Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridningridtravarekörningtrav
Läst 95 ggr
[Lilium]
0

Shettis

Hej hej, jag ska ev bli medryttare/medkusk på en shettis. Inte bestämt alls.

Men till frågan är jag för stor för att rida shettis? 150 lång 36kg. Annars blir det bara körning isådanafall.

Vad tycker ni? Vet inte egentligen hur stor men det är en shettis.

• Redigerat 2022-09-21 21:53 av [Lilium]
[Lilium]
0

Jag letar och letar men hittar inget. Jag är säkert alldeles för lång.

[Lilium]
0

Hittade detta "Kat A. Ryttare 8-15 år, max 47 kg, högst 147 cm." det var monte "A-ponny – ca 30 kg, 150 cm" vanlig Ridning, tror jag..? jag är 150lång men vikten inte inärheten av på monte grejen. Hjälp mig att tyda 😂

• Redigerat 2022-09-22 08:03 av [Lilium]
Asti hasti
0

Jag vet inte riktigt . Men det varierar mellan olika shettisar, jag skulle nog säga att du kan rida shettis ett tag till. Men som sagt kan det variera väldigt mycket. Det bästa skulle nog vara att fråga ägaren till ponnyn om vad hen tycker

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
0

Huruvida man kan rida en häst eller inte beror på så många olika faktorer så går tyvärr inte att ge ett bra svar på det.
Bäst är att fråga ägaren (som känner hästen bäst).

Hästens storlek, balans, kondition, kroppsbyggnad och muskelmassa har alla betydelse för hur mycket hästen orkar med (men som grundregel brukar man säga max 20% av hästens vikt och då inkluderas även utrusningen i det).

Även ryttarens längd och vikt spelar såklart roll men ryttarens kroppsform och speciellt balans har extremt stor inverkan. Två personer som ser exakt lika ut och väger exakt lika kanske inte kan rida samma häst ifall den ena har en riktigt bra egen balans och inte stör hästen medan den andra inte har lika bra balans och då kan störa hästen mer (tänk dig själv när man bär en tung ryggsäck, är den väl packad och utformad väl för dig så känns det inte så jobbigt men är den felformad och felpackad så den kasar runt på ryggen så kommer den kännas betydligt jobbigare att bära även om vikten är densamma).

Sen är det ju också skillnad på vad man ska göra. Bara sitta och skritta ut i skogen är ju inte lika ansträngande som ett långt dressyrpass på banan eller att hoppa massor.

Själv är jag 177 lång men kan fortfarande rida vissa typer (kraftiga, typ fjording och liknande kroppsbyggnad) av C-ponnys men inte andra typer (mer smala och nätta).

Om ägaren anser du kan rida så ha lite koll på om hästen verkar tycka vissa situationer är jobbiga eller fort blir trött så du vet vad du isf ska undvika.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Pilspets
0

Man måste ju inte ruda,körning,agility,frihetsdressyr mm finns oxå.

[Lilium]
0

Okej, tack för svar.

[Lilium]
0

Har frågat, det verkar som om det finnar för mig att rida(ägaren frågade jag). Ett litet tag till. Om det blir ngt.

EquusCaty
0

#0: borde gå jättebra. Är ungefär lika lång som dig och väger typ lika mycket och jag brukar Rida på Shettisar ganska ofta.

Tjena^^

[Lilium]
0

#8 tack <3

EquusCaty
0

#9: ingen fara.

Sessans skötare ( Sessan är en av 3 shettisar) är typ 160 och hon rider faktiskt henne rätt så ofta.

Tjena^^