Nordsvensk travare
Hej!
Jag är medryttare på en f.d nordsvensk travare. Lukas som han heter kan galoppera men är lite vinglig och tycker det är jobbigt. Han har inte heller så mycket muskler pga sjukdom (som är under kontroll). Då tycker han att det blir jobbigt att galoppera även om han tycker det är kul.
Eftersom att han dessutom är inlärd att han inte får galoppera blir det ännu svårare. Jag är van vid det men undrar om det finns något jag kan göra för att stärka hans bakben så att han inte tycker det är lika jobbigt med galoppen? För hans problem är att han är ju inlärd att han inte får galoppera. Jag vet redan att man kan gå i backar långsamt i skritt.
Han är ju dock som han är och har en stor personlighet. Det är inte sadel eller tränset som är fel (man brukar få sådana kommentarer, inte för att jag inte vill ha hjälp utan för att det inte är det som är problemet). jag vill bara hjälpa honom att få muskler och tycka att det inte ska vara jobbigt att ha kul.
Han är 155 i mankhöjd och jättesnäll :D
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Backar uppför i alla hastigheter är bra, lika så markarbete med bommar, rida utanför stigarna i skogen är bra för kordination och styrka. Intervaller är också ett sätt att fortsätta bygga styrka när dem är en bit på väg in i träningen. Skulle skippat gallop tills han han en styrka och muskler nog att bära sig bra i alla andra gångarter
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1 Tack! Ja, vi kommer ha lite markarbete och så. Vi tar nog det lugnt med galoppen tills veterinären har gjort en bedömning, det togs blodprover förra veckan och då ska vi ta reda på vad som behövs☺️
Tack för svaret!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤