Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 167 ggr
Atnes
2

Sommarhäst?

Hej! Jag är en tjej som är född 2008 och fyller 15 i sommar. Detta året är mitt 6:e år som jag rider. Jag har alltid velat ha egen häst men har kommit fram tillsammans med mina föräldrar att vi inte kan ha egen häst. Och dom senaste veckorna har vi pratat om att hyra häst under någon månads tid, mina föräldrar tycker att det är en bättre ide men dom är lite skeptiska om jag kan ta hand om en häst eftersom att jag rider på ridskola. Jag har varit på ridläger där man har gjort allt som mocka, fodra och allt andra. Så jag vet hur man gör men har aldrig gjort det varje dag i mer än 4 dagar tid. Ett annat problem är att mina föräldrar inte är hästmänniskor, min mamma red som liten men inte längre. Och därför skullle jag behöva göra det mesta själv. Därför undrar jag, skulle jag kunna ha sommarhäst?

Lona
3

Var skulle du ha hästen i så fall? I ett stall med erfarna hästmänniskor som skulle kunna hjälpa dig om hästen tex blir sjuk eller skadad? Det kan vara en så enkel sak som en tappsko där du behöver få tag på en hovslagare snarast.
Om du enbart har hästen ett kortare tag så behöver du sannolikt inte
kunna så mycket om tex utrustning (förutsatt att sadel, träns och annat ingår), utfodring, skoning, vaccination, avmaskning och sånt utan bara "vardagligt underhåll".
Hur kommer det att funka med foder och annat? Jag antar att hästen kommer att gå på bete men den behöver förmodligen lite annat också som mineraler mm.
Kommer du att låna/hyra hästen från din ridskola, annan seriös verksamhet eller ha den på lån från en privatperson?
Kan du få hjälp av ägaren om något krånglar till sig, om inte annat så med rådgivning?

I vilket fall, var noga med att skriva ordentliga avtal även om det "bara" är över sommaren!
Det skall tydligt framgå vilken utrustning som följer med hästen (gärna även vilket skick utrustningen är i), vem som står för försäkringen och eventuella veterinärkostnader mm. Likaså hur länge avtalet löper och hur man säger upp det i förtid.
Rent juridiskt är det dina föräldrar som har ansvaret och som skall skriva på.

Massa frågor och mycket att tänka på men det kan bli fel och strula till sig. Jättebra att du tänker på sånt här innan!👍🙂🐴

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Atnes
0

#1: Hej!
Vi har några mindre stall på cykelavstånd men jag har inte så mycket kontakt med dom. Men jag vet att det finns många bra hästmänniskor på dom.
Fodringen brukar man hjälpa varandra med på dom stallen så jag och någon annan fodrar en dag och någon annan nästa.
Ridskolan jag rider på hyr inte ut hästar under sommaren för dom går på sommarbete nästan hela sommaren. Problemet är att alla andra ridskolor/ställen man kan hyra häst på i närheten är fullbokade.
Tack för tipsen! :)