Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2680 ggr
Lina
0

skydd i hagen ?

tycker ni jag ska ha skydd i hagen på min häst? Han stryker sig så pass där bak att han har förhårdnader, saknar päls och småsår?
   Han är bara 5 så kanske han lär sig att inte slå ihopa benen?

Cilla89a
0

Schess var extramt klumpig i hagen, han gick med benskydd fram + bak + boots på alla fyra :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Virtual
0

om han slår sig så mycket, så tycker jag att det är bra om du tar på ett par strykkappor. Det är inte värt att han får nån skada för livet el liknande.

LinaN
0

Jag brukar oftast förespråka att man ska låta benen vara. Men om han slår sig så mycket är det bättre o sätta på strykkappor bak. För är han 5 år och har strukit sig länge så kommer han troligtvis itne sluta upp med det heller…

om det är ngt nytt kan du prova ett tag till utan men jag tycker det låter som om din häst inte kommer lägga av med det hära.

Tänk på att hålla en noga benhygien nu när det är kleggigt ute, så din häst itne får skavsår av benskydden istället…. det är ignen ide o ersätta ett problem med ett annat. skölj rent benen, borsta noga ur benskydden o låt dem torka. låt honom stå utan inne på natten. DÅ är det bra o låta benskydden hänga ngnstans där det är varmt så de kan torka ordentligt.

VÄlj några emd neoprene som är mjukt o bra o relativt lätt o hålla rent.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lina
0

han har stallbandage inne så jag tänkte att man kunde låta dem sitta kvar i hagen, eller e de en dum ide? Att det värmer dyngnet rund, finns det någon risk att han blir "imun" mod bandaget verkan?

hjullan1
0

Du har inga bilder på hästen så man får se benen o hovarna?

Lina
0

nej men kan fixa tills i morgon.

LinaN
0

#4 det är bättre med typ strykkappor eftersom ett stallbandage kan gå upp o då kan han både trassla in sig och i värsta fall kan bandaget skära in i huden på honom…. det finns en del otäcka saker som kan hända när de har bandage på sig ute utan tillsyn.

personligen tycker jag att de tär för stora risker med bandage.

Lina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men funkar sånna hära bra? har sånna med och använder dem för det mesta för stallägarens bekvämlighet. MEn finns det risk att han blir "imun" mot värmen ( vet ifaen hur jag ska formulera mig) ?

bilden är tagen från http://www.kungshastsport.se

LinaN
0

#8 har aldrig provat.

En fråga, bara för att du har strumpor på dig varje dag, blir du då immun mot strumpans värmande egenskaper? 

Lina
0

hahah nä de blir jag inte men hade BoT i baktanke o dem ska man ju bara ha 2 veckor i rad sen ger de inte samma effekt längre för hästen har vant sig vid det… tänkte att det kanske var lite åt de hållet här?

nannan
0

Stallbandage är stallbandage! I hagen strykkappor! För det första så ska hästen inte gå med samma skydd dygnet runt, och med bandage i hagen om den rör sig tycker jag känns lite överambitiöst. Eller också lathet? Däremot kan jag förstå stallägaren om där är många hästar, det är inte alla som har lust att skifta täcken och skydd varje dag, och det är långt ifrån alla som vet hur lång tid det tar! Då tycker jag också att man ska vara beredd att betala ganska mycket mer!

Ledin
0

haha ni e bra roliga. Tror på srykkappor är det bästa, bandage blir blöta å skitiga o kan släppa så det skulle jag inte ha om jag våre du.