Fortfarande svullen :S
Jag skulle satt igång eli i tors men han har fortfarande varit svullen så jag tänkte att jag går ut o går med honom, då gick vi omkull på asfalten o han rammlade så klart på den vä sida där han har mest muskleproblem. Fick inga sår eller ngt men massören kände igenom honom nån dag efter och då kändes det ungefär som innan han hade fått sin första behandling :( svullnaderan på benen har varit små men jag tycker att ibland har de nästan gått när när jag varit ute o gått med honom men så nu igår när jag kom till stallet så var han väldigt svullen om vä igen och dessutom varm och det har han ju inte varit så sen innan vi var på huntely. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. sätta igång och prova skritta eller bara gå ut på promenader eller bara låta han vila. Allt känns bara så hopplöst just nu!!! :*(
det löser sig säkert. det är som mörkast innandet ljusnar.

när ska han på återbesök?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

den 9januari.. såd hade ju varit bra om man kunde satt igång honom lite.. men d är kankse bäst att låta honom vila helt..jag vet inte..vet ingenting längre..:(

tycker du inte han har blivit bättre i det benet han blev sprutad? är han svullen på DET benet eller allihopa?

nä han har varit jämn svullna nästan på båda fram tycker jag nog har nog varierat lite.. men igår var det definitivt d vä som var jätte svullet, det han blev sprutad i och dessutom varm.

kanske är så att inflammationen inte riktigt lagt sig och behöver en ny spruta? kan ju varit så att när han gick omkull drog upp inflammationen igen.
schess hade ju kotledsinflammation höger bak, och han var ju inte så lugn som han skulle :O han slet ju sig när vi var ute och gick, och några dagar efter hade han galla i kotleden igen och fick sprutas igen på återbesöket..
en teori..
jag hade nog låtit han stå fram till 9 jan, omm du ny tycker han är så pass dålig som han var vid första besöket..

jo d kan ju vara så.. kanske bäst att låta han vila helt.. sen så är han ju inte precis jätte lugn i hagen heller utan han rusar rätt bra ibland.. han ska få behandling ikv igen men en ny sorts. får se vad han säger om lilla eli. Kan d met kotledsinf bli kroniskt?

Har den en gång haft kotledsinflammation är det stor risk att det kommer tillbaka.. när det är dags för igångsättning är det extra viktigt att sätta igång sakta, men en sadel som passar och att rida på rätt sätt på rätt underlag m.m.
vi har spånat lite, varför Schess fått sin kotledsinflammation och kanske är det för hans sadel var för smal, den låg i bakvikt och tryckte, vilket gjorde att Schess gick och belastade höger bak mer, och han var alltid mycket krångligare att rida i höger än vänster varv.. När vi var inne, så sa Barbro också att han var mer spänd i höger sida av ryggen..
det finns så många olika anldeningar varför dem får kotledsinflammation.. vet, trodde det kunde kommit av att han bara gått i hagen och slått i en sten med benet..

vet tror att det är pga en gammal skada vid kotan (man kunde se denbrevid inflam när vi röntage) och min massör tror det är på grund av muskel problemen som gjort att han belastat fel bla så så han fått andra skor nu, ring skor för att böra upp sig bättre där bak.

okej.. men annars så ring och hör med Barbro eller Ingrid, vem du nu har och berätta vad som hänt..
vad hittade massören första gången hon masserade?

jaa..hon hittade att han nog vart sne i bäckenet, kort i muskeln vid bogen antagligen ont i nacken/halsen också vid rumpan typ kommer inte ihåg exakt allt eller vad hon sa. Men han har blivit bättre med hennes behandlingar.. svansen gick för inte att lyfta den vart jätte stel nu är han jätte avslappnad i den och han tycker att det är skönt att bli borstad på halsen innan såg det inte ut som om han tyckte om det och han slutade dessutom att sparka i boxen men nu sen han gick omkull så har han sparkat igen.

så nu har jag vart hos lilla eli..eli vart nästan färdig behandlad när jag jag kom till stallet…körde nämligen av vägen..vet inte hur d gick till om jag kom ut i kanten av vägen o fick sladd eller om d heölt enkelt var bilen.. åkte över hela vägen, gick typ inte och styra sedan så snurrade jag o o sen rakt o sen snurr o sedan rakt ner på sidan i diket vid vägen….nog om det.. Eli såg ut o njuta när jag kom,såg väldigt avslappnad o trött ut. Vart svullen om både benen idag. men fick provat ett liniment med typ condrihono glucosamin o nåt annat i så gick d ner yppe yppe lite o sedan när han rört sig gick d också ner lite. Ser nästan ut som han har fodergallor :/ tydligen hade han sprungit som en galning i hagen idag..
Du har inte kollat upp om det kan vara SI-leden det är fel på?
#0 Skulle nog låta honom vila tills ÅB om det vore min häst.
Lyrik har fått vila i sjukhage tills ÅB när han har blivit sprutad för ledinfl. Eller vilat på sommarbetet (lugn hage, inget spring) första gg han fick kotledsinfl.
Kan ju blir kroniskt om man inte aktar sig. Lyrik fick atroser och pålagringar pga att inte veterinärer sa hur man ska göra för att infl. inte ska komma tillbaka.

jag har tänkt att jag ska ut o gå kort promenader med honom bara.. inte varje dag men nån dag i veckan. Eftersom svullnaderna går nr ngt efter att han rört på sig? Vad är SI-leden ? vi har ingen sjukhage men jag tror han blir lugnare av att gå med sin valiga hagkompis än om jag skulle flyttat på honom till en mindre.
SI-leden är korsbensleden.
http://www.hakanlundell.se/main.php?menuId=112&linkArticleId=9#Article_9 här har du vanliga symptom hästen kan ha om SI-leden är förskjuten.
Tänkte på det att hästen är stel i bogen, sne i bäckenet och har ont i nacken. Det är klassiskt om SI-leden är förskjuten. Det händer lätt om hästen har gått omkull i hagen, som du även säger att din har.

en dum fråga..men vart sitter den? och hur kan man behandla den?

hittade en sida där det stod lite.. står lite längre ner.
Det är inte en dum fråga, men den sitter där bäckenet fäster i ryggraden, korsryggen.. Kan tyvärr inte förklara bättre än så :)
Kiropraktorn behandlar det, det är enkelt, smärtfritt och hästen är fullt frisk direkt efteråt.

oki han har ju blivit bättre efter laserbeh massage o heailing, innan kunde man inte lyfta svansen på honom knappt så jag tror det hjälpt verkar inte vara lika öm heller vid halsen den andra behandlaren som jag hade ute idag (vet inte vad jag ska kalla honom för han har läst massor med olika kurser bla kinesologi) sa att problemen börjar ungefär från manken och bakåt. Men d kanske är bättre med en kiroprakter? Men laser verkar hjälpa på hopnom.
Scandi, jag har pm:at dig.

Igår var han helt fin i benen :S antagligen så hjäpte behandlingen + linimentet. Så får se hur benen ser ut idag. Frågade min massör igår om SI-leden och då sa hon att det var den som hon ohc den andra behandlade men hon hade nog sagt ett annat namn till mig. Hjullan, min massör lisa har jobbat ihop med den personen du nämde för 8 år sedan. Enligt henne så är det bättre med denna sorts behandling då man skyndar långsamt så korppen hinner vänja sig eftersom han antagligen haft detta under en tid, och anväder man sig då bara av kiropraktik så visst det hjälper med en gång men d blir som en chock för kroppen och musklerna har ett minne så ofast brukar det bli samma sak igen efter ett tag. Så därför var d bättre att gå långsamt fram, hon lisa har också problem med sin SI-led.
#23. ok, hoppas att det löser sig för dig! Bra att det har blivit bättre redan :)

men jag kan inte bestämma mig om jag ska börja rida honom eller inte..:S beslutsångest!! Benen såg fina ut idag också vart ute på promenix :)

har bestämt mig för att jag INTE ska börja rida honom.. lbir promenix nu var dag fram tills återbesöket och tills hans problem i ryggen/ SI-leden försvunnit. han ser lite ledsen ut stackarn och idag reagerade han väldigt mkt vid ryggen så lisa min massör trodde det var sedan stefan behandlade honm som att d satte igång det hela så hon behandlade honom lite smått ikväll. han riktigt slappnar av och njuter efter ett tag så fort hon tar på honom. :) ska blir skönt att få reda på återbesöket om kotledsinf gått bort eller ej. Idag vart han lika svullen i båda benen. *håller på att slita av mig håret typ*
Bra beslut.. vänta ut hästen så spar du tid! :)