Säkerhetsväst 2008
vad tycker ni om att man behöver säkerhetsväst som ponnyryttare och junior i hoppning 2008?

Jätte bra, varför inte jö mer säkerhetsutrustning destu bättre

Tycker det låter jättebra!

Det e ju alltid bra att vara på säkra sidan om man väl kan de :)

Vilket j*vla skit alltså! kan man inte få bestämma själv om man vill skydda sej lr inte, dessutom dom flesta benbrott och skador är ju handleder, armar och ben osv.
dessutom är det obekvämt att rida i dom, dom är dyra.
har man inte vant sej att rida i dom tror jag inte att man kan vänja sej nu när man ridit i 10 år utan.
jag tycker d e super bra.. jag hade önskat att jag kunde börja använda min säkerhetsväst som bara ligger i stallet o drar te sig damm.. men den dan jag ramlar av och skadar mig och får ont så kommer jag nog damma av min väst o sätta på mig den, i af när jag hoppar..

#4 Saken är ju den att kunna föregå med gott exempel. Och har är det ett beslut så är det det. Alla säkerhetsvästar är inte så dyra. Och om det är obekvämt är det ju bara och vänja sig, vill man tävla så får man "lekens regler tåla". Och det går snabbt att vänja sig vid dem. Jag gjorde det :)
Det handlar ju om att skydda sig, och det gör man ju med västen.

visst man vänjer sej, men jag tycker bara att alla bestämer över oss, det finns regler och lagar för allt! dom flesta är bara onödiga. har man sunt förnuft så tar man på sej västen, har man inte det (tex. jag) så gör man det inte. och det är mitt val. det är ju ändå jag som får betala för mina skador. På nått sätt ska man väll kunna utnyttja skattepengarna som man betalar.

#7 Men om nu man måste ha det, så måste man ha det ifall man ska tävla. Det är ju bara ingenting att kommentera.

Det är ju hjälmtvång så varför inte västtvång
…iaf innom hoppningen. fast ska dom införa detta innom ponnyhoppningen så tycker jag att det även ska införas på storhäst. storhäst ryttare ramlar ju faktist också av och gör sig illa

#9 Säger som dig. :P Det är väl typ krav på skyddsväst inom fälttävlan, och då är det ju hoppning, så varför inte inom vanliga hoppningen? :) Tycker att det är en bra regel. :)
Klokt, men personligen så hatar jag säkerhets västar.
Smart!
Jag själv rider aldrig och har aldrig ridit med säkerhets väst, och tycker det är superbra att denna sk lag kommit upp , då jag själv hela tiden klantat mig rejält när jag ramlat av vissa gänger, dvs in i hindren! , det gör ont att få en bom i ryggen :S
Jag skulle öpt en förra året men det blev inte , så nu äre dags att köpa en innan det blir för dyrt :D
jag har aldrig provat en säkerhetsväst…

8# varför gjordes en sånhär tråd då om man inte ska komentera??

jag förstår att man vill ha egenvilja och sådär .. men helt ärligt så är ju en säkerhetsväst bara till för att skydda en, Kanske de obekvämpt inte snyggt osv men de finns ingen regel som säger att man måste ha de så de e för ens egen säkerhet men de är självklart ens egna beslut liksom vill man inte ha de så e de ju ens eget problem liksom ;)
jag tycker det är jätte dåligt!
jag rider då distans. kan ni tänka er att rida distans i 30 grade och sol och sen desutom ha väst på sig?? det kommer bli jätte farligt och de unga ryttarna kommer att svimma både till höger o vänster!! det kommer att bli rent av livsfarligt!

Att man inte tänkt på det innan!
Tävlingsplats är en offentlig plats där man inte bara utsätter sig själv för fara, utan även andra! Rider du på någon med väst, eller orsakar en olycka för någon annan, kanske du får ha den personens skador på ditt samvete resten av ditt liv.
Det är samma sak som att köra på en person som inte hade reflex på sig, man säger väl inte "den personen får skylla sig själv!" Klart att man skulle ha dåligt samvete och må dåligt!

blää jag tycker det är skitdåligt! det är väl upp till var och en vilka risker de vill ta
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

har verkligen skitsvårt att så nått positivt i det beslutet. tkr att det hade vart nog om det bara hade varit ponnyryttare som var tvingade.

#20 hmpf!! *ponnyryttare*

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

haha alla ponnyryttare får ursäkta mej, men jag menar bara att ponnyryttare är lite yngre, sen om det ska gälla ända upp till kat.D går juh att diskutera. ;)
(mina önsketankar inget att haka upp sej på, alla som är ute efter att bråka på mej.)

Fortfarande ingen som banka in i huvudet att man kan tänka på andra också?
#22 Så du menar att de som rider D-ponnyer inte är typiska sk. "ponnyryttare"?
Jag blir precis lika livrädd av att se en b-ponny klass i hoppning som jag blir av att se en d-ponny klass :S

åh fy fan va jag blir less på alla jävla idioter på de här stället som inte kan läsa å inte fattar ett jävla skit!!!!
och varför ska man tänka på andra när man inte ens hinner tänka på sej själv???
dessutom skrev jag ´mina önsketankar inget att haka upp sej på´ kan du inte läsa eller??? är så jävla less på att alla ska hålla på att hacka på varandra, finns inte en enda jävla tråd som ingen har startat en jättediskution som har urartat!!! HALLÅÅÅ medarbetere vars fan är ni kan ni öppna ögonen lr??

Jag som jag redan har sagt, tycker att det är bra att man MÅSTE ha säkerhets väst , tänk om du faller av i hindren ? , utan väst, vilket gör väligt ont , träffar ett revben och bryter det och punkterar ena lungan ? , vilket du inte hade gjort om du hade haft din väst ?
Det är så jag ser på saken , tänk på vad som kan hända! , om man rider utan , kan hemska saker hända. alla inom fält tävlan MÅSTE ha säkerhets väst, okej hindrena är fasta, men hallå? det gör lika ont ! ..

HALLÅÅÅ Medarbetare kolla språket? Allvarligt kolla vad du skriver:
#24 "åh fy fan va jag blir less på alla jävla idioter på de här stället som inte kan läsa å inte fattar ett jävla skit!!!!"
Det där ser inge vidare ut i några ögon tycker jag.
//Mickan
Brukar inte ha väst, men vet att jag borde… fy på mig.

för ngt år sedan var det väl en artikel i ridsport om en som hade fallit av i ridhus utan väst, på helt plant underlag men blev förlamad. det kanske hade förhindrats av säkerhetsväst.

Jag tycker det är bra med en regel för säkerhetsväst, men skulle inte ha nåt emot om det gällde alla…
När man jobbar med folk som sitter i rullstol och som aldrig kommer kunna gå igen inser man att livet i rullstol gärna ska undvikas så långt det går… Tänk er KONSTANT smärta. Aldrig det minsta uppehåll utan bara ont, ont ont hela tiden! Inte kunna göra nånting själv utan behöva be nån om hjälp med allt. Ja, om man nu har turen att ens kunna prata…
Nä, jag skyddar mig så gott det går. Själva ridningen tycker jag är värt risken, men då skyddar jag mig så gott det går, ifall olyckan skulle vara framme..
nej, jag tycker inte att det är bra. så mkt man kan minska kostnaden för basutrustning destå bättre. däremot så tycker jag att det ska finnas ett kvalsystem även i lätt klass eftersom att inget skydd ersätter god ridning. det och att målsman har beslutsrätt om säkerhetsväst vid tävling för sitt barn, inte att det ska vara ett krav.

27# var det nån som dog av mitt inlägg?!
nej jag tror inte det! så varför ska man bry sej.
anledningen till att jag vart så förbannad den kvällen var att alla SKA ha rätt, ingen kan tänka sej att kompromissa. dessutom tycker jag att i vissa trådar blir det mer lr mindre mobbing, och när det handlar om internet så kan ingen se vad personen känner.
Tja… med erfarenhet av olyckor i denna sport så blir jag fundersam över att så få vuxna och barn inte har säkerhetsväst.
Det är INTE dyrt att köpa en väst…. vad kostar ridningen?! Ja bra mycket mer än en väst som bara är en engånssumma.
Köpte mig en NY väst i går kväll på nätet för 1800:- RS200. och ska även inhandla mig en Mips hjälm så fort jag kan. Man det finns billigare västar. Varför ska man ha bilbälte då?? tja.. ingen olycka med bilen än men fler med ridningen. Krossade min ena tå förra sommaren, var korkad att gå in i en hage med tunna skor.. grr.. Nu skulle jag aldrig gå nära en häst utan mina stålhätte skor:) ÄVEN den snälla hästen kan orsaka skada.
Men visst… är man envis och tycker att säkerhetsvästen är en korkad uppfinning så rid utan.. när du sedan ramlar av och olyckas… beklaga inte över smärtan.
låter bra det drabbar ju inte mig ;)
Självklart ska man ha det. Borde bara det i allt utom möjligtvis dressyr men distans , hoppning , galopp , fälttävlan jaa.. säkerheten är viktig

Finns ingen anledning varför inte ha säkerhetsväst!
Nu mera finns det så bekväma så dana så varför inte använda dom!