Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterövrigtskötselbeteendehästproblem
Läst 95 ggr
[Lilium]
0

Problem-med-ponny

Okej, jag vet inte riktigt vart jag ska lägga upp detta, men jag lägger upp här.

Det är såhär, en ponny (shettis) på min travskola är otroligt svårt att göra något med. (hantera). Om man ska föröka få på sele vänder han bakdelen till och hotar med att sparka.

När jag skulle gå och borsta honom (hann brevid huvudet unifer innan han började) då kickade han med bakbenet och försökte sparka mig, jag som inte fått någon spark blir ju rädd och backar, så att han inte sparkar mig. Jag vill inte bli sparkad och mina reflexer säger fly. Han är dock otroligt fin att köra, men inte att hanteras. Jag försöker vara lugn, han ser sur ut och lägger bak öronen, jag funderar om han är osäker..

Vad ska man göra i en sådan här situation? Gör jag rätt eller fel? Finns det något jag kan göra för att han ska vilja samarbeta? Jag blir rädd för honom, det känns inte rätt.

• Redigerat 2022-12-11 22:12 av [Lilium]
Vixxen
0

Är han undersökt av veterinär så han inte har ont någonstans?

[Lilium]
0

#1: jag funderade på det jag med. Travskolans ansvarige säger "att han bara vill skrämmas". Men det känns inte riktigt så när han gör in princip allt för att sparka mig..

EquusCaty
0

#2: jag tror att han testar dig, var bara så bestämd som möjligt. Annars kan du kolla hovarna, visitera honom.

Om han inte hotar dig med sparkar såklart🙂

Tjena^^

[Lilium]
0

#3: han sparkar i luften, svårt att få tag i hoven. Han gör det samtidigt som han vrider sig mot mig…