Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2822 ggr
lisette
0

fjordman

elin och gejsa, ni som har fjordingar. brukar ni låta manen växa under sommaren för att underlätta för hästen att vifta bort flugorna? eller ni klipper den nu med?

hur gör ni för att klippa den?

oskars man är jättetjock, så jag måste ju tunna ut den. hur gör man det på en fjord man?

hur vet jag hur den ska se ut? läste i ngn tråd att den ska se annorlunda ut beroende på hur halsen ser ut på hästen…?

hela albumet på oskar, skitdåliga bilder, man jag hoppas på att ta fler när han kommer hem…

elin
0

Han e så söt din lille oskar! :)

Jag klipper Nisses man även fast de e sommar.
Eftersom en man som har fått lägga sig ner är svårare att klippa o fixa så den står upp som den ska.
Nisses man e klippt efter den gamla tror de e danska (gejsa rätta om jag har fel) modell klippningen alltså att jag låter det svarta vara en aning längre än vita. Då men ser de bättre, de svarta har annars en förmåga att försvinna in.
Manen ska vara klippt som i en båge.
Hmm.. svår att förklara, men stubba lite i taget och prova dey fram.
Välj ngt du o oskar trivs med.
Hoppas jag varit till ngn hjälp iaf :)
Kram Elin & Nisälla

/Elin

[slo]
0

När jag var ute och tävlade ponny för en massa år sen såg jag en fjording som hade manen klippt så det såg ut som en gammaldags slottsmur… Hur ska jag förklara det här nu då… RUTIGT! Det svarta tittade fram i rutor, och varannan ruta var svart och varannan vit… Hehe, fast det kanske bara är sånt som man orkar hålla efter när det är tävlingsdags Oskyldig

gejsa
0

Nästan rätt Elin. Det är väl som en norsk fjordman när man spar lite av det svarta. Det svarta sparas ca 1 cm högre än det vita. Så har min inackorderings fjording haft en sommar. Likadant som slo skrev. Att hon klippte upp och ner så man såg det svarta och vita varannan gång från sidan sett alltså. Jobbig klippning. Hon tyckte det var kul att pröva sig fram. Men jag har alltid haft en traditionell klippning.

Såg din oskars man och den är nog svår att få fin. Klipp den så gott du kan nu men till hösten får du nog klippa ner den rejält för att få fason på den så att den inte ligger för mycket.

Det ska vara nerklippt där grimman kommer att ligga på huvudet. Sedan blir det som en båge. Är halsen kraftig på  hästen så ska det inte vara så hög båge på högsta toppen. Där sadeln ligger är det nerklippt. Svårt att förklara.

reddie
0

Eftersom den redan ligger så tycker jag att du ska låta den vara lång i sommar så han har hjälp av den att skaka bort flugor. Sedan till hösten kan du ta tag i det. Klipp ner den helt och låt manen börja om att växa.

lisette
0

#4 det är nog lika bra tror jag med…

tack för hjälpen töser, och slo… :D

gejsa
0

Vet bara att ju längre den får ligga desto sämre står den sedan. Glad

[slo]
0

Det har jag också hört nånstans gejsa… Fundersam

gejsa
0

Ja, det är så. Vet en som var tvungen att stubba ner hela manen för att den hade varit lång några månader för att få den att stå upp.

lisette
0

aah vad ska jag göra då? tänker ju på honom med flugorna, men samtidigt vill jag han ska ha en fin välvårdad man som en fjording ska ha!

Alex
0

Spara! Fjordingar med hängande man är ju så sött! Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

nej herregud, jag tycker det ser fruktansvärt ut! :D men alla tycker ju olika.

jag är verkligen i valet och kvalet, men vi får väl se när han kommer hem.

reddie
0

men det är ju bara att raka till hösten om du inte får till den, det växer ju ut snabbt

gejsa
0

Tror inte att en lång fjordman räcker så mycket mot mygg och sånt. Tycker som du lisette att en lång fjordman ser väldigt ovårdat ut. (detta har vi redan haft en lång diskussion om förut här minns jag). Alla tycker olika helt klart. Klipp du av den ordentligt så blir den snart snygg igen.

lisette
0

menar du att jag ska göra det nu carola eller sen?

ska jag total snagga honom då eller ska jag försöka få en snygg båge direkt?

gejsa
0

Du kan ju alltid pröva att klippa nu rätt så kort. Ligger den ned så måste man snagga den helt för att få den att stå rätt upp. Men man måste hålla den normalhög jämt. För så fort den får chansen så lägger den sig om det är en kraftig man.

lisette
0

räknas det  inte som djurplågeri om man snaggar helt nu under sommaren?

Sehvrin
0

kan inte så mkt om fjordningar och deras manar, men jag skulle låtit den vara och ta hand om den ordentligt sen när insekterna försvunnit.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

gejsa
0

Ha, ha självklart är det inte djurplågeri. Och deras manar är så tjocka fast dom är långa så det blir inte så stor skillnad. Du får väl spruta på något mot myggen om det bara är det som du undrar över. Alla fjordingar är ju kortklippta normalt och dom kan ju inte ta bort några mygg med en sådan man. Skulle det räknas som djurplåger då? Nej, vet du vad. Skrattande

mazze
0

Det är inte djurplågeri… Har faktiskt haft Bus stubbad under somrarna när manen har varit så tråkigt sliten. Måste säga att hon faktiskt var riktigt fin i stubb. Fördelen med att ha dom stubbade på sommaren är ju att dom inte blir lika svettiga under "manen". Dom har ju fortfarande pannlugg. Så jag håller på en helsnaggningCool

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här var min förra fjording klippt när jag köpte henne.

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sen klippte jag henne så här.

Linda
0

Åhh vad häftigt!!

jen
0

#22 ja, det där varannan var lite orginellt, men jag föredrog vanlig fjord-man med sorgkanten Skrattande

lisette
0

nehe därserman, jag trodde att det sågs som djurplågeri om hästen inte hade ngn man….

Alex
0

#24 Det finns ju faktiskt hästar utan man, tror det är knabstrupers som ibland inte har anlag till tagel, så de varken har man eller svans..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Kiara
0

#25 Det är tigergenen som ger råttsvans på hästen och det har inget med rasen knabstrupper att göra, mer än att dom ofta är tigrerade.

Alex
0

Aha, okej där ser man. Har bara hört om knabstrupers som haft det, och även att det är rätt så vanligt inom rasen..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

elin
0

hur går det för dey o skar nu då lisette?
Fixat någonting med manen?

/Elin

lisette
0

han har inte kommit hem än, ska se om jag kan fixa det i dag.