Sadel som åker fram
Hej hej!
Vi har en utprovad sadel som vi köpte i somras. Ponnyn har gått väldigt lugnt under sommaren och fått ”lite” mage😅Hon har gått ner väldigt mycket i vikt men är fortfarande lite rund om magen, så sadeln åker fram några cm under ridpassen. Kanske 2-3 cm? Nu ska vi snart byta hage på henne, från en stor gräshage till mindre hagar utan gräs, så då kommer hon troligen gå ner ännu mer. Så till min fråga, gör det någon skada på hästen att sadeln åker fram på hästen? Tacksam för svar 😇
Kan gissa att det känns obekvämt o ger skavsår.
Annars kan svanskappa vara något?
Att den åker fram kan göra att den klämmer över bogblad och ger skav från saldelgjorden om man har otur. Så rekommenderar absolut svanskappa om ponnyn tolererar det
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Ok men personal på hästaffären sa att svanskappa inte var att rekommendera då den bara drar i svansen i stället? Stämmer det?🤔
#3: Nä,tycker inte jag.
Spänner bara ett hål o det funkar.
#3: vet inte riktigt, tror det kan variera lite.
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vissa hästar tolererar inte att det tar i lite under svansen, men varför skulle du inte kunna ha svanskappa en period om hästen tolererar det?
Alla hästar på travet går med svanskappa även när dem rids 🤷🏼♀️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Tänkte också på svanskappa.
Tjena^^
Ja, precis. Ska fixa en svanskappa imorgon😊
Kom ihåg att vänja in svanskappan först också innan du sitter upp (så du är säker på att hästen tycker den är okej).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ska först testa en glidpadd, om det inte funkar så testar jag med svanskappa🙂
Testade med glidpadd, den gled kanske lite mer än en cm. Funkar det?