Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 98 ggr
[Goldie2010]
0

Hovar!

Min häst är skodd för ca 3 veckor sedan. Men nu ser jag att hoven på ett ställe börjat växa utanför skon! Hovarna är inte alls speciellt långa, utan hoven har bara växt ut några millimeter utanför skon.. vi brukar sko henne var 7 vecka. Är det bara att raspa ner den delen av hoven som växt utanför skon eller ska jag be hovslagaren att komma tidigare? Tacksam för svar😇

Nephi
1

Låter som hästen inte skoddes med växtmån, även den bästa kan göra missar. Annars så kanske din häst har haft en växtspurt på hovarna (även om det oftast händer när gräset är som kraftigast under sommaren). Hör av dig till din hovslagare, bilder på ”problemet” brukar uppskattas. Så kan hen säga om du kan raspa eller om det är lika bra att sko om. Kanske behöver hästen en annan storlek på sko framöver?

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Goldie2010]
0

#1: Ok, tack för svaret😊😊

Lona
1

Jag tänker att om man inte vet hur man skall raspa så är det bättre att låta bli. Det är oftast lättare för hovslagaren att fixa till en övervuxen hov än att korrigera mindre bra åtgärder från hästägarens sida. TS, nu menar jag inte att du skulle göra det dåligt utan det var en mer allmän kommentar.

Är det samma hovslagare som vanligt eller har ni bytt?
Ett gott råd från #1, fota hoven och skicka till hovslagaren. Om det inte brukar bli såhär så kan det ju vara bra att ta reda på varför.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Nephi
1

#3: Och jag tänker att messar man hovslagaren så bör den veta om personen har erfarenhet nog att raspa 😁

Nephi
1

Ska man raspa hovar och pilla på skor själv bör man minst ha tappskolicens

Lona
1

#5: Ja, det var lite så jag tänkte. Sen finns det ju en uppsjö av olika hovslagare med olika metoder, en del är noggrannare än andra…😉
(Med andra ord, "min" ena hästs hovslagare hade kanske kommit med råd om hur jag skulle kunna göra själv, den andra hästens hade sannolikt avrått direkt.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com