Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 928 ggr
Scandi
0

Tips på maskera mineralsmaken??

Eli är extremt kräsen och lite av en finsmakare.. spottar ut det som inte passar i början morötter och hästgodis. Innan så åt han sin betfor med vitlök men sedan jag köpt mineraler så lämnar han allt ihopa t. o m morötterna som varit för nersölade med betfor han har inte börjat äta det förens jag blandat i lite lusern. Blandade innan med grund men det maskerade tydligen inte smaken tillräckligt. Men hur ska jag nu göra när jag fått en foderstat till honom..havre maskerar ju inte smaken särsklit väl..:P Ska köpa hem nypon pulver till honom men vet inte om han gillar det heller.. såå har ni några tips på hur man kan smakasätta?? Ngn annan här som har kräsna hästar?

Cilla89a
0

kanske byta ut miniralerna till några han hellre äter? :P
japp tycker inte heller om miniraler och han äter dem inte, så jag har ger han chevinal plus det är i flytande form och det äter han :P

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Dior
0

Melass har jag hört skall funka på vissa…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Scandi
0

jaa men då får jag ju slänga en helt ny burk med biomineral o så mkt pengar har jag inte så jag kan slänga om det inte passar :P det såtr ju på chevinalen att man kan ge det med havre o biomineralr? blir d fel i foderstaten då?

Cilla89a
0

#3 står det verkligen biominiral? är det inte foderkrita/kalk det står?

Scandi
0

det sår biomnieral,foderkalk,kiselgur och nåt annat att man kan använda på chevinalen. Läste på nån sida att biomineral var bäst. Men då måste man räkna med den i foderstaten?

Cilla89a
0

#5 aha, såg det nu :P det är väl för chevinal inte innehåller kalk och fosfor som man måste komplitera med biominiral eller foderkrita..
men räcker inte då bara biominiral eller foderkalk?
tycker det låter lite väl mycket med chevinal + biominiral eller foderkalk..

jag ger japp enbart chevinal men lägger även lite krafft miniraler i krubban, han petar i sig under natten kanske 40 g och han behöver 80 g..

Scandi
0

hm jag vet vet inte såtr ju på den att man får typ en komplett foderstat med hö,havre,chevinal o exempelvis biomineral.. men smakar d gott? Deras bvitamin åt han, men d har jag också smakat lite på o d smakar sött ;) Några andra tips?

LinaN
0

Du behöve ritne slänga, det. lägg ut en annons på tradera så får du iaf igen litet av priset.

Menjag har ignet bra råd, inte som itne redan sagts.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ledin
0

#3 finns väll någon du känner som vill köpa det billit av dig? mineralerna allså.  Har själv haft en kräsen häst jag körde med pellets som redan var dopad med mineraler ;) det åt hon så glatt. Pellets mineraler det går bra till mina ponnys nu tillomed att dom kan äta det enbart, dom är inte några finsmakare… Men köp pellets som har allt i sig redan Kraft har ju olika varianter på pellets.

nannan
0

Jag ger också pelletsmineraler, och även min kräsna häst tycker att det är helt ok att slicka i sig, lämnar aldrig kvar längre. Använder kvarnbyfoders vitafor-mineraler tillsammans med matildahavre och foderjäst och hö. Lite torftigt kanske, men det går ner. :)

Scandi
0

jag fick höra det idag att om han äter äter imneralerna ås kan d vara för att han har för mkt av ngt ämnen o då gör korppen så att det smakar äckligt så man inte ska äta det..?? Jag tror jag ska göra en hårmineralanalys för då kan man se exakt vilka mineraler/vitaminer han behöver och om han har överskott av ngt.

nannan
0

#11 Det kanske var så förr, att hästar bara åt det som de behövde, men jag tror inte på det där. Det sägs ju även att de inte äter något som är giftigt, men i brist på anant gör de även det. Hästar behöver salt, men många slickar inte saltsten ändå. Att göra en dyr hårmineralanalys är ju ett knep, men om du har värden på hö och foder tycker jag du ska räkna på foderstaten istället, det ärså mycket enklare, och sen bestämma vilket mineralfoder med rätt ca/p-kvot som behövs. Och som sagt, många hästar tycker inte om granulerade (grusform) mineraler.

Lyrik
0

Lyrik HATAR alla grusmineraler, då matvägrar han. Men Krafft Miner pellets går ner, helst då torra. Äter nu Miner Grön pellets eftersom det är den sort som passar honom bäst, med nästan fri tillgång på hö.

jn84
0

Pellets mineraler är det enda som funkar på min med…