Foder och skötel
Hej,
Jag har ett 15 år gammalt engelskt fullblod som ska resa från Spanien, där han har bott i ca 6 år, till Sverige. Han är föd på Irland och är en före detta steeplechaser/galopphäst. Jag har aldrig haft häst i Sv innan och har en del saker att räkna ut kring fodring. Han är en valack, 173 cm mankhöjd och rids med inriktning till hoppning ca 5 gånger i veckan.
- Hur mycket grovfoder hade ni rekommenderat om dygnet?
- Ni som har häst med fri tillgång på grovfoder, hur har det gått?
- Har ni några rekommendationer på kraftfoder?
Jag funderar på att ha honom i lösdrift, om ni testat det med era fullblod, hur har det gått?
Finns det något annat jag borde tänka på? Alla svar är uppskattade!
#0: Det beror på detta med lösdrift, kanske på sommaren med Sverige = Antarktis på vintern🥶.
Tjena^^
Vet att ganska många galopptränare har sina fullblod på lösdrift, har dock inte koll på om de också går på fri tillgång. Med rätt förutsättningar ser jag inga hinder, bara positivt med mycket utevistelse i stora, kuperade hagar.
Jag har en arab och ett russ, två svältfödda raser. Räknar 1,6 kg ts/100 kg för ponnyn (hagprydnad) och 1,8 kg ts/100 kg för araben (18 år i medelintensiv träning), slänger in nåt kg extra dagar det är -15 och kallare.
Kraftfoder är ju så individuellt vad som passar, frågar du 100 personer kommer du få lika många svar om vad du "ska" ge din häst. Havre kan jag på rak arm rekommendera att undvika i större mängder, högblodade hästar brukar bli skitroliga på det (Min arab flyger i taket och han är kolugn annars…).
Denna sida är kanon som grund när man ska beräkna: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/
#2: tack så jätte mycket!!