Medryttare
Hej.. jag har ett litet problem just nu.. jag har ju en ponny, och nu har mina föräldrar fått för sig att en tjej ska bli medryttare till ponnyn. I början var jag positiv till det, men inte längre. När hon rider ponnyn så använder hon väldigt stora hjälper, jobbar inte hästen i form eller ställer den, och dunsar en del i sadeln i galoppen. Så jag är så irriterad just nu! I övrigt är hon jättesnäll, men jag kan inte riktigt lita på henne. Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, kanske få nåt tips eller så, eller bara skriva av mig.. tack för att du tog dig tid att läsa<3 Sry för kanske lite otydligt inlägg:(
#0: Känns det som att du kan prata med dina föräldrar om hur du känner och vad du tycker och tänker om tjejens ridning?
Att hitta en medryttare som fungerar kan vara ett pussel men jag tycker det är viktigt att det känns bra för alla, även er på två ben. Jag känner med dig.
// Harley
#1: Nja.. de lyssnar ingenting, bara säger att det är bra för hästen att få lära känna någon annan ryttare än mig eller något sånt..:(
Tack för ditt svar<3
- Redigerat 2022-10-13 21:23 av [Goldie2010]
#2: Är du den mest hästintresserade i familjen?
Tänkte om dina föräldrar inte kan se tjejens ridning på samma sätt som du gör?
Om de inte kan lika mycket som du kanske de tycker det ser bra ut när hon rider medans du ser vad som kan bli bättre.
Usch, vad svårt när man inte blir lyssnad på. 😣
Om du skulle försöka förklara för dina föräldrar att "Hon rider så här och gör så här men jag skulle vilja ha en medryttare som rider mer som jag och gör så här."
Det låter ju inte som att du är emot en medryttare utan vill ha en annan medryttare.
// Harley
Vad tråkigt att höra, förstår att du känner dig irriterad :/
Eftersom dina föräldrar verkar ha en annorlunda syn tänker jag att du kanske kan prova prata med medryttaren direkt?
Där du som hästägare förklarar vad du förväntar dig samt ställer lite krav på att hon t.ex. ska rida för tränare varannan månad (för att få bukt på de problem du ser i hennes ridning)?
Bara en tanke, hoppas situationen förbättrar sig snart!
- Redigerat 2022-10-14 09:32 av Alexxiis
Tråkig situation. Du kanske skulle kunna vara med någon gång när hon rider och försöka säga åt henne på ett schysst sätt om hur hon kan förbättra sin ridning😁
Tjena^^
Ska försöka prata med henne lite idag om hur hon kan förbättra sin ridning, på ett snällt och mjukt sätt såklart. Tror jag har gett upp tanken att säga till mina föräldrar att det kanske inte är rätt medryttare.. då de inte lyssnar alls:(Men tack alla för era fina svar, skönt att få känna sig lyssnad på för en gångs skull<3
- Redigerat 2022-10-14 13:55 av [Goldie2010]
När jag var medryttare red jag en gång i månaden för hästägaren (istället för tränare). Då fick jag hjälp av den som kunde hästen allra bäst, och hon såg till att jag red på ett sätt som hon tyckte var bra för hästen. Jag vet inte hur gammal du är, men du kanske kan vara med ibland när medryttaren rider och "hålla lektion" för henne? Eller att ni kanske väljer en tränare ni båda kan rida för och vara med på varandras träningar för den tränaren?
#7: Jättebra idé! 😊
Nu är alla arga på mig för att jag försöker att få dem att fatta att det inte är rätt medryttare..😭Jag orkar inte…
Det kan verkligen vara skitsvårt att hitta en bra medryttare!
En lite personlig fråga men varför vill dina föräldrar att du skall ha en medryttare? Ekonomin? Tiden? "Du bör ägna mer energi åt skolan"?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#10: De tycker att de är bra för mig att vila från stallet en dag i veckan så jag får tid till läxor och så, ingen fara, fråga på:D
- Redigerat 2022-10-18 21:05 av [Goldie2010]