Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 2994 ggr
Forssen20
0

Travare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_Ok, nu har jag ngra frågor. Och jag vill gärna att ni svarar (A)
_
1. Varför finns travet?
2. 1+ om man utbildar hästarna sen till ridhästar?
3. Hur många slaktas per år?
4. Hur gamla blir dom i genomsnitt typ?
5. Vilka äger travarna? (INTE dom som vidarutbildas till ridhästar)
6. Dom som tjänar mest pengar på det, hur många i snitt avlivar dom per år? (vill se om antalet ökar för dom mer än för dom som inte vinner lika mkt)

LinaN
0

1) för att man kan tjäna pengar på det. på samma sätt som man kan tjäna pengar på dressyr, hoppning, men skillnaden är att i travet så sker det betting på vinnarna… Det  är mer spännande än att satsa pegnar på om jan brink vinner eller ej.

2) förstår itne frågan. klart är det ett plus om bra individer omskolas till ridhästar o får ett drägligt liv. minus är det ju om de sedan skyfflas runt som vandrignspokaler, då är det bättre o avliva. 

3) Bra fråga, troligtvis flera än vad det slaktas ridhästar per år…. rent procentuellt TROR jag att det föds fler blivande travstjärnor än dressyr o hopp-ess. Varje år slaktas fler travare än dreyssyrhästar för att d eitne presterar tillräckligt bra (en dressyrhäst osm inte presterar tillräckligt bra går till ridskolor eller hobbyryttare.)

4) det är ävl olika, springer de bra så är medellivslängden högre, springer de sämre så ja…. då blird et kortare. Är det ston så lever de nog längst…. för man tar föl på dem.

5) Vanligt folk och företag…. många hästar säljs ju i andelar o ägs av flera olika personer. Företag däremot kan köpa fler andelar.  Det är ju inte kuskarna som äger hästarna, även om det säkert finns de kuskar som tränar, äger o kör sina hästar.

6) Det får du nog fråga de som tjänar pengar på det hära….

i övrigt är detta bara kvalificerade gissnignar från min sida…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

divansson
0

1)  Alla hästar kan inte vara ridhästar.! Och de är ju avlade till att Trava fort i vagn, sen är det att tjäna pengar, både spelare och ägare/tränare. Sen de som vill hålla på med hästar, men inte med ridning.

2) förstår inte heller riktigt, men håller med #1

3) Det är ju fler travare än ridhästar som avlivas per år. Men det är till stor del eftersom att det oftast är större skador än hos ridhästar, och att det är många som hellre väljer att köpa tex. ett Halvblod än ett Varmblod, oavsett ålder på dem båda. Och vissa vill ingen ha, kanske är det ålder, kanske är det psyket, eller att man bara ogillar travare. Då är det vel bättre tycker många, att de avlivas än att de står där i en liten hage på dagen, på natten i en box, hela tiden år in och år ut, alldrig få bli riden eller körd.

4) Det beror ju på vilka individer, genomsnitt kanske är 15-16 kanske? Det är jag dock otroligt osäker på, så tro inte för mycket på mig. Många ston sätts i avel, varesig dom har tävlat bra, dåligt, eller överhuvudtaget. Många sljs utomlands, till länder där de får tävla längre. Sen är det ganska många som blir Ridtravare, om de inte passade för trav eller kanske hade gått över åldersgränsen för trav här i sverige.

5) som #1 säger, privatpersoner och företag. Kuskarna dem själva äger inte många hästar själva, det beror på hur stora de är innom travvärlden. Vissa äger ingen, vissa kanske äger 5 hästar. Men de äger så gott som alldrig hela hästar själva, det är andelar. Travtränare äger också mest andelar skulle jag tro. Vissa äger bara andelar, medans vissa äger bara hela.

6) hemskt tycker jag, att räkna ut i snitt hur många de avlivar per år, den frågan lämnar jag också :P

Vet inte heller säkert allt, så det är mest vad jag tror.

Believer
0

vad är åldersgränsen för travhästar?

fridak
0

#3 är inte säker men tror det är 12 för valacker/hingstar och 10 för ston.

bubbelbubbel
0

#4, jag tror det skiljer sig mellan kall och varmblod med väl ?

Lyrik
0

#5 Japp. Kallbloden får hålla på längre. Valacker och hingstar 15 år, ston 12 (eller var det lika längre som pojkarna?).

Vblstravare - pojkar 12 år, ston 10 år.

thilda-
0

och för ponnysar är de 3 - 15 :D hihi

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kallbloden får tävla tills dom är 15 år både valacker och ston,varmblod-hingstar och valacker till 12 år och ston 10 år..:)

Lyrik
0

#8 Så var det. Kallbloden lika länge både pojkar och flickor…Skrattande

Ledin
0

men är inte frågan mera så hur gammla dom blir? så fatta jag frågan

Lyrik
0

Min kblspojke fyller 27 nästa år.

Travarna kan bli lika gamla som "andra" hästar. Bara de hamnar hos rätt ägare.

Maja
0

1. Varför finns travet?
För att människorna vill ha något att sysselsätta sig med.

2. 1+ om man utbildar hästarna sen till ridhästar?
För att alla hästarna inte passar på banan.

3. Hur många slaktas per år?
Vet ej

4. Hur gamla blir dom i genomsnitt typ?
Gällande travhästar vet jag ej.

5. Vilka äger travarna? (INTE dom som vidarutbildas till ridhästar)
Travägare, andelshästar alt. privatägda.

6. Dom som tjänar mest pengar på det, hur många i snitt avlivar dom per år? (vill se om antalet ökar för dom mer än för dom som inte vinner lika mkt)
Vet ej

Lever man på sina travhästar så vill man ha de bästa och om man har en "halvtaskig" häst så vill man inte ha kvar den så man avlivar den alt. säljer den för en billig peng.

Att travare massproduceras är ingen nyhet. Vad är då bäst om man har en häst som inte är bra på banan? Avlivning eller säljning som ridhäst? Att låta en häst som inte kan gå på banan göra det ändå är bara dumt och onödigt, så man kan inte tvinga hästen att göra det då. Dessutom så blir det bara tråkigt och ägaren förlorar pengar på det.