Lägga upp ridpass
Hej! Jag ska hyra häst i sommar och undrar hur jag då ska lägga upp mina ridpass!
Tar gärna emot förslag!
Ha en fin dag <333
Tjena^^
Du behöver ha en kommunikation med ägaren hur hästen går normalt och anpassa efter det ☺️
Rekommenderar att tänka så varierat som möjligt, samma sak varje gång blir tråkigt i längden.
Promenader, markarbete i hand, tömkörning är några exempel på vad man kan hitta på som inte är ridning.
Men ska man tömköra så gäller det att hästen kan grunderna, så det måste alltid kollas med ägare först.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Tack, ska fråga. Jag hyr häst från Skällsta ridcenter i en vecka. Så gärna lite tips på övningar
Tjena^^
Kanske inte tips på någon specifik övning i sig men kan varmt rekommendera att slänga in lite dressyrarbete när du rider ut. Mycket givande tycker jag och hästarna har oftast lite mer bjudning.
Jag brukar t.ex. rida öppnor, skänkelvikning, framdelsvändningar, volter, övergångar osv.
Hoppas du får en underbar vecka med hästen! 😊
#3: tack! Jag är inte ett proffs på skänkelvikningar eller öppnor, meeen man kan alltid testa lite.
Tjena^^
Varje ridpass på banan blir ungefär såhär :
Uppvärmning skritt långa tyglar, 3 min
Känna på hästen i skritt ca 3-4 min
Trav på lite längre tyglar ca 6 min
Trav på korta tyglar ca 6 min
Galoppuppvärmning 10 min
Övning: ca 30-40 min
En sista galopp 6 min
Trav 4 min
Skritt långa tyglar 3 min
Då snackar vi båda varven
Tjena^^
Uppvärmning rekommenderas att den börjas från marken med att gå brevid hästen några minuter innan man hoppat upp och skrittar fram uppsuttet 😉
Tänk även på att dem flesta hästar orkar bättre tidig morgon och kväll när det är mindre varmt
Tycker spontant att det känns som långa pass med väldigt kort uppvärmning/avskrittning.
Jämförelsevis håller jag 45 min lektioner med mina elever, 25-30 min är uppvärmning/nedvarvning och 15-20 min är aktivt arbete med huvudövningen, gärna med några minuter skritt på lång tygel inlagt mitt i övningen. Inledande skritt minst 5 min och avslutande minst 5 min. Har exakt samma upplägg på min egna häst, som dock har lite krämpor som behöver extra långa skrittinslag innan han är redo att fortsätta med nåt annat.
Tänk på att längre träningspass inte förbättrar kvaliteten på träningen och att det är bättre att göra fler pass än längre. Du kan t.ex. rida hästen två kortare pass på samma dag istället.
En väl genomtänkt och genomförd uppvärmning gör att man inte behöver rida många minuter aktivt på huvudövningen heller för att få till det riktigt bra, och man ska ju sluta när det går som bäst😊
Tack! Kanske överdrog tiden på övningen
Tjena^^
Puttar upp och behöver fortfarande tips på övningar
Tjena^^
#9 Det är inte så lätt när man planerar första gångerna! Superbra att du tar tillfället i akt och tränar😃
Svårt att ge tips på övningar, när du bara ska hästen en vecka och jag varken känner dig eller häst. Fokus här blir ju inte nån långsiktig plan för er som ekipage, under snarare kanske nåt som du tycker är svårt och vill passa på att öva mer på?
#11: jag hade gärna lärt mig skänkelvikningar men hur gör jag?
Tjena^^
#12: Kan hästen det? Annars blir det svårt om du ska lära både digsjälv och hästen 😉
Fråga en ridlärare eller någon som känner din ridning bra om det är något för dig och hur du gör om hästen redan kan ☺️
#5: 79 minuter?
Mycket arbete på banan o lite uppvärmning/nervarning.
Känns inte jätteplanetat tycker jag.
#14: Näe jag slängde mest ihop det 😅
Tjena^^
#13: hästen kan det:)
Tjena^^