Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1191 ggr
QuickStep
0

3års test

Någon här som har erfarenhet av 3års test med mm.. ? Jag ska försöka visa min unghingst nästa vår 2009.. D e ett bra tag kvar men börjar redan o tänka på hur d ska gå.

D e ju bra mål i inridningen och så får man veta om d e någon idé att spara han som hingst..

Någon som har gjort 3års test o då gärna halvblod??

warum_nicht
0

om du vill ha honom visad som hingst går du det på den särskillda hingstvisningen när han är 2,5 år. då visar du för hand och löshoppar så får du ett utlåtande. detta är på hösten vintern så treårstesten är sen på våren. jag har visat några st, är det nått särskillt du vill veta?

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har varit med och visat en ridponnyhingst i Halmstad förra året. De visades vid hand samt löshoppning. Tror domaren själv fick bestämma höjd upp till 110, efter det kunde ägaren lägga sig i har jag för mig. Han kom för övrigt 2a i finalen med 51p och är till salu för 80 000kr

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

QuickStep
0

Hej.. Jag vill veta så mycket som möjligt. Vart kan man läsa om den spec. 2,5 års testet? Jag vill ju få han bedömd om d e någon ide o spara han som hingst.

AusaBausa
0

http://www.asvh.se/unghast/allm.htm    länk t 3-års testet

http://www.asvh.se/hingstar/hingstar_allm.htm länk t att visa hingst

vet ej om det är vad du vill veta men mkt nyttigt o läsa!

Virtual
0

men, kom ihåg att de testen är vad en häst ser ut i en människas ögon bara en endaste dag!=) jag tror inte på sånna test

QuickStep
0

Ja självklart är d bara en fingervisning om d e någon ide o spara som hingst!

Men kan inte en hingst bli godkänd så tycker jag att den ska kasteras. Så då är det väl jättebra o åka ut på bedömningar så man får lite kritik och veta vad man ska jobba med.

AusaBausa, det va mycket bra o läsa, Känner mig lite osäker på att visa extriört… jag ska nu i vår åka iväg o träna löshoppning till olika stall men d står även lösgalopp.
D värsta som kan hända e väl att ja tappar honom när man ska springa o visa häst vid hand..

Virtual
0

#6 Där håller jag med, om kastreringen. Men jag tänkte på tre-årstestet, inte hingstvisningen=)