Bett
Hej hej!
Har en riktigt pigg liten dam som jag inte känner fungerar på tränbett i hoppningen:P Så jag vill ha ett något skarpare, men absolut inte för skarpt. Så nu står jag mellan baby-pehalm eller kimblewick, som jag förstått ett par ganska milda hävstångsbett. Vad har de betten för för-och-nackdelar? Och vad är bäst, med eller utan tungfrihet? Tacksam för svar!
Skuĺe du kunna rådgöra med tränare?
#1: Just nu har jag ingen tränare. Ska börja rida för en om några veckor.
Finns det någon som har något svar? :)
#2: Vänta o se skulle jag säga.
Jag tror ärligt talat inte att det beror på bettet utan har andra orsaker.
Nu menar jag inte att låta dömande men eftersom det inte riktigt funkar när ni inte hoppar heller så är det nog ingen bra idé att "betsla upp". Det kan slå åt fel håll och du skapar istället mer stress även om du kanske kan hålla henne lättare.
Jobba mer med markarbetet: först få det att funka BRA i skritt och trav, sen i galopp utan hinder. När det funkar klockrent så är det dags att lägga till hinder och se till att inte hamna i situationer där hon är svår att hålla.
Jag ser det snarare som att ett skarpare bett är för "finlir": När man kan rida hästen bra i grundgångarterna på ett mildare bett, ja då kan man ta ett lite skarpare för att justera detaljer.
Sen är det klart att det finns olika åsikter om det där och en tränare som ser er IRL kanske hittar en bra lösning. Att däremot ta till ett skarpare bett - även om det inte är ett "värstingbett" - utan att veta vad det egentligen är man påverkar eller faktiskt döljer kan bli fel i längden. 🙂
(Har hamnat i den fällan själv även om det inte gällde hoppning utan töltsättning.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ska prata med tränare när jag börjar träna igen, och innan dess väntar jag😊Tack för svar😇
- Redigerat 2022-10-11 14:44 av [Goldie2010]
#6: Bra beslut! 👍🙂
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#7: 😊