Släpper man även shettisar på sommarbete?
Kan man ha shettisar på sommarbete eller får de lätt fång?
Det beror på ponnyn. Jag ahde mina shettisar på grönbete men efter att storhästarna betat av det värsta….
Har hästen anlag för fång hade jag vart frösiktigare, men sålänge hästen betas in på våren så ska de titne vara några problem, men man får ändå vara vaksam på ponnyns hovar om de börjar bli varma och så.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej, så det är bättre att jag släpper dom tidigt isf då? Innan gräset blivit riktigt frodigt? Jag kommer ha två hästar hemma, och betet ligger en bit bort, så jag vill ju helst att de ska gå dit samtidigt så inte shettisen behöver stå hemma själv… Därför har jag ju ingen möjlighet att låta de andra beta av de först!
Det första gräset på våren är det som är mest näringsrikt, iofs…
Det som orsakar fång är fruktan, en sorts kolhydrat som finns i gräs och halten av det varierar beroende på tid på dygnet och temperatur ute.
Se bara till att göra en successiv tillvänjning på gräset och sen hålla noggrann koll på båda hästarna - ALLA hästar kan få fång… - så går det säkert bra.
Mina shettisar brukar få gå på normalt bete. Och förra veckan skickade jag mitt halvblodssto till de evigt gröna ängarna pga fång….

det beror ju helt på individen. vissa shettisar klarar inte bete.
Våran förra shettis gick på bete varje sommar, även när gräset var som näringsrikast. Hon hade aldrig fång och visade aldrig några tendenser att få det.
Okej, en fråga till bara. Jag har bara en hage hemma så när jag släpper de på sommarbete kommer det antagligen inte finnas nåt gräs alls i min hage. Om jag då vänjer de vid sommarbetet genom att de får gå där på dagen och stå hemma på natten, ska de då ha något övrigt foder eller räcker det med gräset de äter under dagen?
#3 när jag läste Det som orsakar fång är fruktan tänkte jag "men halleda! hästarna är väl itne rädda för gräset heller!" ;)
Men man kan okcså avhägna hagen litet, så att de inte går på allt direkt, utan at tma nökar successivt utrymmet o gräsmängden….
det finns hur mågna varianter so mhelst på hur ma nska beta in hästarna på våren. jag brukar gå ut med mina hästar under en vacka obeta dem en 10-15 min, sedan efter nån vecka så låter jag dem gå i en liten gräshage en halvtimme -timme, och sedan ökar succesivt.
du kan ju släppa dina hästar i betet en timme om dagen i en-två veckor o sedan går du o hätmar dem o sätter dem i den vanliga hagen igen. o sen åkar du tiden med en halvtimme i veckan… det blir mer jobb me ndet funkar ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#5 försök att hitta ett annat bete!
Vi har våra shettisar på bete men är väldigt noga med att motionera dem. Sköter man det blir risken för fång minimal. Då gör de av med allt det som annars blir överskott och framkallar fång.

väldig magert bete till mina. går absolut inte som samma som de stora…..
#8 - fång beror på obalans i tarmfloran. ledsen att göra dig besviken, men obalans i tarmfloran kan man inte motionera bort….
#9 - fång kan utlösas även på magra beten. Faktum är att t.ex hårt nerbetat gräs är "stressat" och ofta innehåller högre halter av fruktàn och ger större risk för fång.
#10 kan man på ngt sätt se om hästen har den typ av mage som kan förorsaka fång? På avföring/doft etc?
Var lille häst har gått på vanligt bete utan problem men vår b-ponny känner jag mig inte lika säker med

mina shettisar går på bete i stora skogshagar, gräset verkar inte vara så "näringsrikt" eller vad man ska kalla det, hästarna håller ett bra hull, men inte ohälsosamt. har aldrig *pepparpeppar* haft några fångbekymmer med mina hästar.

#11# En häst som du ser har känslig mage har större risk att få fång om jag förstått det rätt. Men fång kommer ofta bara pang på så där utan att man sett minsta symptom. Det är vad jag har hört iaf.
jag tycker iden om att ha dom på dagarna på grönbetet och hemma låter bra. Fast dom kan ju tåla gräs lika bra som vilken häst som helst allså inte får fång. Men är du rädd att dom ska få det så tyckte jag om alternativet att ha dom hemma på natten.
#13 ok… det är ju det som är så vidrigt med den sjukdommen:O( Även stora hästar kan ju få det bara pang på….man kopplar ju annars gärna ihop den med småponnies..
#11 m.fl
Oftast kan man inte avgöra i förväg vilka hästar som ligger i riskzonen för att få fång. Som jag skrev tidigare så har jag precis tagit bort mitt halvblodssto efter upprepade fånganfall de senaste 4 åren. Sista gången blev hon bara sämre… I hennes fall blev jag inte så förvånad, för hon hade verkligen en känslig mage genom hela livet. Men jag har även haft ponnyer med normalt fungerande magar som fått fång.
I somras hade jag henne i hagen med nära nog obefintlig grästillväxt på dagtid och inne nattetid. Både dagtid och nattetid utfodrades hon med hö. Hon fick dessutom tarmflorestabiliserande medel och antiinflammatorisk, smärtlindrande medicin. Och ÄNDÅ var det svårt att hålla henne hyfsat symptomfri.
Ja, att ha daghage och natthage är en bra idé, men inte säkert att det hjälper…
Problemet är ju att sjukdomsförloppet inleddes ungefär ett dygn innan man ser symptomen i form av smärta och svårighet att röra sig. Dvs man "ligger alltid efter".
Det man kan göra för att förebygga är successiva foderbyten och att ge tarmflorestabiliserande medel av något slag. Vanlig bakjäst är ett sådant medel…

#16# Nu förstår jag inte vad du menar. Menar du att man ska ge bakjäst när man byter foder eller året om?
Att hålla på och ge en massa till en häst som mår bra i magen är dumt tycker jag. Men du kanske menade ifall om hästen mådde dåligt i magen?
#17 - njä, man behöver inte ge bakjäst året runt, man kan ge det vid foderbyten eller andra situationer som ökar risken för obalans i tarmfloran eller "stressmage". Och har man en häst som har en fånghistoria så är det nog inte fel att ge det under en längre tid när risken är som störst.
Kan väl säja att jag inte direkt förväntade mig att få fång på mitt halvblod nu i december, men så blev det. (och det är inte alldeles ovanligt heller)

#18# Ja, jag gissade att du menade det. Med en känslig mage kan man ju ge mag- tarm balans eller bakjäst isf. Men det bästa är ju att ta lång, lång tid vid foderbyten.
Var det fjärde gången som ditt halvblod fick fång när hon fick det i december? Hur gammal var hon? Ja, fång utlöses ju rätt så fort vid minsta lilla när dom väl har fått det en gång. Ju mer dom haft det ju lättare får dom tillbaka det.
Vad fick hon att äta i december?
#19 - Vad gäller foderbyten, eller kanske hellre benämnt "förändringar i födointaget" så är det tyvärr så att gräsets innehåll av fruktan varierar från dag till dag och även mellan olika tidpunkter på dygnet, beroende på ljus, temperatur och annat. Så även om man gör en långsam tillvänjning till gräset i hagen så kan det bli fång av det en vecka senare om man har otur.
Mitt halvblod fick sitt fjärde eller femte fånganfall nu, hon var 14 år. Hon åt samma hösilage som hon ätit av hela hösten (och hela förra våren, det är fjolårsbalar jag fodrar med) och gick i hagen på dagarna med fri tillgång till hösilaget. Och det är nog inte det som är boven i dramat utan förmodligtvis att hon malt i sig av gräs på morgonen som varit utsatt för frost under natten - DET är högriskgräs nämligen… Det finns inte många strån i hagen, men nog hittar de alltid något att gnaga på om de vill.

#20# Jo, det där du skrev om gräset vet jag. Och efter en torr period mitt i sommaren när folk tror att dom är så säkra på att inte få fång på sina hästar är det precis lika farligt när det tex börjar att regna.
Men jag tänkte på foderbyte på vintern. Det är ju inte så många som har gräs i sina vinterhagar. Jag har det iaf inte. Det är redan uppätet då.
Fast jag har hört att hösilage är sämre för en fånghäst att äta mot att få torrt hö. Och det är ju inte fjolårshö som är det farliga. Det är ju inte protein som gör att dom får fång.
ja, alla hör tydligen olika. Vet en häst som fick början till fång om hon fick morot, betfor, hösliage. Hon fick mest äta torrt hö endast kraken.

Mitt ena shettis sto fick ju också fång förra vintern av fruset gräs…
Peppar peppar så har hon klarat sig hittils…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
jag hade inte gjort det för att shettisarna är ju den ponnyn som får fång lättast..! så att jag hade inte gjort det om jag vore du…… Men det är ju upp till dig.!

¨#23 Tyvärr är det inte så längre att det ÄR shettisar som får fång lättast…lika vanligt bland halvbloden och andra raser tyvärr..

#24 vad grundas den studien på?
#21 - Jag har inte fått någon klarhet i huruvida det är någon skillnad att ge hösilage eller hö.
Nej, det spelar ingen roll för fångens skull ifall det är fjolårshösilage eller årets. Jag bara nämnde det för att hon hade fri tillgång av samma hösilage hela förra våren också.
Och nej, det är inte protein som utlöser det, precis som du skriver. Vill bara förtydliga att varken energi- eller proteininnehåll förändras med tiden i hösilaget.
Vad gäller gräset i min vinterhage så är det egentligen nära nog obefintligt, men det finns några gamla torra strån kvar i ratorna, som hästarna gnager på nu. Vi har ju ingen snö…
#24 - det har alltid funnits fång på alla raser, jag betvivlar starkt att det har förändrats. Däremot har tillkommit många nya hästägare som saknar grundläggande hästkunskaper plus att dagens informationssamhälle gör att man blir medveten om sjukdomens existens även utanför sin egen byhåla på ett helt annat sätt. Det är inte alls säkert att antalet fångfall har ökat bara för att många av oss hör talas om så många fler fall.

Våra shettisar går på blandade beten, men avelshingsten o hans ston går på stort kraftigt bete under sommaren, men vi vänjer dem sakta, sen har vi skogs hagar där andra går, hade tom mitt fångsto på vanligt bete i sommras då hon hade föl vid sidan, inga problem alls.
de hästar jag haft som fått fång har fått det på hösten när frosten kommit i gräset, det är då jag är mest orolig fasktiskt.
en shettis är inte annorlunda från en stor häst, bara mycket mysigare ! visst finns det mer fång på ponnyraserna, men som Anna säger, det finns på halvblod mm oxå.
just det med frostgräs är ju himla jobbigt då våra hagar är fulla med det:O(
#28 - När det är frost i gräset så rekommenderas att man ger hästarna hö att gnaga på för att de ska äta så lite som möjligt av gräset.
I mitt fall har det hela tiden funnits en hösilagebal ute i hagen och ändå blev mitt sto dåligt… 
#10 Jasså! Att proteinet var en bov i dramat har jag alltid trott då alla jämt tjatat om att shettisar får fång på kraftigt bete och höga proteinhalter i höst. Även vår veterinär säger det, men han kanske inte är uppdaterad. Det är ju det rådet man alltid får till en hästa som fått fång. "Ge gammalt hö eller halm samt magert bete. Dessutom brukar ju folk säga att tjocka häster har större risk att få fång än magra.
Har dock själv aldrig ägt en fånghäst (peppar, peppar….)
Fast, alltid lär man sig något nytt. Även eksem är ju i många fall matrelaterat. (Mot många andras åsikter)

#30# Eksem vet man ju inte heller varför det uppstår. Men dom har nog kommit fram till att även tarmfloran måste vara i balans för att hästen ska må bäst även där. Det har iaf inte att göra med att hästen får för mycket protein.

jag menar inte nedbetat gräs, utan dålig växtlighet med skog och berg. absolut inte på nån nedbetad äng ;-)
#30 - Det är fullständigt bevisat att proteinet är oskyldig vad gäller fång. Den form av störning i tarmfloran som utlöser fången orsakas av kolhydrater. Proteinernas påverkan på tarmfloran är en helt annan. Men däremot finns det ortfarande gamla veterinärer som inte uppdaterat sin kunskap trots att den funnits ganska länge - det är nog 10 år sedan jag själv fick veta att man hade lyckats framkalla fång med kolhydrater.
Det är också så att det inte spelar nån roll om det är årets eller fjolårets höskörd man fodrar med, eftersom energi och protein finns kvar i fodret - det är bara vitaminhalten som påverkas med tiden.
Enligt forskarna på SLU så är det helt klarlagt att sommareksem orsakas av svidknott, det är bara dessa som biter hästarna på de ställen där de kliar sig. Och hade det varit matrelaterat så hade de sannolikt haft klåda över hela kroppen, inte bara i mankam och svansrot…

#33. Ang svidknott. Varför är det bara en del hästar som blir bitna av knotten och får eksem, Om det är flera hästar som går i samma hage där det finns knott? Hmm..
#33 - Alla hästarna blir nog bitna, vissa hästar utvecklar allergisk reaktion och får denna klåda.
Det verkar vara ärftligt att tåla/inte tåla knotten. Men man vet inte ännu hur det nedärvs, bara att det i så fall är mer än en gen inblandad. (fortfarande enligt SLU - föreläsning på Hippocampusdagarna hösten -06)

#34# Allergi, dom tål inte att bli bitna. Människor tål ju inte heller att bli myggbitna. En del får ju jättestora sår av det och en del känner det knappt.

Våra shettisar går alltid på sommarbete.
#33 Då det gäller svidknott och allergiska hästar så har Agge (entill här i fokus) nyligen varit på en föreläsning om detta och där sa en kvinna som fortskat om detta i ett tiotal år att det inte alls är bevisat att det är svidknott som är boven. EN av bovarna men inte hela sanningen. Dessutom har man enbart forskat på Islandshästar på Island och i Sverige. Övriga hästars reaktioner vet man väldigt lite om. Så vi kommer nog få höra mer om detta framöver.
Kan berätta att vårt ena russ alltid kliar av sig man och svans då han får för proteinkraftigt bete eller hö. Beviset kom då vi lånade ut honom och han kliade av sig manen i NOVEMBER. Då vet jag att det inte finns knott.
våra hästar går ute året runt i samma hage…men nästa år blir det delade hagar för sommar o vinter… så då får man väl vänja dem succesivt…
har inte låtit hästarn gå i den ena hagen då jag varit lite rädd att shettisarna ska få fång(aldrig haft det) o där är MASSOR med gräs…men i slutet av sommaren öppnade jag ändå hagen o den som reagerade var travaren…men m lös mage så stängde där igen o lät dem gå i bara den ena hagen sen öppnade jag på nytt efter ngn vecka o lät dem gå där litegrand varje dag…sen har det inte varit ngr problem…

#38# Min häst är iaf allergisk mot knott. Han kliar sig bara när knott och mygg finns här.
En häst kliar sig också om den fått pälskvalster har jag för mig. Om en häst kliar svansen kan det vara mask. Det finns nog mycket som gör att hästar kliar sig.
Om en häst får för mycket protein så får den väl proteinbulor över hela kroppen? Jag har själv aldrig sett det bara hört om det.
Russet hade inte en eller flera älgflugor i man och svans då? För om jag har förstått det rätt så lever dom längst in där och borrar sig in i huden.
Beror på hästen en av mina kan inte gå på bete han måste äta äldre hö för att det inte ska vara så mkt näring i det och en av mina kan gå på bete med dom stora hästarna
#40. jag har sett en häst med proteinbulor, den hade stora bölder på hela ryggen.

#42# Ja, jag har också hört att man får det. Så det kan väl inte vara så att man bara börjar klia svans och man pga detta? Måste vara något annat också isf.
#43. ne, vad jag vet så kliar den sig inte alls, den har fin man o svans.
#38 - en av forskarna på SLU svarade på en direkt fråga att det var klarlagt att det var svidknott och inget annat, just för att det uppträder på det sätt det gör. (Hippocampusdagarna -06)