fort vi kom hem, och sen var den saken klar.

jag tycker du ska prata med tjejen om hur ni ska göra, jag tror det är bäst, och se vad hon säger och tycker om det hela, hon kanske känner sig jättedum och inte vågar ?