Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 174 ggr
liviasofia
0

Ska jag ta betalt?

Jag och en väninna la ut en annons om att vi sökte att bli medryttare på nån mysig gammal skogsmulle. Tyvärr fick vi inte så mycket napp, men en kvinna hörde av sig till oss;
hon driver eget företag där hon tar emot bl. a. unghästar för inridning och var/är i desperat behov av stallhjälp. Eftersom vi inte fick napp på det vi egentligen var ute efter ställde vi upp. Hon har just nu 2 unghästar som är hos henne för inridning, men kvinnan (S) är så upptagen att hon tränar med dom max 2ggr/veckan. Jag och min vän är där VARJE DAG och sköter precis allt förutom just inridningen. Vi borstar, mockar, visiterar, matar, promenerar etc. Ägaren kommer till stallet väldigt sporadiskt, och det hon gör då är att ta ut hösten jag har gjort iordning, tränar lite, sen lämnar över hästen till mig att göra klar för natten.

Vi får inget betalt, pengar har inte ens varit på tal, men när hon gjorde iordning skyltar där jag och min vän står som hästarnas Skötare så börjar vi känna lite.. Om inte hon hade haft oss, hade hennes företag inte fungerat. Vi är iprincip som hennes anställda. Vi åker dit efter jobbet varje dag, är där hela dagarna på helgerna och fixar. Hästarna är det helt och hållet vi som tar hand om. Det har t.om. varit så att vi lånat bensinpengar av familj för att kunna åka ut och ta hand om hästarna.

Borde vi begära att få betalt? Hur ska vi gå tillväga?

Herveaux
3

#0: Tycker det är självklart att hon ska betala er!

Har ägaren försäkring som täcker er om olyckan är framme?

// Harley

liviasofia
0

#1: Oj, det har jag ingen aning om..
Vet inte ens riktigt hur vi ska liksom nämna att vi vill ha betalt. Vad är en rimlig summa att begära? 😣
Det är ju iprincip att vi är anställda av henne, men inga papper eller så har ju blivit påskrivna.

Herveaux
5

#2: Det där är alltid svårt när inget är avtalat från början och man liksom mer halkar in på ett bananskal och tar sig an fler och fler arbetsuppgifter.
Hur länge har ni varit där nu?

Jag tycker det är enklast att vara vänlig men bestämd och rakt på sak.
Om hon vill att ni ska fortsätta jobba där så ska det finnas papper på det och betalning.
Vägrar hon betala så måste hon också inse att ni vill sluta komma ut eller skära ner rejält på era arbetsuppgifter.

Nu kommer jag inte ihåg ordagrant vad det heter men i "mitt" stall (uppfödare) har förutom gården i sig också varje häst en egen ansvarsförsäkring så om en häst tex skulle sparka mig så illa att jag behöver tandvård eller plastikkirurgi, så går försäkringen in och täcker det.
(Nu tror jag aldrig gårdsägaren har behövt använda dessa försäkringar men det är en trygghet både för henne och oss som hanterar hästarna.)

// Harley

EquusCaty
0

#0: självklart ska du ha betalt för det jobb du gör.

Tjena^^

Nephi
0

Hade det varit någongång i veckan så hade det varit en grej, men dagligen och majoriteten av sysslorna? Något bör ni iallafall få i utebyte!

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Zadeira
0

Det är så lätt att man som hästtjej gärna vill hjälpa till bara för att få vara nära hästar. Ibland leder det till att man blir utnyttjad, antingen medvetet eller även omedvetet (från både sin egen och hästägarens sida). Du får fundera lite på hur du vill att det ska fortlöpa med just denna situationen. Är det ett stall du vill fortsätta vara i? Vad skulle du vilja ha för förändringar i så fall? Tex är det att du vill ha pengar för jobbet du gör, eller är det att du vill ha mindre ansvar och tid i stallet?

Sen tar du upp med ägaren att för att du ska kunna fortsätta hjälpa den skulle du vilja ändra vissa saker eftersom du upplever situationen som den är nu inte hållbar. Du kan tex säga att "eftersom det har blivit att jag är här och gör så mycket varje dag skulle jag vilja ha ett avtal skriftligt där vi är överens om vad som egentligen gäller. Jag vill gärna fortsätta vara här och hjälpa dig med hästarna, men då skulle jag (tex nu) vilja ha betalt och ha fasta dagar i veckan jag är här." (om det är det du vill)