Säker hästhantering - slarvar ni?
De flesta använder numera hjälm när de rider, många även skyddsväst - men hur noga är ni vid hantering från marken och i det dagliga "hästumgänget"?
I somras hade vi en olycka i stallet, en av tjejerna skulle ställa in en häst i sin box. Hon gjorde som man inte ska, tog av grimman när hästen var på väg in i boxen och släppte honom halvvägs in. Hästen slängde sig av någon anledning bakåt, tjejen slogs omkull av boxdörren och hästen sprang över henne på väg ut.
Hjärnskakning när huvudet slog i marken, en söndersliten axel av boxdörren som flög upp, en bruten fotled när hästen sprang över henne där hon låg på marken.
Maximal otur i ett vardagsmoment, fast man kan lika gärna säga att hon hade tur. Hade hästen träffat hennes huvud i stället så hade det kunnat sluta mycket, mycket värre.
Det här så vanligt, man slarvar, litar på sin häst, gör saker utan att egentligen vara närvarande i det man gör.
Man vill ju tro att man vet vad man sysslar med, när man skall vara noga och när man kan släppa på säkerheten - men hur är det egentligen?
Är ni noggranna? Slarvar ni?
Har ni till exempel handskar när ni lastar? Går ni runt rampen på transporten när ni skall stänga eller öppna den? Har ni hjälm vid hantering från marken? Ordentlig utrustning när ni rider eller kör? Stålhättor på skorna? Leder och binder ni upp hästen korrekt? Har ordentliga staket och grindöppningar där ni kan passera enkelt? Och så mycket, mycket mer som har med säker hästhantering att göra…
Tänker ni på vad ni gör?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ibland slås jag själv av "detta är inte säkert" när jag sitter halvt under magen och kollar sår eller tvättar eller så. Man blir ju för trygg och van, tyvärr. Jobbat mycket med åringar och unghästar och det är mycket man borde göra för att maximera säkerheten - vilket man dock inte alltid gör. Är oftast så simpelt och enkelt, som att ha handskar och korrekt skor men man tar ju allt för givet.
Slarvar aldrig.
Alla i min närhet gör det för det "har inte hänt nåt så det kommer inte göra det."
Exemplet med boxen gör många ned,ingen lyssnar på mig dörren ridläraren säger till.
Sen är det för med grimmskaft. Alla vägrar andvända grimmskaft då man bara kan ta tag i grimman,suck.
Sen när jag väl övertygar dom om att koppla på så lindar dom det runt handlederna. Dubbel suck.
Sen fäster dom grimskaften vid ögonen/öronen.
Blir alltid nertjatad.
Men här hänt mindre i mycket med dom o aldrig några med mig.😃
#0: Jag slavar absolut inte!
Jag leder alltid in hästen, vänder den, tar av grimman och går ut ur boxen. Jag tror inte personerna i stallet gör det. (Slarvar alltså) I vårt stall ska man ha hjälm när man går in i boxen om man är under 12 år. Man får inte rida utan hjälm, väst eller stövlar. Samma sak när man leder hästen från/till stallet/ridhuset/hagen/paddocken. Då är det Stövlar,hjälm handskar (inte ett måste) och väst (inte ett måste).
Tråkigt att höra att någon har råkat illa ut, på grund av att den slarvat. Ta av hästen grimman halvvägs in 😕 klart man inte gör det. Man får ju tänka på konsekvenserna, att hästen kan hoppa bakåt, hoppa in i boxen och slå i huvudet, kasta sig åt sidan. Många gånger händer sånna olyckor.
Stallet där jag rider har också försäkring ifall något skulle hända. Alla som är medlemmar (man måste vara det för att rida där) får försäkring som oftast täcker priset för sjukvården.
Tjena^^
Har fuskat aldeles för mycket genom åren, oftast har det gått bra. Däremot är det väldigt dumt att skippade kedja på bråkig unghingst eller bestämma sig för att ta 3st 2-åringar samtidigt (ev 4 om ena vägrade stanna i hagen med resterande när dem andra gick in) 😅
Nu har jag ingen häst längre, inte heller jobbar jag i inom häst, så har en känsla av att jag kommer vara betydligt försiktigare den dagen jag går tillbaka till hästvärden.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Fuskar en del. Med förra hästen var det lite mer fuskeri, nya är jag noggrannare med. T.ex. leder jag honom inte utan handskar, han kan va lite överallt när man leder så vill bespara mina händer från ev. skav, och sen givetvis få bättre grepp på köpet.
Sen är det bara nån dag sen jag sträckte mig under honom i sök efter en sop. Märkte väl när jag var halvt under magen på han att jag kanske borde gått runt ändå. Tur att han är snäll för det mesta :')
Jag har också ovanan att rida i gympadojor. Inget jag rekommenderar. För mig blev det en (o)vana då när jag red enbart barbacka i 5-6 års tid på förra hästen. Jag kompenserar lite för det fuskeriet med att alla stigbyglar nu är säkerhetsstigbyglar som faller ut på sidan. Givetvis fortfarande farligt och som sagt, inget jag rekommenderar någon annan att göra. Lyckades också köpa ett par vinterridstövlar så till vintern blir det bättre där också!
Fuskar aldrig, jag är väldigt noga med typ allt, jag är väldigt försiktig med vad jag gör och bär alltid bäst, hjälm och handskar. Jag gör det så säker det går helt enkelt 😁
"Jag fuskar aldrig" synar jag lite, för det händer fort att man gör nåt mindre genomtänkt utan att man menar det, så jag tror mer det handlar om att " jag fuskar inte medvetet".
Många gånger handlar det om att man inte utför ett moment på rätt sätt för att det ska bli säkert, får ofta rätta mina elever när de ska vända en häst i boxen för att de ofta placerar sig så illa att de riskerar bli klämd mellan vägg och häst. Att hålla koll på hästens minspel när de gör i ordning den glömmer de också fort och lätt att göra, så när den kittliga hästen protesterar mot ett rykttag så kommer det som en överraskning…
Och ja, jag fuskar massor hemma i mitt eget stall när jag inte har någon att vara föredöme för. På plussidan leder jag min bångstyriga ponny med kedja och har handskar, på minussidan leder jag båda hästar samtidigt och utan att knäppa grimman (gissa om jag kommit in utan den ena på så vis?). Brukar även fuska med att släppa hästarna utanför boxen, likaså hagen.
Lastning är det moment jag är mest noggrann med, enda förbättringsområdet är att jag borde bli bättre på att ha hjälm. Jag går aldrig bakom en lastad häst förrän baklämmen är säkrad på båda sidor, en bom kan de ju knäcka om det vill sig illa, och då är inte lämmen rolig att få över sig.
#5 Distansryttare rider ganska uteslutande med gympaskor, eftersom ridskor är så fruktansvärt obekväma efter några mil. Rekommenderar att köpa en bur till stigbyglarna, då kan inte foten falla igenom. Risken som kvarstår då är att bli trampad innan man suttit upp. https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/stiglader-och-stigbyglar/matrix-toe-cage
Jag rider själv med gympaskor just nu, har fått inse att mina ridskor med stålhätta är för trånga och gynnar mina fötters tendens till liktår. Med veterinärräkningar upp över öronen så kom tyvärr inte nya skor in på första plats på prioriteringslistan, men jag har distansstigbyglar med bur så det är enbart dem jag använder just nu.
Nu hanterar jag främst ridskolehästarna så blir en del begränsning i vad man gör, men har arbetstränat i stall för flera år sedan (islandshästar) och där blev det nog en del "slarv", vi ledde oftast flera hästar åt gången (upp till fyra stycken/person) och när man kom in i stallet la man bara upp grimskaftet över ryggen och de gick själva till sina boxar. Nu var det ju en väldigt invand rutin för dem och det fanns aldrig någon antydan till problem.
Hingstarna var alla mer noga med och leddes ofta bara en och en och den "jobbigaste" hingsten var det bara vissa i personalen som hantera.
Jag gör kanske inte allt på ett rent säkert vis men jag försöker alltid vara närvarande och ha koll på hästen så jag hinner se minsta signal de ger. Försöker också hela tiden lära mig mer om kroppsspråket (och gått beteende kurser på universitetet) och många gånger tror jag det är bland det säkraste man kan göra, lära sig hur hästar beter sig och kommunicerar och veta hur man ska förhindra att farliga situationer uppkommer.
Tyvärr tycker jag det är en bristvara i ridskolemiljön där man snarare blir inlärd att ignorera det hästen försöker säga (tex har vi en häst som inte gillar att bli borstad och fixad och då försöker bitas och istället för att lära elever hur man bäst gör för att hästen inte ska komma i det läget att bli så frustrerad att den behöver bitas så har de munkorg på den, finns iaf en person i stallet som förstår sig på hästen och hästen är alltid glad och nöjd när den personen pysslar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
När jag red så "fuskade" jag sällan. I alla fall inte medvetet. Jag red alltid med hjälm och väst samt handskar i all form av hantering. Jag jobbade även i stallet och hjälpte till med inridningen av en unghäst. Måste erkänna att det fanns två ston och en vallack i stallet (privatstall men ägaren till stallet hade själv 10 hästar och det var han som jag hjälpte och arbetade för mot ridlektioner) som jag kanske litade lite väl mycket på. Ena hästen var då stoet jag red mest på det sista åren. Hon var alltid väldigt snäll mot mig och vi tillbringade en hel del tid med att gosa och även markarbete så mot slutet hände det ibland att jag stod bakom henne eller kröp under henne. Sedan då andra stoet som då även var unghästen jag hjälpte till med. Jag var med från när den föddes och hon var nog den lugnaste och snällaste men fortfarande småbusig. Med henne gjorde jag markarbete och sedan fick jag jobba med att vänja henne vid skötsel. Även de stoet kunde jag ibland stå lite väl nära bakdelen eller liknande. Sedan då vallacken som jag red en hel del och även lärde mig hoppa med. Jag visste att han inte gillade när man gick bakom honom och liknande men när jag red honom hände det ofta att jag gjorde en knut i tyglarna för att ställa om stigbyglarna medan vi traskade i ridhallen och annat sådant som inte är helt säkert. Han hade aldrig hoppat till eller liknande så jag var inte rädd för att göra det.
Sedan red jag även en hel del hästar där jag var glad att jag hade på mig skyddsutrustning. De två fuxarna jag fick rida var båda väldigt stissiga och hade både slängt av ägarens fru och bitit en stallflicka. Jag råkade aldrig illa ut men då jag visste hur de kunde bete sig så var jag alltid försiktig.
#7: så är det nog, rättar mig själv, fuskar aldrig medvetet 😉
#10: Jag kom själv ibland på mig att jag nog gick lite väl nära en hästs bakdel eller liknande. Då jag jobbade där hade jag hyfsad koll på alla ca. 30 hästar och hos vissa hade lite mer avstånd eller kanske lite mer försiktighet i annan hantering varit bra men när man måste bli klar eller ska bara "snabbt" fixa något så förtränger man det ibland. :')
#7: Smart med stigbygelkorg! Ska kika in. Tack för tipset 😄
Jag gör många saker som "man inte ska göra"'. Däremot skulle jag aldrig uppmuntra eller tipsa andra att göra som jag gör.
Gör dock bara detta på mina egna hästar i mitt eget stall.
Tex vardags "fel"
- Min hästar går på lösdrift, dem får kraftfoder varje dag, och om dem har täcken på sig passar jag på att ta av och lägga på täcket på nytt medans dem äter. Ingen grimma, inge grimskaft, hästen står helt löst medans jag tar av och på täcket.
- Jag har så att jag kan ta in min 2 hästar direkt från lösdriften in i stallet, så jag sätter på dem grimmorna, sedan leder jag den första hästen medans den andra går löst bakom in i stallet. Kan även leda 2-3 hästar samtidigt ibland.
- Använder aldrig handskar vid hantering eller ridning.
- Använder inte hjälm när jag lastar eller longerar. Dock alltid hjälm vid ridning.
Jag tror man blir lite lat/bekväm när man känner sig egen häst. Skulle aldrig hantera främmande okända hästar så som jag hanterar mina egna hästar.