Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 124 ggr
knutteknop
0

Skaffa erfarenhet

Jag är nyss fylld 27. Djurälskare men har aldrig varit någon hästtjej, tills nu. Jag ska precis börja på ridskola och vill lära mig ALLT.

Jag funderar på om det är vanligt att man får hjälpa till i stall och hänga runt hästar mot att man arbetar. Menar inte medryttare eller fodervärd eller liknande utan jag vill bara hänga med hästar, lära mig och skaffa erfarenhet. Mockar, städar, promenerar osv hemskt gärna.

Jag tränar och tävlar hund, är utbildad instruktör och har haft en del olika hundar. Har också jobbat på mjölkgård som djurskötare så har bra "djuröga" och kan hantera stora tunga djur på ett bra sätt. Såklart är inte hästar kor men tror jag kan ha lite gratis iaf.

Vad tror ni, finns det någon som skulle låta mig komma och arbeta lite nån/några dagar i veckan?

Bör jag skaffa mer erfarenhet först? Nått annat tips ni kan ge mig?

Har ni någon bok, podd, youtube eller rinnande som är bra för en total noob så är jag tacksam för tips!

Ps. Bor i Kramfors kommun.

Myrtorpets Möss och Kaniner

Anonym
0

#0: Jag tror att alla ridskolor skulle sagt ja till att hjälpa till, till en början kan du fråga om du får sopa stallgången eller mocka. Helt enkla saker, som rykta leriga hästar eller leda in från hagen.

Har tyvärr inte mycket filmer på Youtube eller poddar på Spotify som jag kan dela med mig av.

EquusCaty
0

#1: Det var jag, bara att jag tryckte på Anonym-knappen.

Tjena^^

Herveaux
1

Gårdsägare säger sällan nej till vettigt folk som vill hjälpa till.

Var dock noga med att kolla att gården har en försäkring som täcker dig om olyckan är framme även om du inte är anställd.

// Harley

Maleficum
1

Många gånger behöver ridskolan hjälp (som EquusCaty nämnde) så det kan ju vara en bra start.

HorseClass tycker jag är en helt okej youtubekanal för små tips angående ridning. Tycker hon förklarar bra och har ett mjukt och trevligt ridsätt. Lättast är nog att kika i spellistorna för de har väldigt många videos (bra är att de flesta är rätt korta och tar upp ett specifikt ämne så är lätt att hitta just det man söker efter).

Sen tycker jag det är värt att kika på Warwick Shillers kanal för han har väldigt bra koll på hästarnas beteende och tänk (speciellt de nyare videorna från senaste åren). Även om väl hans videor och tekniker kanske inte alltid är så tillämpliga i ridskolemiljö (tyvärr) men det kan hjälpa att lära sig läsa av hästen.

Rick Gore är också väldigt bra på häst beteende och läsa av hästar men man får inte vara känslig och ha lätt att ta åt sig saker om man ska se hans videor (vilket är lite synd att han pratar en hel del "skit" utöver det som är bra och har med hästar att göra) där gäller det verkligen att ta på sig sina gås fjädrar och låta allt icke hästrelaterat rinna av en ;).

När jag börja rida lärde jag mig mycket genom att läsa böcker (fanns inget youtube på den tiden ;)) och kan fortfarande plocka upp en och annan bok men föredrar nästan videor där man verkligen kan se samtidigt som man hör.
Att sitta och titta på andras lektioner är också nyttigt och lärorikt och om man kan få någon att filma en när man rider kan också vara en stor hjälp.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

If you have ever felt as though something was missing from your weekly riding lesson...Or gotten a new horse who is a bigger challenge than you bargained for...
Crucio
0

Ja det tror jag. Viktigt är dock att du inte ombeds att hantera hästar själv förrän de har haft tid att visa lite hur man gör, vissa hästmänniskor kan vara väldigt oförsiktiga med att lämna nybörjare att göra allt möjligt med hästarna utan uppsikt.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
0

Och som andra har sagt kan man ju alltid kolla YouTube o.s.v. men jag tror att med hästar krävs praktisk erfarenhet, man kan inte lära sig att bli bra med hästar utan att vara med hästar.

Vad gäller poddar så är Ridpodden på sr.se som inte görs längre den enda som jag har lyssnat på.

Sajtvärd på Skrivlust

Zadeira
0

Om det är ridskola du ska rida på så brukar de flesta ridskolor ha möjligheter för att man är där och bara tittar på när andra rider (vilket är jättebra) och att man kan vara i stallet och hänga, prata med andra hästintresserade och få hjälpa till med olika saker. De flesta har också nån form av skötarsystem, skötarkurser och teoridagar som man kan anmäla sig till.

På Youtube och i poddväg är det Systrarna Elfstrand som jag gillar bäst.