Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: täcken
Läst 100 ggr
[Goldie2010]
0

Tjocklek på täcke^^

Halloj!
Har lite frågor om tjocklek på täcken, angående mitt sto på åtta år. Jag funderar på hur tjockt täcke hon ska ha, nu när det börjar bli lite kallare. Just nu har hon ett 50 gr regntäcke med ett fleecetäcke under, men känner att vi behöver "levla upp" lite:) Då hon är en ganska frusen liten tjej ^^. Tar gärna emot tips om vad som skulle passa henne. Info här nedanför:D Fråga bara på om ni behöver veta nåt mer:))

-Ute ca 10 h om dagen i mindre flockhage.
-Fodras 5 ggr om dagen, ca 9 kg.
-Är i full träning, tränas ca 6 ggr i veckan.
-Oklippt men väldigt tunn päls.
-Som sagt ganska frusen av sig.
-Inte tillgång till vindskydd eller liknande i hagen.

Kan också tillägga att temperaturen ligger runt nollan på nätterna. Tacksam för svar<3

EquusCaty
0

#0: kanske skulle behövas ett lite tjockare täcke. Jag tror inte ett "Halstäcke" behövs men kanske liiite tjockare.

Tjena^^

[Goldie2010]
0

#1: Tänker också ungefär så.. funderar på 150 gr kanske? Eller 100?

EquusCaty
0

#2: 150 har ponnysarna och hästarna i stallet (Undantag för Shettisarna) så jag skulle rekommendera det om du klipper henne lite.

Tjena^^

[Goldie2010]
0

#3: Ok, får se, då hon är en liten fryslort:) Tror jag ska införskaffa ett 100 gr täcke samt en liner på 100 gr, och börja med 100 gr täcket.

• Redigerat 2022-11-29 11:31 av [Goldie2010]
EquusCaty
0

#4: Ja det är bra att börja med lite mindre. Hon är inte klippt, som sagt.

Tjena^^

Lona
0

Om du klipper henne så se till att du inte klipper för mycket. Visst kan man lägga på ett täcke men päls skyddar förstås bäst, inte minst mot väta. Är hon tunnpälsad så kanske det inte ens behövs?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Goldie2010]
0

#6: Ja, vi klippte henne tidigare i höst, en Islands-klippning (heter det så?) men har låtit det växa ut igen då vi känner att det inte behövdes.