Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 858 ggr
davidia
0

stall bygge

nu är det så här att jag o min sambo ska köpa eget hus,coh i det stallet som vi ska ha så måste vi antagligen hissa upp taket.nu är det 2,20 i takhöjd.vet inte vad måtten ska vara.ena hästen är 152 i mankhöjd och den andra är 168 i mkh.box mått vet jag men inte i takhöjd .nån som kan hjälpa mig?

mvh anna

Annette
0

Takhöjden skall vara hästens mankhöjd x 1,5, dock lägst 2,20.

lisette
0

att höja taket kan bli en kostsam historia… en arbetskollega gjorde det. deras bjälkar låg som ### i stallet (i kors lixom), för det fick dom betala 150,000. de sågade av bjälkarna och satte under lyftar, sedan höjde dom hela rasket. svårt att förklara…

annars är det kanske lättare att hugga ut golvet.

MiaMaria
0

Man behöver inte ha högre än 250 cm om jag minns rätt, oavsett hur stor häst man har.

gejsa
0

Måste stå i jordbruksverkets hemsida någonstans. Försök leta där eller ring miljö och hälsa i er kommun.

Annette
0

Står på Miljö och hälsas sidor. Finns under kommuner.

lisette
0

#3 om du har en shire häst på 180 tror jag nog du behöver högre tak! ;)

Faxlin
0

Det enklaste när man ska höja taket är nästan att montera ner det gammla och sedan bygga upp det. Billigast blir det också, då man inte behöver hyra special verktyg. Nu skriver jag med inställningen att man ska göra det själv utan att lämna iväg till firma som bygger åt en. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MiaMaria
0

#6 vill man så får man självklart ha högre men man behöver inte ha högre tak än 250 cm om det nu är så att jag minns rätt. Letade fakta men hittar inget just nu

Kiara
0
lisette
0

ja där står det tom 1,8 * mkh! :D

MiaMaria
0

ok, jag hade fel sorry!

davidia
0

alltså måste jag höjja taket.räcker det om jag höjjer till 2,50 i taket då??

Linda
0

Huvaligen vilket jobb..

davidia
0

japp det är det.men som tur är har min pappa höjjt många tak i sitt liv så han vet hur han ska göra.

Linda
0

Åh vad skönt för dig!!Skrattande

davidia
0

ja men stallet är det minsta problemet just nu,det är värre med själva huset då det ska helrenoveras..men det blir nog jätte fint när det är färdigt.

Linda
0

Hus är ständiga renoverings objekt..suck..I noo

lisette
0

#12 om din häst var 1,68 så ska du ju minst ha 2,52. jag vet inte hur nogranna de är med mätningen. tror det är olika från inspektör till inspektör…

Faxlin
0

Tycker att om man ändå måste höja så höj lite extra. Det är minimi mått de kör med. Och vem vet när de ändras. ;-)
Dessutom så blir det bättre luft i stallet med högt i tak och det är ju bara bra för hästarna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

davidia
0

ja först så hade jag tänkt att vi skulle ta bort det taket som vi ska höja,pga fräshare luft.men då kan vi ju höja till 2,70 eller 3 meter.tack så mycket för alla svar!