Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridningutbildninghästproblem
Läst 130 ggr
malvequiag09
1

Hästfråga

Hej jag är en fjortonårig hästälskare som har en liten fråga: jag är väldigt lång, typ182 cm och läste precis att maxlängden för att rida på en d-ponny är 170 cm. Men det stod även att max vikten var upp till 65 kg och jag väger bara runt 57 kg.
Har ridit ridskole d-ponnyerna och inte upplevt någon obalans men blev bara lite orolig. Tacksam för svar från mer erfaren lång ryttare eller någon som vet:)

Nephi
0

Jag skulle säga att det helt beror på hur hästen är byggd. En grövre häst bär ofta upp längd bättre än en smäcker häst. Så länge du känner dig i balans och även ridläraren tycker det så ska det itne vara några problem 😊
Prata med din ridlärare inför nästa lektion om din oro för att vara för lång.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Pilspets
0

#0: Säger dom #1.
Beror på kroppsbyggnaden.

Säg en kille på 170 cm på en grövre b-ponny idag. Funkade fint.😊

Maleficum
0

Håller med övriga, beror mycket på ponnyns byggnad (och kondition) hur det funkar. (Och såklart ryttarens balans hur hästen upplever det)
Jag är själv 177 lång och har ridit fjording av c-ponny mått utan problem och utan att det sett konstigt ut.

Ridlärarna har ju koll på hästarna vad de klarar och hur det funkar.

Själv fick jag tidigt gå över till stor häst just för att jag var lång mycket för att jag själv inte fått rätt balans och sånt. Som äldre med mer erfarenhet (som vuxen) har jag senaste åren mest ridit ponny igen då jag nu har balansen så hästen inte störs.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EquusCaty
0

Jag är 1m och 56cm och rider shettisar

Tjena^^