Häst som bara rusar
Hej!
Jag har en ponny som vissa dagar är väldigt pigg i galoppen. Hon har svårt för att korta ner den och rusar gärna iväg. Man skulle kunna säga att jag helt enkelt tappar kontrollen😐När man väl saktat av till trav så vill hon bara fortsätta att springa, mer och mer. Det går liksom inte att få henne till en lugn trav utan att jag behöver sitta och hålla henne stenhårt.. jag testar allt, luta mig bakåt, prata lugnt, ta och lätta i tygeln, ta in henne på små volter, men inget funkar! Jag tycker verkligen inte om att behöva ta så hårt i tyglarna varje gång hon börjar rusa🙁Det känns varken hållbart för mig eller hästen. Så jag är tacksam för alla tips om hur jag kan få stopp på henne på ett annat sätt än att ta hårt i tyglarna (som är det enda hon lyssnar på i sådana situationer). Som sagt, är tacksam för alla tips och tankar😇
- Redigerat 2022-10-06 21:09 av [Goldie2010]
Vill bara tillägga att jag oftast (när hon inte skenar) rider med en supermjuk hand och rider mest med skänkel och vikthjälper. Så det inte låter som om jag sitter och drar min ponny i munnen hela tiden:)
Jag har ridit en ponny som liknar det du beskriver. Det låter som att du har kontroll i både skritt och trav och är duktig. Jag skulle säga att du kanske ska rida en del tempoväxlingar i skritt och trav och ta galoppen sist, så att hon kanske är lite tröttare🤔 Vet inte om det funkar för just din tjej dock.
Ponnyn jag red funkade inte det på, så på honom fick man rida in på små, små volter när han inte lyssnade. Om man skulle galoppera och han inte stannade fick man komma in på en volt och göra den mindre och mindre tills han lugnade sig. Det låter som att du är en duktig ryttare som känner din ponny, så jag vill inte verka som att jag kommer och ”säger” vad som funkar på din ponny för att jag har varit med om liknande🙃
Sen är ju vissa hästar piggare av naturen och då är det naturligtvis så.
Lycka till!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
#2: Tack så mycket för ditt svar♥️Dina ord värmer, jag har fått lite dåligt självförtroende i ridningen på sistone..<3 Ska testa ditt tips, det låter väldigt vettigt😇
#3: ❤️
Jag har fått tips från tränare att fatta galopp, rida 2-3 språng och sedan sakta av till trav igen. Hitta den "lugna traven" (oavsett hur lång tid det tar) och först när traven är samlad så fattar du galopp igen.
Så gör man om det hela ett par gånger tills man känner sig nöjd.
På så sätt hinner hästen förhoppningsvis inte rusa iväg i galoppen eftersom man saktar av så fort.
Sedan när man gjort övningen ett par gånger kan man testa utöka och rida lite fler språng i galopp innan man bryter av till trav.
Lycka till! 😊
#5: Tack så mycket för ditt tips ☺️ Ska absolut testa det. Har också fått massor av tips och råd av min tränare, så det löser sig förhoppningsvis snart😄
- Redigerat 2022-10-17 14:31 av [Goldie2010]