Trivs inte i stallet
Hur märkte ni att eran häst Inte trivdes i stallet ni stod i och om ni flyttade märkte ni skillnad? Var det skillnad på stallen dvs hagvisstelse, lite/många hästar, livat eller lugnare.
Den senaste hästen som inte riktigt trivdes har inte bytt stall men fått en annan box och boxgranne. Den ligger i och för sig i en annan byggnad men det är på samma gård.
Jag tycker att hela hästen känns mer harmonisk, framför allt i stallet. Kommer jag dit på kvällen för att hälsa på hästarna så är hon lugn men kommer fram för att mysa, förut var hon lite halvsur i boxen.
Det är också mer lättmockat nu vilket i och för sig delvis kan bero på att den här boxen är större.
För ett antal år sedan hade min bästa kompis ett varmblodssto som verkligen var knepig. Hon vävde, var svår att hålla i bra hull även på betet och var rent allmänt inte harmonisk.
Vi testade lite olika stall, ett där det var bra stämning mellan både hästarna och människorna funkade bäst men trots utevistelse, mycket att pyssla med och så vidare så vävde hon. Tydligen hade hon varit likadan även hos sin tidigare ägare.
Sen lämnade vi av olika anledningar bort henne på foder, när vi hälsade på henne efter ett halvår så var hon en helt annan häst. Rund och i fin kondition, lugn och med ett helt annat temperament.
Hon mådde verkligen bra!
Jag vill förstås inte tro att det var min kompis eller mig hon inte trivdes med men det kanske var så. Dock hade fodervärden henne hemma hos sig själv med bara en hästkompis. Väldigt lugnt och avskilt, det kanske var precis vad Snoran behövde. ❤
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com