Skaffa häst
Jag funderar lite kring detta med att skaffa egen häst. Jag är uppvuxen bland hästar och fått lära mig att skaffar man djur så ska de skötas no matter what!
Men sen finns det ju olika alternativ.Eget stall. Inhyrd osv…
Men vad jag inte förstår är: Varför skaffar man häst om man inte kan ta ut och in samt sköta om och rida/köra sin häst regelbundet på egen hand? Vad är meningen med egen häst då?? När det ska anlitas in och utsläpp, medryttare osv.osv. Tillfälligt kan jag förstå men det tycks vara otaligt antal som ser det som en självklarhet direkt vid inköpet av hästen.Att andra ska sköta hästen och även rida den under veckorna.

finns väl många som inte har tid eller plats att ta hand om hästen helt och hållet och därför hittar man en stallplats man tycker är bra och sen en häst till den. Man kan ha haft tid innan, fästs sig till hästen, får ont om tid men hästen behöver ända motion när ägaren inte hinner och då kommer medryttare in i bilden.

Men vaddå…
Bara för att jag har egen häst så betyder väl inte det att jag har då tex. älskar att gå upp på morgonen för att släppa ut henne. Jamenar, stallägaren gör ju det. Ska jag då erbjuda mig att släppa ut bara för att jag äger en häst?
Tycker defenitivt inte att det är ngt fel med att ha medryttare. Om man har jättemkt i tex jobb/skola så kan det nog vara riktigt skönt att få slippa ngn/några dar i veckan.
Ska man skita i att köpa häst bara för att man själv inte tar hand om den i tex två dar?
Jamenar det är ju en heeelt annan känsla att få äga en häst än att bara få sköta en.
För mig låter det som att du inte tycker att man ska äga en häst om man inte fixar precis ALLT själv.
Men det är ju precis samma sak som att det skulle va fel att låta ngn annan göra ordining tex ens egen kanin. Borde inte jag ha kanin bara för att ngn annan fxar buren och ger den mat ngn dag i veckan???
=/

haha, men herregud.. skulle man fodra, släppa ut, mocka, fodra, rida, ta in, fodra och sen fodra lite senare på kvällen + att du kanske inte ens bor på gård? Hur i hela friden skulle du få din vardag att gå ihop med jobb och annat? då skulle du ju lika gärna kunna slå upp ett tält i stallet och bo där :P
jag bor på gård, och har egen häst. inte ens jag hinner göra allt själv varje dag.
jag ser inget fel i att ha hästen uppstallad där allt ingår, utom just ridning, jag skulle vilja kalla det, LYX och befriande :D Man är otroligt bunden om man bor på gård, man kan ju inte åka iväg mer än ett par timmar, semester kan man ju bara glömma!
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Oj känsligt ämne för de som inte tar hand om sin häst dagligen ser jag
Jag anser inte man ska ha häst när man inte vill/orkar ta hand om den själv nej.Hur ni gör bryr jag mig inte om utan jag tänker som jag skrev precis. Sen om det är av bekvämligheter eller brist på tid är 2 skillda saker. Ork är en ohållbar orsak. Tid är en annan.

Men när du pratar om att ta hand om sin häst dagligen då menar du ALLA sysslor alltså? För visst fasen tror jag att de flesta åker upp till sin häst varje dag. Jag åker upp alla dar och mockar och ibland tar in men tar inte ut på morgonen.
Tror inte att ngn skaffar medryttare bara för att man inte _orkar.
_Det är nog defenitivt tiden som är boven i dramat här.

Jag är inte nere hos min häst varje dag dels för tid och dels för att hon bara är två år och går mest i hagen så två dagar i veckan har ja hjälp av en familj som borstar lite på henne och mockar för att jag ska kunna jobba lite extra :)
//Mickan
Jag tycker inte att det är fel att ha egen häst och sen också ha medryttare eller ha hästen inhyrd i ett stall där in- och utsläpp osv ingår, det är ju tid som ska räckas till, till dom olika sakerna. Jag har egen häst, som står uppstallad en bra bit från mig, där ingår in- och utsläpp, och gud vad jag är glad över det! Jag hinner inte åka på morgonen innan skolan och släppa ut min häst, hur mkt jag än vill, lika så, ibland har jag bråttom hem efter jag vart där, för att jag har läxor, så tack gud igen för att dom erbjuder insläpp! Jag säger bara, att få hjälp med sin häst osv, det är bara ett så bra erbjudande, så att man hinner med allt, men ändå upprätthåller allt. Jag tror du kommer tycka helt annorlunda när du väl skaffat häst, och en dag när du har mkt att göra inser att du så gärna skulle behöva ngn som tar ut din häst på morgonen, eller in på kvällen, eller som kan ta hand om din häst för en dag för att du verkligen inte hinner för att du har jobb eller så. Det tror jag iaf :)

#4. Hur gör du när du får barn? slutar du ditt jobb då och är hemma med barnet år ut och år in tills det flyttar hemifrån? tycker det är lite samma sak. haha

Vi har ju egen gård, vi sköter alla våra hästar dagligen, visst det är inte alltid roligt men vem skulle göra det annars ? förstår inte ert resonemang.. Vi har även 3 inhyrda hästar på gården, dom får sköta sina hästar själva, vi tar ut dem varje dag, men mockning, skötsel, foder ska läggas fram till både morgon o kväll, sen vill vi att dem tar in dem på kvällen.
Att ha inhyrd är ju klart lättare, för då behöver man inte tänka på att köpa hem foder o strö samt oftas inte utsläpp, något vi får göra..det är ett himla hämtande o körande efter foder o strö..
men lycka till o hoppas du hittar ett bra ställe att ha din häst på

Att skaffa eget stall efter att haft sin häst inackorderad med service kan nog bli en chock. Det är först då man inser hur mycket jobb det är att ha häst.
Har själv vart skötare/meddis jag tycker det e en bra lösning om inte ägaren har den tiden för sin häst (kanske skolan,jobb,barn mm). Själv så funkar det inte med någon meddis har inte den tiden och det verkar som att föräldrar tror att det ska vara någon ridskola å dom inte behöver vara med. Så jag får ju ändå finnas i stallet å häga med ut under ridningen. :)
Tycker det är helt okej o skaffa medryttare/skötare på sin häst: Det är ju en perfekt lösning om man vill att sin pålle ska få gå mer än man hinner…
sen att sköta sin häst varje dag har alltid varit en självklarhet för mig. Har fått låta barnen sitta i bilen på väg t dagis/skola/jobb på morgonen för o släppa ut o ge pållarna mat. Samt att alltid mockat o gett mat på kvällen också…men detta beror ju på att jag är själv i stallet…är man flera som är i samma stall finns ju ingen anledning att där ska springa massa folk varje morgon för o ge bara sin häst mat o släppa ut och kan en fixa insläpp är det ju också kanon. Bättre o dela upp arbetet mellan varandra, lugnare för pållarna också!
Sen finns det ju de som bor så illa till att de inte kan ta sig till hästarna varje morgon då är det ju kanon o få ngns hjälp!
MEn att aldrig sköta sin häst utan bara rida den tycker jag också verkar väldigt"lyxigt"! Då kan man ju fråga sig varför man har häst. Nu menar jag inte toppryttare o dyl tävlingsryttare.mga av dem har hästarna o enbart för tävlandet utan pratar om hobby-ryttarna…
Jag har min häst inackordinerad och hur in i h*lv*te skulle jag kunna få min vardag att gå ihop om jag skulle gå mina 2 km till stallet, bara släppa ut min häst, bara fodra min häst, till skolan och sen göra allting med bara min häst och låta alla 27 andra hästar i stallet bara stå där när jag fodrar bara min häst???
Jag betalar 2000:- i månaden för att de ska göra vissa h i september-oktober fick jag göra allting med min häst själv (pga medicin) och det gjorde att skolarbetet halkade rejält efter :( Då fodrade jag dessutom hela stallet för att hjälpa personalen när jag ändå var där.
Visst, har jag stallet 50 m från huset funkar det nog men inte med 2 km som jag har nu… samtidigt som juag har skola…
#13 nej jag menar det, det är så individuellt hur man har det! Vilken tur att det finns olika lösningar för alla så vi är så mga som faktiskt kan ha häst…;-D
#14 :)

#8 Hmmm samma sak?? Så långt ifrån samma sak(jobb situationen tänker jag på).
Om jag har barn eller häst är samma sak. Jag ger barnet och hästen tid dagligen. Finns oändligt med olika aktiviteter att göra med en häst. Men den dagliga skötseln är ju densamma och måste göras. Barn likaså men fördelen är att man kan ta med barnet överallt.OCH man får tänka efter före man skaffar båda delar. Så jag tror att det är många som inte tänker på jobbet,tiden.,ekonomin det kostar att ha häst…

#16. så du menar alltså, att du är i stallet i stort sätt dygnet runt? fodrar på morgonen, släpper ut din häst. kommer tilblaka för att lunchfodra. likadant e.m.-fodra. ta in hästen. samt kvällsfodra. 365 dagar om året? plus uppe på alla fodringar och insläpp så ska du mocka, rida, kela med hästen m.m. Ursäkta, men då kan man ju inte ha mkt till liv utöver stallet.
skillnad är om du har eget stall hemma på gården, men om man står uppstallad så antingen delar alla på pass, eller så står man i inackorderingsstall, där ut- och insläpp och fodringar ingår. tycker det är bra att det finns den möjligheten. för de flesta människor jobbar. Man kan ju inte sluta jobba när man skaffar häst, för att vara med den 24 timmar om dygnet. Vem försörjer hästen då?
#14. Word! ;)

Har eget stall ja… Man är dock inte i stallet dygnet runt .Vilket jag inte skrivit eller på annat sätt menat.Men däremot så anser jag att man får lägga tid och planera sin tid om man har häst.Lika mycket som när man har barn,hund osv…
Jag tycker till en början med att vi tar o tonar ner det litet här. Det börjar hetta till litet.
Jag har egen häst. Och jag har honom inackorderad, eftersom jag inte har egen gård, jag bor på andra våningen i ett lägenhetskomplex utan hiss. men jag VILL ha egen gård o kunna sköta min häst EXAKT så som jag vill ha det.
Jag betalar för att min häst ska ha tak över huvudet, torv under hovarna, och mat i magen, jag betalar för att han ska ha tillgång till hage och få komma ut varje dag.
Jag har två hästskötare, två tjejer som är duktiga och som verkligen vill lära sig mera. Jag ger dessa tjejerna en chans att pröva på att ha egen häst 2-3 dagar i veckan. Dessa dagarna ägnar jag åt hemmet och skolan. Jag åker även iväg och tränar kampsport och passar på att stohandla. allt det jag itne hinner med när jag har mina dagar i stallet. Jag är beroende av att få skjuts av min sambo till stallet annars kommer jag itne ut dit.
Jag har inget dåligt samvete för att min häst inte tas hand om av mig dagligen, det är rätt skönt o kunna koppla av o veta att han blir ompysslad ändå. och att han får komma ut varje dag även om jag skulle ligga hemma i 39 graders feber.
Det är det jag itne ser fram emot att ha egen gård. att man MÅSTE upp oavsett vad o fodra o släppa ut på morgonen. O det spelar ignen roll att ens kolikbebis vart vaken hela natten. hjästarna ska ut. Eller att man aldrig kommer iväg för hästarana MÅSTE skötas….
Vi som har hästarna installade hos andra, vi har det jäkligt bra faktiskt ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Vi som har hästarna installade hos andra, vi har det jäkligt bra faktiskt ;)
håller med till fullo! =)
Däremot så kan jag förstå Hallonbuske om man tittar på de som köper sig en häst, stallar in på helinackordering inklusive all skötsel, som bara åker till stallet o rider och sedan åker hem igen….
Då kan man lika gärna rida på ridskola…. för då är hästen bara en pryl i samlingen känns det som.

"22. självklart. där håller jag med. fast det låter inte som hon menar sådana människor i inlägg #0, utan även såna som "bara" betalar för att någon tar in- och ut hästarna.
Att man lejer ngn o tar in hästarna tycker iten jag är att man på något vis avsäger sig ansvar osv….
jag kommer ha inackorderingar i framtiden, och då kommer jag erbjuda utsläpp i priset, för om jag ändå tar ut min häst så kan jag lika gärna ta ut de andra med…..
Det finns alltid de som är "värst" (missförsstå mig rätt) som göra llt själv, o det är väl jättebra, men man ska inte se ned på andra för att de lejer ut en del uppgifter för att bar, jobb och häst ska gå ihopa.

#23 Då missuppfattade du mig. Jag menar dom som köper en häst,hyr in den i ett stall och kräver full markservice för att sen ojja sig över att de måste göra skitjobbet någon gång ibland och det passar ju inte för de har faktiskt betalat för full service.
Mao de ska kunna säga att de äger häst men de behöver inte sköta om den som sig bör.
Jag har inget eget stall, men är hos Lyrik 365 dar om året. Inte ens på sommaren åker jag bort, kanske om jag kan fixa "barnvakt" av min kompis som jag kan lita på. Lyrik behöver ha stödmat med sina pulver i, flugmedel, flugtäcke eller regntäcke beroende på vädret, varje dag.
Står i ett kollektivstall där vi samsas om fodringarna, 3 gg om dagen.
I förra stallet, med fullskötsel (skulle föreställa det iaf…
), var jag där ändå varje dag, fast jag inte behövde det. Ville ha koll på att han fick det mockat och halmat (de var mkt slarviga med det), den mängd hö och kraftfoder han skulle ha, och att han mådde bra, alla skor satt kvar mm.
#18 vad menar du???
Allt handlar ju om pengar om att ha "service" åt sin häst. Men sen har jag en ilsken ponny han funkar med mig men sen är det surit värre han biter den han kommer åt, honom skulle jag inte kunna anlita någon det skulle han aldrig fixa. Och jag har det så bra nu eget stall (hyresvärden men bara mina hästar) så det e lite eget :) kostar inte ett öre allt ingår. Fast då tar jag hand om 4a ungkor fodrar,halmar osv. Sen vill jag mocka jag tycker inte det är någon plåga det hör ju till hästen. Går ut kl 7 för fodra sedan får dom ju sitt frukosthö ute. In vid 17 tiden. fodrat och mockat tills 17 sedan ut igen 21 för nattmaten lite hö. Brukar ta en tur för att kolla in stora kossorna med så allt är bra med dom.
#0 Om alla skulle vara tvyngna att sköta alla sysslor runt hästen så är det inet många som skulle kunna ha häst.. De som bor i stan, tycker inet du att de ska kunna ha häst alltså?
#27. Att jag håller med :)
Jag ser inget fel i att man har hästen inhyrd och får hjälp med vissa sysslor. Ibland kanske stallet ligger långt hemifrån, ibland slutar man jobbet eller skolan så sent att det blivit mörkt och har man då inte tillgång till ridhus kanske en medryttare kan hjälpa till. Det finns många som INTE har häst just för att de inte tycker sig ha tid med det. Däremot vill de gärna rida 1-2 ggr i veckan och då blir ju alla glada och nöjda vid ett sådan arrangemang.
Själva har vi våra hästar hemma på lösdrift men även vi i familjen turas om att ta hand om hästarna. Dessutom kan vi behöva hjälp då man åker bort någon dag. Vi har turen att ha grannar som också har hästar, så vi hjälps åt.

#29 Njo får jag väl svara.
Men jag tycker inte man ska skaffa häst om man inte vill/kan förstå hur det är att ha ett ansvar för djur. Dvs man får tänka om vad det gäller ekonomi, fritid etc. Man kan inte som många tror leva som innan. Man har skyldigheter mot ett djur oavsett storlek. Man kan inte åka på ex semester som man kanske gjorde innan. Nu menar jag inte att man inte får utan att man får ta det i beräkning att en häst kräver tid,pengar och har man då gett sig in på att vara hästägare så får man ju ta den biten även när man är sjuk,har mycket att göra,dålig ekonomi,eller är bara trött.
En hästs behov går före människans bekvämlighter.
Jag har min häst inackorderad. Men jag är där varje dag och tar hand om henne ändå. Det jag inte behöver göra är åka ut på morgonen och fodra och släppa ut, samt kvällsfodra. Det är väl knappast något min häst lider av, att det är någon annan än jag som gör det?
Dessutom kan jag garantera att hon har det bättre som hon har nu, än om jag skulle ha eget stall på gården (om vi nu säger att jag hade möjlighet till det, vilket jag inte har egentligen). Det står 23 hästar på gården hon står nu, hon delar hage med sex andra. Har alltid sällskap i hagen, i stallet och ofta på ridturerna (bara jag vill det). Det är ju knappast nåt jag skulle kunna erbjuda henne om jag hade ett litet stall hemma.
Jag ska dessutom på semster i en vecka nu över nyår. Inte tycker jag det minsta synd om hästen för det. Hon får precis samma skötsel och omvårdnad som när jag är hemma, men av en annan.
_"En hästs behov går före människans bekvämlighter"
_Absolut, men det här är ju inget som går ut över hennes behov. De sköts som vanligt, oavsett om det är jag eller någon annan som gör det.
Angående medryttare så förstår jag totalt de som kanske inte har tid att motionera hästen alla dagar den behöver det, alternativt kan tycka det är skönt att vara hästledig någon dag i veckan efter att ha haft häst 365 dagar om året ett tag… Däremot har jag lite svårt att förstå de som köper häst och direkt planerar att ha medryttare. Då känns det ju lite som att man vet från början att man egentligen inte har tid för häst… Då är det väl nästan bättre att bli medryttare själv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har inte läst alla inläggen men jag ville komma med en liten mening (antagligen fler ;P ) iaf. Jag har varit medryttare på en shettis vars ägare var 10 år. Oftast var hon i stallet samtidigt som jag och red sin mideryttarhäst. Jag håller fullt med alla här som säger att tid är den största orsaken till att man skaffar hjälp, men jag ser ingen mening med att jag skulle vara där och hjälpa henne med hästen samtidigt som hon faktiskt hade tid att ta hand om honom. Om jag hade fortsatt sköta den shettisen hade det varit meningen att jag skulle ha honom 4 dagar i veckan.
Jag förstår att det kan vara svårt och skiljas från sin häst, men jag förstår inte varför man då inte från början köper en som man både kan rida och köra..
Det kan vara så att jag bara har skrivit hälften av det som jag tänkte, men om det är något fel så kommentera gärna det.
#30 aha! (lite trög är jag!)