Stallsysslor
Ni som har medryttare eller är medryttare:
Har ni/era medryttare stallsysslor? Hur mycket gör ni/de? Hur många boxar mockar ni/de, hur ofta, hjälper ni/de att mocka hagarna, packar ni/de hö osv?
Hur ser upplägget upp? Betalar ni/de för att vara medryttare?
Jag är nyfiken på hur det ser ut för andra 😊
Senast jag var medryttare var i och för sig 8 år sedan men då hade jag följande upplägg för en häst.
- Ridning en till två dagar i veckan beroende på ägarens jobbschema.
- Valfri ridning (uteritt, paddock eller ridhus), dock endast hoppning efter överenskommelse.
- Mockning av 1 box och en liten rasthage på mina dagar.
- Packa tre höpåsar samt fylla ett hönät.
- Fixa kraftfoder två portioner.
- Lunchfodring samt hagbyte (ta in en häst, sätta ut en annan) en dag i månaden, men jag anmälde mig var vecka till det eftersom jag ändå var i stallet kring lunchtid mina dagar.
- Ridning för ägaren en gång i månaden.
- Ingen kostnad mer än årligt medlemskap i klubben som krävdes för att få rida i deras ridhus.
När jag var medryttare för många år sedan så red jag och mockade ut hästens box. Betala en liten summa per gång.
Nu har jag precis blivit medryttare igen lite hastigt (varken jag eller ägaren var egentligen beredda på det 😂) så alla detaljer är inte riktigt där än.
Men kommer troligen vara där iaf två gånger i veckan (kan säkert bli mer efter behov), mocka ut boxen (men bara på helgen) om det behövs (är främst när det är superkallt som det står hästar inne i stallet annars är de i hagen) rida eller göra vad jag känner för den dagen (tömkörning, longering, vara i rundkorall, mysa eller vad som). Ge lite mat efter.
Hjälpa till att mocka i delen av hagen där de brukar bli matade.
Kommer betala en mindre summa per månad ("sko kostnad").
Men vi ska göra upp mer om detaljerna nästa år (vi har kört som "provgånger" de här första gångerna).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Intressant! 😁
Jag är väl någon form av "medryttare med utökad behörighet". 😄
På mina dagar så mockar jag åt "min" häst, väger upp hö, fixar i ordning förberett kraftfoder, fyller vattenhinken samt tar hand om hästen.
Jag får göra i princip vad jag vill även om det just nu är begränsat på grund av min ep - å andra sidan är jag jätteglad för att ägarna tycker att det är helt ok att jag fortfarande hanterar deras hästar och, i det ena fallet, rider.
Jag betalar inget och har inte gjort det på många år, däremot får jag lektioner när det kommer hit instruktörer i bla ridning och tömkörning.
Var tolvte helg ansvarar varje häst för samtliga stallsysslor som fodring, in- och utsläpp, städning och skötsel av anläggningen. Jag tar då morgon- och kvällsfodringen, jag bor här och måste ändå gå ut med hunden även om jag annars inte brukar göra det kl sju på en lördagsmorgon. 😀
Jag brukar göra lite extrasysslor för "mina" hästar som att ge eventuell medicin, spola benen eller hålla koll på vattnet så det inte fryser och det gör jag även när det inte är mina dagar.
Det är dessutom så smidigt att de två står i ett litet stall för sig, övriga hästar står i ett annat stall på gården. Att kunna smita in och se till dem är så mysigt! ❤🐴
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag är medryttare åt en häst och har varit det i ungefär ett år. Har hästen ca 2-3 dagar i veckan och det som ingår en standard dag är följande:
- Mocka boxen
- Byta vatten
- Fixa kraft
- Packa hö
De dagarna jag har hästen får jag fria tyglar att göra i princip vad jag vill exklusive hoppning då hästen börjar bli till åren. Betalar 1100 kr/månad.
Varje hästägare har intag + kvällsfodring 1 gång i veckan och då skall även hagarna mockas och krattas. Jag brukar hjälpa till med detta ibland.
Var sjätte helg ansvarar även hästägaren för morgonfodring och utsläpp av hästarna. Brukar hjälpa till med det också :)