strl på shabrak?
har aldrig fattat när det står typ 17 1/2" ?
han har juh storlek full, så vilken " storlek är det?
17½ står för tummen. <Har du en sadel som är 17½ ska du även ha ett sånt schabrak=) men du kan ju variera mot hopp, dressyr eller allround=)

okej =/ har ingen aning om vad han har för tum på sadeln faktiskt.
okejj.. den storleken beror lite på din rumpa;) fram till 14-årsålder är 16tum vanligast vet jag. själv har jag 17½ tum im insadel. jag har en normal ridrumpa=) hehe hoppas du fick nån hjälp(A)

Haha okej =)
#3 Lustigt, som 13 åring köpte jag en 17.5" (har dock långa ben och var fet då). Nu 1½ år senare har jag 17"…

jag har 16" som snart 17 åring så att sätta en ålder är nog inte jättebra. man har en sadel som passar sin rumpa helt enkelt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mät från knappen på sadeln till mitt bak, så vet du hur många tum din sadel är (en tum är 2,5 cm) så köper du schabrak i samma storlek så ska det bli rätt 

okej, då ska jag göra det =)
äntligen har jag fått svar på de, Haha!
Hoppas ja inte förolämpade nån med min okunnighet på tum(A) inte med min mening =)

monsun har ganska precis strl 135 på täcken, men om det bara finns 130 eller 140, vad tar man då?
_TheEnd, 17.5'' är typ strl full på shabrak.
# 10 -är nog bättre med lite för stort än lite för litet, men jag har aldrig sett storlekarna 130 och 140, har bara sett med en 5:a på slutet ^^

11. jo, jag trodde också att det bara fanns med 5:or på slutet men tydligen inte, konstigt!
#12 Jag skulle ha tagit 140, finns flera märken som gör sådana storlekar :)
jaa, köp 140. Bättre med för stort än för litet som sagt

Ne mäta tum.storlek enligt ålder går nog inte, då alla är skapta olika. Jag har 16" på min sadel och jag är 22.
#15 - nä det fungerar ju inte.. Och det är ju lite skillnad på olika sadlar. Om man tex har en dressyrsadel med riktigt djupt säte behöver man väl ha lite större storlek så att man inte blir "fastlåst" i sätet
17" och 17,5" (tum) är storleken på sadelns säte, har man en sådan sadel brukar stl full i schabrak passa.. Har man en allroundsadel, passar oftast allroundmodell, som är "mitt emellan hopp och dressyr - det finns ju alltså även schabrak i modell hopp och dressyr också. Dressyrschabrak är rakare framtill och längre.
#10: Om jag vore du, skulle jag ta reda på om täcket i fråga är normalstort i sin stl, eller kanske åt det mindre eller större hållet (beroende på märke/modell/tillverkare - säljare i butik borde veta).
Beroende på hur hästen är byggd, skulle jag generellt antagligen välja den större stl så tillvida hästen inte är väldigt tunn i modellen - då passar antagligen en stl mindre, bättre =)