Hästtjejer, ta ingen skit!
Det här gäller givetvis även hästkillar!
En bra ridskola eller stall är en fantastisk miljö att vara i och en otroligt bra "ungdomsgård" med kamrater, stöd och lagom mycket jobb och ansvar.
Dessvärre finns även motsatsen, ställen där barn och ungdomar utnyttjas på ett eller annat sätt. Framför allt hamnar unga tjejer lätt i den sitsen; för att få hjälpa till med hästarna och kanske rida lite så får de slita med att sköta hela stallet och ibland mer än så.
Grannstallet där jag växte upp tog inte bara betalt av tjejerna för att sköta stallet, ta hand om hästarna och få rida lite ibland - ägaren fick dem också till att dela ut reklam varje helg vilket han givetvis fick betalt för.😦
Tendenserna hänger kvar även när det gäller "riktiga" jobb, många hästskötare och stallansvariga jobbar för en alldeles för dålig lön.
Vi måste våga ställa krav!
Självklart hjälper man till i stallet när man är där, självklart gör man nytta men se till att få något för det! Det är inte ok att behöva slita hela dagen utan att få något i gengäld.
Något som är mycket, mycket värre är när det blir andra former av utnyttjande. Det behöver inte handla om sexuella trakasserier eller rena övergrepp men att någon "råkar" komma förbi när man byter om, att vederbörande "råkar" få handen på en olämplig kroppsdel.
Det är aldrig ok!
Det är inte lätt att säga ifrån men försök prata med en annan vuxen i stallet eller hemma. Är ni flera som råkar ut för samma sak, snacka ihop er!
Det gäller givetvis inte bara i stallet utan alltid, var ni än är. Och självklart handlar det inte bara om "fula gubbar som tafsar på unga tjejer och killar", det finns även "fula tanter" även om det inte är lika vanligt.
Våga stå på er!!!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Frågan är vad är "för mycket"?