Annons:
Etiketterallmäntäldre-hästar
Läst 191 ggr
Lona
11/19/22, 9:19 PM

Ha kvar en häst som inte går att rida längre?

Senaste veckan har vi haft lite diskussioner i stallet hur man gör om en häst inte går att rida längre men fortfarande mår bra och inte har ont samt är pigg och glad.
Har man någon form av verksamhet som turridning eller ridskola så förstår jag om man inte kan ha kvar en häst som rent krasst "bara kostar pengar" men om det är en privathäst?

Vi hade rätt skilda åsikter, allt från att ha kvar hästen till varje pris till "jag har minsann skaffat häst för att rida, håller den inte för det så tar jag bort den".

Personligen ser jag inte ridningen som så viktig, det är en rolig bonus men umgänget med hästen är betydligt viktigare. Jag skulle alltså välja att ha kvar hästen men hitta på diverse andra aktiviteter med den, utefter vad vi tycker är roligt.

Hur tänker ni?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
EquusCaty
11/19/22, 9:26 PM
#1

#0: tänker som du🙂


"Ingen kan allt, men alla kan något

1000% hästtjej du hittar mig i stallet :D

//Lisa
Amira💗
Nebo Rooney💕
Bränntomts Lydia💘

THE HUNGER GAMES🔝🔛💯

Nephi
11/19/22, 9:33 PM
#2

Så länge hästen är hel och fortfarande har tänder så skulle jag haft den kvar. Eventuellt skicka den på foder till någon som vill ha en sällskapshäst till sin häst om nu rida är så fruktansvärt viktigt.

Ser inte varför en äldre häst med bra år kvar skulle gå till slakt.

Jag tog över en från verksamhet som inte längre gick att köra eller rida utan att han stannade eller vände, sista åren hade tagit knäcken på honom. Han visade ganska snart efter att ha kommit hem och började få valmöjligheter att han inte längre ville göra så mycket annat än haghäng och någon promenad någon gång ibland. Han är frisk och kry i övrigt och går ihop med kompisarnas hästar i deras lösdrift. Dem tog även över honom efter ett tag då jag varken klarade av att ha honom kvar tidsmässigt eller ekonomiskt.
Detta är då 2-3år sen (om inte mer) och hade inte jag sagt att jag ville att dem hörde av sig när det var hans tur att gå, så hade han mest troligt följt i sin "äldre flocks" fotspår och gått till slakt.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

  • Redigerat 11/19/22, 9:42 PM av Nephi
Herveaux
11/19/22, 9:40 PM
#3

#0: Mina djur stannar hos mig så länge de har en fin livskvalité.
Jag har aldrig ägt häst men om jag försöker översätta det till hund, som jag haft flera egna, så skulle jag aldrig ta bort en hund enbart för att den inte kan vara med på en speciell sport längre.

Har man skaffat djuret med enda syfte att vara för (tävlings)karriären så kan jag kanske ha lite mer förståelse för om man inte vill behålla men då kan den förhoppningsvis få leva sina sista år hos någon annan istället för att somna in.

Summa summarum; För mig är ridning en så pass liten del av livet med häst så för mig hade det kvittat om hästen var ridbar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 11/19/22, 9:41 PM av Herveaux
annia1
11/20/22, 12:53 AM
#4

Har inte ägt nån häst, men hållt på med hästar för många år sen.

För mig så är ju första frågan, varför går den inte att rida längre.
Andra kommer sen vad jag ev skulle göra. Kanske köra in den för då går det ju att växla mellan att ha en ridhäst och ha en som man kan köra.

Har man då två hästar, en som man kan rida och sen den som inte går att rida, så kan man ju ha den "oridbara" (om den inte går att köra in) med i ledtygel när man är ute och rider så den i alla fall kommer med ut. Ja, allt beror naturligtvis på vilket problem den "oridbara" har.

Om det är så att man själv inte vill köra så kanske lämna den vidare till nån som vill köra eller som av nån anledning inte kan rida, men kan köra.
Annars är väl det som nämnts att lämna den till nån som behöver ha en sällskapshäst där den bara kan vara sällskap till andra.

.

  • Redigerat 11/20/22, 12:54 AM av annia1
Lona
11/21/22, 9:00 PM
#5

#4: Jag var lite otydlig där, ni kan ju inte vara tankeläsare! 😄
Mina funderingar gällde främst äldre hästar som på grund av diverse åldersrelaterade orsaker inte håller för ridning längre. Hästen som fick mig att tänka på detta just nu är 25 och har förändringar i bakbenen, sannolikt spatt. Mår toppen i nuläget men bör inte ridas längre.🙂
Det finns dock fler hästar i stallet som börjar bli till åren och tankegångarna var lite olika beroende på ägare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
11/22/22, 1:35 PM
#6

Lona #5 jag skrev mest allmänt eftersom det kan finnas olika anledningar till att en häst inte längre går att rida.

När det gäller den häst du beskriver så kan den väl i stort sett bara vara sällskap och då kommer ju andra frågor in.

Har man ekonomi och tid att själv ha den kvar som sällskap. Men framförallt så blir ju frågan finns det plats för en extra häst för jag utgår ifrån att man köper sig en ny ridhäst.

Så inte alla gånger man faktiskt kan ha en häst kvar även om man vill det. Om man inte köper en ny ridhäst så då blir det ju andra saker man tittar på.

Kom på en annan sak som man också måste ta hänsyn till. Är man som det verkar i ditt fall vara flera hästägare i stallet så ska alla ha samma förutsättningar.

.

  • Redigerat 11/22/22, 1:50 PM av annia1
Annons:
Vikan
11/22/22, 9:04 PM
#7

Min foderhäst har jag haft i 5 år. Han är 8 idag och såg han för första gången när han var ett halvt dygn gammal och har bestämt mig att så länge jag har möjlighet ska jag ha honom, även om han inte går att rida längre. Han är min kompis, uppskattar hans sällskap och inte bara ridningen med honom. Vi vet om att han har fynd i bakbenen sen han var 2.5-3 år som är kvar och vet har sagt att håller han så håller han, så har redan tänkt den tanken ett par gånger

Upp till toppen
Annons: