Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1079 ggr
elin
0

Ställa ut min vackring <3

Nästa sommar slår vi på stort! Då ska Nisälla ställas ut.:)
Och jag e så taggad. Jag behöver alla tänkbara råd man kan få.

Hur tränar jag henne på bästa sätt? Vill få traven sådär "flygig".
Hur funkar alla papper? Jag förstår ingenting asså, vad finns de för klasser?

Skriv ner alla tips ni har. :)

Mvh/ Elin och sin vackra ängel <3

/Elin

Thorsson
0

Kan tyvärr inget, men lycka till med all träning om du får några tipps härifrån  :)

Bobby
0

Om jag var du skulle jag anlita någon som är expert på att visa hästar. Det är väääldigt lätt att säga att man ska göra på ett visst sätt… Men i verkligheten en helt annan sak. Har själv ställt ut massor med gånger, men har alltid anlitat någon som är duktig att visa upp hästar. Har själv bara tagit fölungarna. Det viktigaste på en utställning är att hästen är i bra skick och kondition.

gejsa
0

#2# Jag hade också en som jag anlitat. Kan inte själv springa så bra och fort som det behövs för att få in en fin trav tex.

[slo]
0

Jag ska också ut och visa häst i sommar, och jag tänker nog anlita en handler jag också… Men det beror väl på, varför ska du visa henne? Bara för att det är kul eller ska du försöka få poäng och värdering? För jag tror det är mycket roligare att visa själv, men känns inte värt att "riskera" något Hemlis

Vänta och se om Lorita dyker upp, hon har bra koll på utställningar Glad 

Ska du till Grevagården i sommar? Har för mig jag läste att dom skulle ha lite utställningar och grejer, i så fall kanske vi ses Flört

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har visat en del, bla annat min 2-årning som fick 41p och blev ungstochampion på utställning i sommras =)

Det jag kommer att tänka på är att gå med långa bestämda steg, då följer ofta hästen dina kliv och länger steget. Om du har svårt att hänga med i traven för att det går för fort; ta tag med högerhanden i manen, så får samtidigt like "skjuts" av din häst. Tänk oxå på att man håller tyglarna i båda händerna i skritten, men i traven tar du dem i höger handen.

Fast jag har ju bara iof visat russ… de e ju lite mindre…

Ledin
0

äntligen ska du ställ ut henne :) hmm träna på rak spår

Mandysan
0

#4 Jag kommer nog dit och tittar :)

Ledin
0

ska du ställa ut henne på valla?

Annette
0

Här finns en artikel om hur man visar häst

Hur du visar din ponny korre…

Lorita
0

Jag tycker du ska visa själv och att du innan ska åka på några utställningar och titta. Sen hem och träna och träna, halva nöjet är ju att visa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Annette
0

#10. Instämmer. Jag vill också göra allt själv.

Ledin
0

#10 bra svar, åk å kolla på utställnig. Och jag tycker att man ska ha svartabyxor o vitskjorta gärna en slips å nål när man ställer ut ser prydlit ut. Finns vissa som kommer i så fula träningsoveraller gärna i ful rosa (har inträffat  flera gg när jag visat hästar gösses å sen har dom en godkänd hingst å ställer ut väl putsad mm)

bell
0

Självklart ska man visa själv om man vill. Några tips ifrån en som är nybörjare själv är…

Försök inte att höra dommarens kommentarer.

Sjung en egen hejjarramsa inom dig för dig och din häst, (själv har jag "Hej hej hej jag gillar mig mig mig…" inom mig)

Spring fort. Jag har tränat mina hästar på "arab" vändningen bara för att få hästen att aktivera sig och bli vildare och vackrare. vågar dock inte göra den i utställnings ringen… Men totto får mera power då.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ställt ut Peppe på en utställning som klubben ordnade. Jag visade inte i "ras-omgången" men visade själv i BIS eftersom hon som visade honom innan hade med sin egen ponny i BIS. Han fick 38p fördelat 88787

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~