Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1111 ggr
JohannaK
0

Skaffa häst!

Jag har små, små planer på att ev om ett par år skaffa mig en egen häst. Jag rider på ridskola en gång i veckan (har hållt på i ett år) och har möjlighet att rida en kompis häst ett par dagar till. Min bror håller på och bygger ett stall så det problemet är löst. Nu vill jag fråga er: Vad ska jag inrikta mig på för slags häst? Det finns massor av ridvänliga skogsstigar/vägar vid stallet samt en paddock. Det ska väl även tilläggas att jag är snart 30 år Förvånad och är inte helt nybörjare när det gäller hästar utan har hålllit på till och från sen jag ar liten men dock aldrig ägt någon egen. Nu vill jag ha massor av tips utav er kunniga häst människor!

Mixie
0

Sätt ett pristak för dig själv och åk ut och provrid!! Så mycket du bara kan och är du lite oerfaren eller "ringrostig" kan du rikta in dig på lite äldre mer erfarna :) Men det allra viktigaste jag tror när man letar första häst är att prova MÅNGA och inte köpa första bästa, man vet ju inte precis vad man vill ha man måste leta lite första :P Lycka till ;)

//Mickan

Ledin
0

fråga dig själv vad du ska vilja att hästen ska kunna göra? Det är ju bra om den kan lite så kan du ju ta privatlektioner. Ser inget hinder till att säga att du itne ska skaffa häst. Du vet  väll redan allt om försäkring bla bla som kostar. Skaffa en häst på foder det kan ju vara bra att börja med?

wewwa
0

Börja med att skriva upp vad du vill ha för en typ av häst. Pris. Vad du vill göra mm. Sedan är det viktigt att provrida många hästar och fråga om allt som kommer fram i huvudet, är även bra att ta med någon eller några personer som kan hjälpa till att suga in all info.. ;)

Fiona
0

Vad vill du använda den till ? hoppning? dressyr? skogsriding?. Sätt ett pris och provrid. Köp inte första bästa och tänk på att alltid få hästen veterinär besiktigad innan du ev köper den ;) LYcka till !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

JohannaK
0

Tack för jättebra tips! Olika raser och dyl då? Vad har ni för tips där?

Mixie
0

#5 det beror ju på vad du vill ha för häst :) Om du skriver vad du har för mål med din ridning och inriktning är det lättare att hitta en lämplig ras :)

//Mickan

wewwa
0

#5 Leta efter individen ist för rasen. Jag trodde att vi skulle köpa en nordsvensk, men det blev en halvblod/arab/welsh korsning.. ;D
Om du vill komma långt inom hoppning så bör man ju inte köpa en ardenner och vill man komma långt i timmerkörning så bör man ju inte köpa ett halvblod. ;) Så det är bara att komma på vad du vill göra.. :)

JohannaK
0

#5 Generad ja…givetvis..! Först och främst dressyr, lite lätt hoppning men jag vill även kunna rida långa, långa uteritter. Sen ska den ju givetvis fungera som en riktigt god vän. Jag har inga som helst tävlings ambitioner! Hästarna vi rider på ridskolan är P.R.E hästar, vilket hittills bara har varit positiva i mina ögon.

wewwa
0

Tror att det finns många raser att välja bland då, om man nu ska tänka raser.. :) Beror lite på vad du har tänkt för pris och storlek på häst. Men araber är ju mångsidiga.. ;)

JohannaK
0

#9 Jag själv är 170 cm lång och "normalbyggd", så en inte alltför stor häst. Prismässigt sett kan jag nog tänka mig som max 30 000 ev lite mer

wewwa
0

Jag är 175 cm o har en häst på 154 som känns väldigt bra.
Jag tror att en arab eller ett mindre halvblod skulle kunna passa som mångsidig häst, welsh cob eller en appalosa kanske :). Finns många kanonbra raser, men hittar du en lämplig häst så åk och provrid. Kan bli den häst du minst anar och om inte så har du bara skaffat mer erfarenhet. ;)

Viktigaste är att låta det ta tid och inte få panik över att man vill hitta rätt häst direkt.
När jag var mindre åkte vi och provred en welsh som vi köpte direkt och det är inte att rekommendera, även om det funkade hyfsat för oss, hade kunnat bli bättre.. Nu köpte vi ett sto för ett tag sedan och hon var den andra hästen vi provred och det funkar väldigt bra. När vi såg henne var det bara "Tar vi inte henne så finns det ingen annan som passar"… =)

Ledin
0

för 30 00 kan du få mycket häst även för 20 000:- en arab är ju trevlig mångsidig osv det du ska göra är väll att kika på annonser och åk å provrid ta inte första bästa utan ha flera krokar ute. Tänk på att du ska besikta den innan du köper anars kan du få det lite tåkigt senare. Läste i tidningen idag tror det var i fokus (brukar bli den jag köper) om ett hästköp och vetrinärbisikning köp den å läs… Det finns ju araber som är rätt stora så är dom ju så tjusiga med :)

Mixie
0

#8 Tyvärr är ju P.R.E väldigt dyra men om du inte har några tävlingsamitioner kanske du borde prova fjording eller haflinger, mångsidiga och viktbärande hästar som dessutom har tävlingar och mästerskap inom rasen om intresse för tävling uppstår så tror jag (iaf på haflinger) att du får tävla även som vuxen :) Lycka till.

//Mickan

JohannaK
0

Tack alla ni för mycket bra och mat nyttiga tips! Nu har jag kommit en liten bit på vägen mot min framtida häst!

ElinH
0

Tänk inte bara på att det är en speciell ras du vill ha, åk helt enkelt runt och provrid en hel massa.! Tillsalut hittar man alltid den rätta, köp bara för allt i världen inte en häst bara för att du inte kan hitta nån bätte. En jag känner gjorde så = det blev inte bra.

Ett annat tips är att ta hästen på foder någon månad innan du köper den, vem vet ni kanske inte trivs så bra ihop trots allt?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ledin
0

håller med #15 skit i rasen kolla på flera och hur inividen är.